Wprowadzeniem na rynek modeli XV950 i XV950R Yamaha rozpoczyna nową epokę motocykli Sport Heritage. Te dwa mocne bobbery są zainspirowane przeszłością, lecz stworzone z myślą o przyszłości.
Swoim wyglądem, czerpiącym z dziedzictwa i tradycyjnych wartości Yamahy, modele te wyznaczają początek nowej gamy motocykli Yamaha, która połączy najnowszą technologię z wizerunkiem. W warsztatach na całym świecie motocykliści przerabiają swoje Yamahy, aby nadać im własny, ponadczasowy styl bazujący na klasycznym wyglądzie.
Zobacz także:
MOTOCYKLE
Zachęceni legendarnymi maszynami z lat 70. i 80. specjaliści od modyfikacji korzystają z tradycyjnej jakości japońskiej inżynierii, aby na jej podstawie zbudować całkowicie nowe motocykle. Każdy pojazd jest wyjątkowy dla swojego twórcy i każdy odzwierciedla jego osobowość, nie zatracając przy tym podstawowych zasad doskonałości inżynieryjnej, która tkwi we wszystkich jednośladach marki Yamaha.
W 2014 roku Yamaha otwiera drzwi do świata modyfikacji dla każdego kierowcy za pomocą nowych modeli XV950 i XV950R – dwóch motocykli typu bobber, które posiadają charakter i osobowość oryginalnych, ulicznych jednośladów w nowej, japońskiej szacie neo retro. Zasilane silnikami V-twin, o pojemności 942 cm3, chłodzonymi powietrzem i umieszczonymi wewnątrz stalowej ramy kołyskowej, te niestandardowe motocykle posiadają indywidualny, surowy wygląd. Idealne do relaksu po ciężkim dniu modele XV950 przeniosą swoich kierowców do korzeni motocyklowych tradycji, pozwalając na nowo odkryć przyjemność z jazdy pojazdem o unikalnym wyglądzie i charakterystyce jazdy, którą zapewnić może tylko chłodzony powietrzem V-twin.
Kompaktowe i stylowe modele XV950 z nisko umieszczonym siedziskiem umożliwiają wyrafinowaną i zwinną jazdę, zachowując ponadczasowy charakter i duszę, które są kluczowymi wartościami posiadania tak indywidualnej maszyny. Unikalny styl Yamahy i wykorzystanie odsłoniętych części podzespołów podkreślają prostotę motocykla, podczas gdy silnik V-twin zapewnia zarówno doskonałe osiągi, jak i niekwestionowaną niezawodność Yamahy. Stylowy model XV950 to doskonały start w świat modyfikacji, podczas gdy XV950R ma dodatkowy element sportowy, uzyskany dzięki dwóm amortyzatorom „piggy back”, osłonie siedziska z tworzywa przypominającego koźlą skórę i stylowej grafice na zbiorniku paliwa.
Modele XV950 wyznaczają nowy kierunek w rozwoju Yamahy, która czerpie inspiracje z przeszłości w celu stworzenia nowej linii japońskich motocykli w stylu neo retro – maszyn, dostarczających przyjemności i wolności, jakie tylko jest w stanie zaoferować jednoślad, bez szwanku dla jakości i niezawodności. Poprzez połączenie najnowszej technologii i stylistyki, te nowe modele z pewnością zainspirują tych kierowców, którzy nie mają zamiaru iść na kompromis ani w kwestii stylu, ani specyfikacji technicznej.
Silnik
Modele XV950 o odsłoniętej konstrukcji, zaprojektowane tak, aby uchwycić prawdziwego ducha motocykli typu custom, wykorzystują sprawdzony silnik popularnej maszyny XVS950A, który został poddany dalszym modyfikacjom.
Chłodzony powietrzem silnik V-twin wytwarza moment obrotowy 80 Nm przy 3000 obr/min, a wszystko to dzięki konstrukcji SOHC z czterema zaworami na cylinder i kompaktowej komorze spalania, które doskonale sprawdzają się zarówno w miejskim ruchu, jak i podczas jazdy poza granicami miasta. Cylindry silnika V-twin o pojemności 942 cm3 są powleczone kompozytem ceramicznym, a same tłoki są wykonane z kutego aluminium, co zapewnia optymalną niezawodność i dobre osiągi. Aby ułatwić jazdę w ruchu miejskim, do klamki sprzęgła dołączono gumowy tłumik drgań, który zmniejsza opór sprzęgła przy częstej zmianie biegów.
