Volkswagen CC zadebiutował na świecie przed czterema laty. Nisza szybko rozwinęła się w segment: na całym świecie na limuzynę o sylwetce samochodu sportowego zdecydowało się prawie 320 tysięcy osób. Opublikowane zostały ceny nowego modelu. W Polsce najtańsza wersja samochodu z(silnik 1,8 160 KM) to koszt 103 490 złotych.
Ekskluzywna koncepcja czterodrzwiowego coupé odniosła sukces. Design Volkswagena zjednał sobie także ekspertów od stylistyki: tylko w 2009 roku – pierwszym pełnym roku na rynku – Passat CC zdobył wyróżnienia „iF Product Design Award” (iF Industrie Forum Hannover), „red dot Design Award” (Design Zentrum Nordrhein Westfallen, Essen) i „Design Award” (Australien International Design Awards, Sydney).
Do nowego Volkswagena CC wprowadzono wiele modyfikacji. Zmieniony został przód i tył nadwozia. Nowe obręcze ze stopu metali lekkich (17-calowe Kent, 18-calowe Lakeville) i 3 nowe kolory (Black Oak Brown i – od maja – metaliczny Czerwony Fortana oraz perłowy Biały Oryx) uzupełniają zewnętrzne zmiany.
NADWOZIE
Jako „kolor prezentacyjny” w momencie wprowadzenia na europejski rynek wybrany został kolor „Black Oak Brown”. Z daleka zauważalna jest nowa chromowana osłona chłodnicy z 3 poprzecznymi listwami, nowe seryjne reflektory bi-ksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów oraz nowe przetłoczenia pokrywy silnika. W przypadku Volkswagena CC z opcją dynamicznego doświetlania zakrętów, funkcję świateł do jazdy w dzień pełnią diody.
W porównaniu z poprzednikiem cały obszar wokół nowego zderzaka, reflektorów i osłony chłodnicy ma jeszcze bardziej precyzyjne i harmonijne linie, zgodne z DNA designu Volkswagena.
Osłona chłodnicy nawiązuje do amerykańskiej wersji Passata (produkowanego w Chattanooga/ Tennessee) i Phaetona (produkowanego w Szklanej Manufakturze w Dreźnie). Podobnie jak jego poprzednik, Volkswagen CC powstaje w zakładach w Emden.
Pozbawione ram drzwi Volkswagena CC nie zmieniły się, lecz patrząc z boku sylwetka prezentuje się teraz inaczej. Wpłynęło na to kilka elementów: z przodu – stylistyka masywniejszej pokrywy silnika w połączeniu z nowymi zderzakami oraz mocniej wyprofilowany próg. Tylny zderzak jest większy, a tylna szyba przesunięta do tyłu i pochylona.
Podobnie jak przedni, także tylny zderzak otrzymał nową formę. Zaadaptowana została wyłącznie typowa dla Volkswagena CC listwa chromowana oraz logo VW pełniące funkcję uchwytu pokrywy bagażnika. W modelach z Rear Assist w logo umieszczona jest kamera cofania. Widać też mocniejsze podkreślenie poziomych linii. Nowe światła tylne zakończone są poziomą linią także od dołu. Wykorzystują one oszczędną technikę LED z systemem wykorzystującym rozpraszanie światła w elementach światłowodowych. Diodowe jest także oświetlenie tablicy rejestracyjnej oraz kierunkowskazy wbudowane w lusterka zewnętrzne.
Wymiary: Volkswagen CC ma długość 4798 mm, rozstaw osi wynosi 2711 mm, szerokość – 1821 mm, a wysokość – zaledwie 1417 mm.
WNĘTRZE
Zmianom poddano także komfortowe i sportowe wnętrze Volkswagena CC. Seryjnie nowy model jest oferowany jako auto czteroosobowe, z ekskluzywnymi pojedynczymi siedzeniami z tyłu. Z przodu montowane są przystosowane do długich podróży fotele sportowe. Jako opcja dostępna jest 3-osobowa kanapa z tyłu.
Z przodu szerokość wnętrza wynosi 1461 mm, z tyłu w wersji 4-osobowej 1497 mm, w wersji 5-osobowej: 1496 mm. Znacznie większa, niż można przypuszczać patrząc z zewnątrz, jest wysokość wnętrza – z przodu 949 mm (955 w przypadku panoramicznego dachu), z tyłu – 930 mm (922 mm w wersji 5-osobowej).
Nowe, sportowe przednie fotele posiadają w opcji aktywną wentylacją oraz podgrzewanie. W tym przypadku fotel kierowcy posiada także funkcję masażu. Powietrze jest wtłaczane przez liczne kanaliki w piance tapicerki (w takim przypadku fotele obszyte są tkaniną Function lub skórą Nappa). Kierowca i pasażer mogą ustawić jeden z trzech stopni wentylacji. Sportowe fotele mogą posiadać regulację manualną lub elektryczny system regulacji 12-kierunkowej. Seryjnie montowane są zawsze nowe zagłówki (z przodu) z regulacją w obu osiach.
Wnętrze ma charakter dynamiczny i jednocześnie elegancki. W 2011 roku zmodyfikowana została deska rozdzielcza: tam, gdzie w pierwszej generacji CC nad konsolą środkową znajdowały się dwa schowki, teraz umieszczony jest analogowy zegar w stylu Phaetona. Nowością jest także panel obsługowy Climatronic. Deska rozdzielcza może mieć kolor czarny lub brązowy Natur z dostosowaną do niego dwukolorową, skórzaną tapicerką w elegancko dobranych kolorach St. Tropez (jasne płaszczyzny środkowe siedzeń) / brązowy Natur (ciemne boki siedzeń). Nowością w ofercie wyposażenia wnętrza są metalowe aplikacje dekoracyjne Titansilber (o wyglądzie aluminium) oraz aplikacja z drewna Ebony, a także z ciemnego szczotkowanego aluminium. Można sobie też wybrać jeden z 11 rodzajów tapicerki.
Szczególnie szlachetnie wygląda wnętrze Volkswagena CC z opcjonalnym pakietem Ambiente (nastrojowe oświetlenie wnętrza). Styliści odpowiedzialni za wnętrze wbudowali listwy świetlne w listwy ozdobne umieszczone w drzwiach. Jasność można płynnie regulować pokrętłem oświetlenia wnętrza. Niezależnie od tego intensywność oświetlenia przestrzeni wokół nóg może być ustawiona przy użyciu menu komputera pokładowego.
SYSTEMY I TECHNOLOGIE
W najnowszej wersji Volkswagen CC pozycjonowany jest między Passatem a Phaetonem. Wyposażenie seryjne obejmuje między innymi bi-ksenonowe reflektory, diodowe światła tylne i system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Do Volkswagena CC wprowadzone zostały również nowe opcjonalne systemy wspierające kierowcę. Należą do nich takie technologie, jak Side Assist Plus z Lane Assist (ostrzega przed samochodami znajdującymi się w martwym polu widzenia), Dynamic Light Assist i współpracujący z kamerą system rozpoznawania znaków drogowych.
Wyraźny postęp w stosunku do pierwszej serii CC widać w kwestii izolacji akustycznej. W ofercie dostępne są też przednie boczne szyby z folią izolującą (która jednocześnie stanowi dodatkowe zabezpieczenie przed włamaniem do samochodu) połączone z matami w drzwiach. Jako element wyposażenia dodatkowego dostępna będzie nowa ogrzewana szyba przednia z specjalną powłoką odbijającą promieniowanie podczerwone (IR).
BEZPIECZEŃSTWO
W ciągu ostatnich dziesięciu lat doszło do rewolucji w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Obecnie możemy zaobserwować ofensywę elektronicznych systemów wspierających kierowcę.
System rozpoznający zmęczenie kierowcy rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega go sygnałem akustycznym oraz optycznym o konieczności przerwania jazdy. Jeżeli w ciągu kolejnych 15 minut kierowca nie zrobi przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Na początku każdej podróży system analizuje charakterystyczny sposób jazdy kierowcy, dzięki ocenie ruchów kierownicą, sposobu hamowania czy też działania systemów bezpieczeństwa. W przypadku stwierdzenia odstępstw od wzorca zarejestrowanego na początku podróży następuje ostrzeżenie. Niezależnie od tego, aktywowany system po czterech godzinach nieprzerwanej jazdy zwraca kierowcy uwagę na konieczność odpoczynku.