W celu uzyskania kompaktowej stylistyki modeli XV950, Yamaha całkowicie przeprojektowała układ dolotowy silnika i filtr powietrza. Oferujący wyjątkową wydajność i podkreślający prosty wygląd motocykla, nowy, kompaktowy filtr powietrza został umiejscowiony po prawej stronie silnika. Analiza przepływu i ocena testu drogowego pokazały, że nowy styl filtra powietrza nadaje silnikowi XV950 lepsze właściwości momentu obrotowego i to pomimo o 15% mniejszej, 2,3-litrowej pojemności w porównaniu z filtrem powietrza w XVS950S.
System wytrysku paliwa zyskał specyficzne ustawienia, aby dostarczać natychmiastowe przyspieszenie i dynamiczne właściwości jezdne, jak również doskonałą oszczędność paliwa. Nowe mapy 3D dla czasu zapłonu i wtrysku paliwa zostały opracowane w celu zwiększenia już i tak świetnego przyspieszenia silnika V-twin w zakresie niskich i średnich prędkości, optymalizując jego osiągi podczas jazdy miejskiej.
Nowa konstrukcja układu wydechowego w modelach XV950 została dostosowana do nowych map paliwa oraz opracowana w taki sposób, aby jeszcze bardziej wspomóc przyspieszenie w średnim zakresie prędkości. Układ rury wydechowej 2-w-1 po prawej stronie silnika podkreśla kompaktowy charakter motocykla i tworzy zwartą jednostkę o krótkim tłumiku. Użycie waty szklanej w tłumiku nie tylko umożliwia spełnienie wszystkich norm hałasu i emisji spalin, ale też przyczynia się do czystego, mocnego odgłosu wydechu, tak unikalnego dla modeli XV950.
Filtr powietrza i wydech schowane pod pokrywami ze stali nierdzewnej oraz chłodzony powietrzem silnik przyczyniają się do surowego, metalowego wyglądu i kompaktowej, minimalistycznej stylistyki tych japońskich bobberów w stylu neo retro.
Podwozie
Modele XV950, zaprojektowane, aby zapewniać lekkie i energiczne prowadzenie, są zbudowane na stalowej ramie o konstrukcji podwójnej kołyski. Skonstruowana jako kompletna jednostka bez ramy pomocniczej mieści w sobie silnik V-twin, który został zamontowany „na sztywno” jako element usztywniający system i przenoszący wibrację silnika bezpośrednio na motocyklistę.
Krótki, 1570 mm, rozstaw osi zapewnia lekką i zwinną jazdę oraz pełną manewrowość w warunkach miejskich, oraz bardzo dobrą trakcję podczas jazdy po autostradzie. Widelec 41 mm dopełnia tradycyjny wygląd dwóch amortyzatorów, które zostały tak ustawione, aby zapewniać płynne i miękkie napięcie wstępne oraz zwiększone tłumienie przy większych prędkościach. Amortyzator modelu XV950R funkcjonuje jeszcze lepiej dzięki dołączeniu regulatorów tłumienia dobicia „piggy back”.
W celu zachowania wyglądu bobbera, modele XV950 zostały wyposażone w nowo zaprojektowane, 12-ramienne, odlewane koła, z oponami w rozmiarze 100/90-19 z przodu i 150/80-16 z tyłu. Razem ze sportowym zawieszeniem, takie rozmiary kół i opon oferują optymalną równowagę między osiągami, przyczepnością i wyczuciem nawierzchni.
Pomimo płynnej stylistyki klasycznego bobbera, modele XV950 korzystają z nowoczesnych elementów i technik, które poprawiają prowadzenie. Zaawansowane mapy 3D wtrysku paliwa, kompaktowa komora spalania i rozwinięta konstrukcja układu dolotowego nadają modelom XV950 wyjątkową skuteczność oraz niezakłócone wyczucie przepustnicy, zapewniające swobodną jazdę. Ucieknij od miejskich ograniczeń, a dynamiczny, 60-stopniowy V-twin obudzi się do życia, pulsując momentem obrotowym i uzupełniając sportowe zawieszenie o taki rodzaj przyjemności z jazdy, jakiego kierowcy oczekują od pojazdów marki Yamaha.
Pływające tarcze hamulcowe, o średnicy 298 mm każda, posiadają konstrukcję falistą. Ta nowoczesna konstrukcja poprawia kontrolę hamowania i redukuje odgłos pracy hamulców, zapewniając większą odporność na odkształcenia termiczne tarczy. Pozostając wiernym filozofii Yamahy, polegającej na łączeniu technologii przyszłości z klasycznym wyglądem, XV950 jest dostępny z opcjonalnym systemem ABS, a XV950R ma ten system w standardzie.