Nowy CC jest wyposażony w połączone Side Assist (system ułatwiający zmianę pasa ruchu) i Lane Assist (system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu), które można także zamawiać również oddzielnie. Side Assist migającymi diodami w lusterkach zewnętrznych zwraca kierowcy uwagę na pojazdy znajdujące się w martwym polu widzenia lub zbliżające się od tyłu. Lane Assist korzysta z sygnałów kamery – jeśli kierowca bez włączenia kierunkowskazu opuszcza swój pas ruchu, system skieruje kierownicę w przeciwną stronę naprowadzając samochód na właściwy tor jazdy. Połączenie obu tych systemów może jeszcze skuteczniej zapobiegać kolizjom.
System rozpoznający znaki drogowe jest sukcesywnie oferowany dla coraz większej liczby Volkswagenów. Opcjonalna funkcja jest z systemem nawigacji RNS 315 lub RNS 510 w połączeniu ze współpracującym z kamerą systemem Lane Assist lub Dynamic Light Assist. Komunikat zawierać będzie wszystkie dodatkowe informacje w logicznej kolejności: bezpośrednio obowiązujący znak drogowy (np. „130 km/h”) będzie umieszczony zawsze na pierwszym miejscu, znaki z ograniczeniem czasowym (np. „80 km/h przy mokrej nawierzchni”) pojawią się na drugim miejscu. Jeżeli jednak czujnik deszczu rozpozna opady, obowiązujący w danej chwili znak z dodatkową informacją „przy mokrej nawierzchni” przesunie się na pierwszą pozycję. Ponadto system rozpoznaje zakazy wyprzedzania oraz tablice wjazdów i wyjazdów z miejscowości i informuje odpowiednio o prędkościach maksymalnych obowiązujących w danym kraju na terenie zabudowanym.
Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie jest już przeszłością dla kierowców VW CC z opcjonalnym systemem Dynamic Light Assist. Przy prędkościach powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie. We współpracy z wbudowaną za przednią szybą kamerą, system stwierdzi potencjalne zagrożenie oślepieniem innych uczestników ruchu i przesłoni je. Za zasłonięcie części strumienia światła odpowiedzialna jest przesłona między bezrtęciowym palnikiem ksenonowym DS3 a soczewką. W połączeniu z bocznym wychyleniem modułu (poprzez funkcję doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem prawym i lewym reflektorem maskowana jest tylko odpowiednia część strumienia światła.
Dla modeli z seryjnymi reflektorami bi-ksenonowymi (bez diodowych świateł dziennych i funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów) dostępny jest podstawowy wariant sterowania światłami drogowymi – Light Assist. System ten rozpoznaje – również przy użyciu kamery – źródła światła i generuje impuls zmiany świateł na drogowe lub mijania.
Najnowszy asystent parkowania wspomaga kierowcę także przy parkowaniu prostopadle do osi jezdni. Kierowca wskazuje kierunkowskazem stronę po której chce zaparkować. Gdy czujniki ultradźwiękowe systemu Park Assist stwierdzą wystarczająco dużo miejsca by zaparkować, kierowca może rozpocząć wspierane przez system parkowanie: włącza bieg wsteczny i wystarczy, aby tylko dodawał gazu lub hamował. Manewrowanie przejmie na siebie samochód. Ponadto system może aktywnie zahamować w przypadku grożącej kolizji.
Manewrowanie ułatwia także optyczny system parkowania 360o (OPS). OPS na kolorowym wyświetlaczu radia i nawigacji przedstawia graficznie samochód „z lotu ptaka”. Żółte i czerwone znaki informują kierowcę, czy Volkswagen CC znajduje się z przodu i z tyłu w wystarczającej odległości od przeszkody.
Wygodne są także inne systemy. Easy Open – jeżeli Volkswagen CC jest wyposażony w Keyless Access (system zamykania i uruchamiania), wystarczy odpowiedni ruch nogą za samochodem, aby otworzyła się pokrywa bagażnika. Ruch rozpoznawany jest przez czujnik zbliżeniowy. Składany hak holowniczy jest odblokowywany elektrycznie przyciskiem znajdującym się z prawej strony bagażnika. Zdalne zwalnianie blokady – dźwignią pod tylną półką, odpowiednio z prawej i lewej strony można odblokować prawą lub lewą część, dzielonego w stosunku 1/3 do 2/3, oparcia i przechylić je do przodu.