Nowa konstrukcja pasa napędowego, który ma tylko 21 mm szerokości i jest najwęższym pasem napędowym spośród wszystkich występujących w motocyklach Yamaha, zawiera wzmocnienia z włókna węglowego, zwiększające wytrzymałość i sztywność oraz doskonale redukujące hałas.
Stylistyka
Wykorzystując jako bazę klasyczny styl bobbera, z jego smukłą, odsłoniętą sylwetką, modele XV950 kreują unikalne i nowoczesne, neo japońskie wzornictwo. Unikalny styl Yamahy i wykorzystanie odsłoniętych podzespołów podkreślają prostotę motocykla, a silnik V-twin nadaje mu kompaktowy charakter. Modele XV950 mają surowy, metaliczny wizerunek, prostą konstrukcję i sportowe osiągi.
Pojedynczy, okrągły reflektor, okrągłe światło tylne LED, dodatki ze stali nierdzewnej i zmniejszone, stalowe błotniki – wszystkie te elementy podkreślają wygląd motocykla, a 12,2-litrowy zbiornik paliwa w kształcie kropli wody i okrągły prędkościomierz LCD wprowadzają kolejny, neo japoński akcent. Wyprofilowane siedzisko kierowcy, które w modelu XV950R zostało pokryte tworzywem przypominającym koźlą skórę, jest wygodne do miejskiej jazdy. Kanapa ma 690 mm wysokości, sprawiając, że modele XV950 są odpowiednie dla każdego kierowcy.
Oryginalne akcesoria
Kierowcom, którzy pragną spersonalizować swoje motocykle XV950 lub XV950R, z pomocą przychodzi pełna gama oryginalnych akcesoriów Yamaha. Niezależnie od tego, czy chcesz przekształcić swoją maszynę w bobbera o pokaźnych osiągach, z wydechem Akrapovic typu slip-on, mini-błotnikiem, siedziskiem stiletto, linkami hamulcowymi ze stali nierdzewnej i pokrywą filtra powietrza do jazdy wyczynowej, czy też wolisz stworzyć wizerunek bobbera vintage, ze szprychowymi kołami, siedziskiem springer i osłoną widelca – z oryginalnymi akcesoriami Yamaha będziesz mógł to zrobić.
Modele XV950 i XV950R istnieją po to, aby inspirować kierowców do wyrażania własnej osobowości, a to, jak daleko poniesie ich wyobraźnia, jest częścią ich wspólnej podróży…
Kolorystyka
XV950:
– Competition White;
– Midnight Black.
XV950R:
– Mat Grey z grafiką na zbiorniku paliwa;
– Camo Green z grafiką na zbiorniku paliwa.
Ceny
– XV950: 36 400 PLN brutto;
– XV950R: 39 200 PLN brutto.
SR400 Yard Built
Motocyklem, który dostarczył inspiracji dla wielu z tych kreacji, jest legendarna Yamaha SR400. Wokół tego jednocylindrowego motocykla typu naked powstała kultura modyfikacji garażowych, skupiająca właścicieli z całego świata, którzy skorzystali z SR400 jako bazy do wyrażenia własnego indywidualizmu.
W tym roku SR400 świętuje 35. rocznicę obecności na japońskim rynku. W celu uczczenia tego jubileuszu oraz zaznaczenia wyjątkowego wkładu SR400 w historię personalizacji motocykli, Yamaha po raz kolejny podjęła się współpracy z duńskimi specami od modyfikacji Wrenchmonkees, aby stworzyć wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju motocykl. Ze względu na to, że współpraca ta jest kontynuowana w ramach koncepcji Yamaha Yard Built, Wrenchmonkees mają za zadanie przygotować zestawy akcesoriów i części zamiennych, które umożliwią klientom replikowanie inspirujących motywów w ich własnych garażach.
Do celów projektu SR400 Wrenchmonkees powołali wspólny zespół z niemiecką firmą KEDO. KEDO z siedzibą w Hamburgu jest producentem podzespołów, który od ponad 20 lat oferuje entuzjastom dedykowane części zamienne do motocykli Yamaha. We współpracy nad SR400 KEDO odegra kluczową rolę, dostarczając gotowe części i razem z Wrenchmonkees projektując wiele nowych, z których wszystkie będą dostępne dla każdego klienta Yamahy. Wrenchmonkees, którzy w zeszłym roku projektem Yard Built XJR1300 bardzo wysoko ustawili poprzeczkę, tym razem z pomocą KEDO planują przyćmić tę wyjątkową maszynę. Efektem ich prac będzie całkowicie zmodyfikowany model SR400, który zostanie zaprezentowany 5 listopada na targach motocyklowych EICMA w Mediolanie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.