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS jest montowana seryjnie w 2.0 TDI (125 kW), 2.0 TSI (155 kW) i 3.6 FSI (220 kW) i poprawia trakcję na zakrętach. Dla pozostałych wersji silników XDS jest dostępna za dopłatą. XDS to rozszerzenie funkcji elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS zintegrowanej z ESP. Gdy tylko układ elektroniczny stwierdzi, że wewnętrzne koło napędzanej osi przedniej przy szybkim pokonywaniu zakrętu będzie zbyt mocno odciążone, układ hydrauliczny ESP zwiększy ciśnienie hamulców na tym kole i przywróci optymalną trakcję. XDS działa zatem jak tak zwana elektroniczna szpera.
WYPOSAŻENIE
Do wyposażenia seryjnego CC należą takie elementy jak podwójne końcówki układu wydechowego, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich z oponami samouszczelniającymi, sportowe siedzenia, chromowane pierścienie przełączników i otworów nawiewu, automatyczna klimatyzacja, radio RCD 310 z czytnikiem MP3 i ośmioma głośnikami, sportowe zawieszenie (103 kW i 116 kW), funkcja Auto-Hold, asystent ruszania pod górę, automatyczne włączanie świateł z funkcją Leaving-home i Coming-home, pokrywa bagażnika otwierana automatycznie z wnętrza samochodu, adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (od 125 kW/170 KM), a także obecnie: reflektory bi-ksenonowe, funkcja statycznego doświetlania zakrętów, spryskiwacze reflektorów, diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej i wyraźniej wyprofilowane progi.
We wnętrzu dodatkowymi elementami seryjnymi jest system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, zagłówki z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz listwy ze stali nierdzewnej na progach. O jeszcze lepszą dynamikę przy szybkim pokonywaniu zakrętów dba elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS (seryjna od 125 kW) oraz funkcja wolnobiegu – swobodnego toczenia się (koniec hamowania silnikiem!).
SILNIKI
W nowym VW CC mont0owane będą trzy silniki benzynowe i trzy silniki wysokoprężne o mocy od 140 KM do 300 KM. Wszystkie silniki wysokoprężne (TDI) są wyposażone seryjnie w system Start-Stop i system rekuperacji (odzyskiwanie energii hamowania). Wszystkie silniki benzynowe również mają funkcję rekuperacji.
Jednostki TDI rozwijają moc 103 kW/ 140 KM (TDI i BlueTDI) oraz 125 kW/ 170 KM. Silniki benzynowe w europejskich Volkswagenach CC dysponują mocą 118 kW/ 160 KM, 155 kW/ 210 KM i 220 kW/ 300 KM. Wszystkie jednostki napędowe do 210 KM mogą być połączone opcjonalnie z przekładnią dwusprzęgłową DSG; wersja sześciocylindrowa (300 KM) opuszcza fabrykę seryjnie z DSG i napędem na wszystkie koła 4MOTION. W ciągu roku dostępne będą także wersje 140 KM i 170 KM TDI z napędem na wszystkie koła.
Wszystkie silniki są bardzo efektywne. Jednostka TDI 140 KM z seryjną 6-biegową przekładnią manualną zużywa zaledwie 4,7 l paliwa na 100 km (emisja CO2 125 g/km); z DSG – 5,3 l/100 km. Z taką samą mocą Volkswagen oferuje dla CC pierwsze na świecie silniki, które już teraz spełniają wymagania wchodzącej w życie jesienią 2014 roku normy Euro6, mianowicie silniki BlueTDI o mocy 103 kW/ 140 KM.
Wszystkie silniki nowego Volkswagena CC można połączyć z przekładnią dwusprzęgłową (DSG). przypadku wersji V6 przekładnia ta montowana jest seryjnie. Zależnie od momentu obrotowego silnika DSG ma 6 lub 7 biegów. Obie wersje DSG charakteryzuje oszczędność i dynamika zmiany przełożeń.
Przekładnie dwusprzęgłowe różnią się nie tylko liczbą biegów do przodu, lecz także rodzajem sprzęgła. Podczas gdy w 7-biegowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-biegowej DSG pracuje w kąpieli olejowej. Przekładnie dwusprzęgłowe mają większy niż inne skrzynie automatyczne potencjał redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. W porównaniu z przekładnią automatyczną ze sprzęgłem stanowiącym kombinację sprzęgła mechanicznego i hydrokinetycznego oszczędność wynosi – w zależności od silnika – nawet 20 procent.
NAPĘD 4MOTION
Volkswagen CC V6 będzie oferowany seryjnie ze stałym napędem na wszystkie koła 4MOTION. W normalnym przypadku także tutaj napędzana jest oś przednia, na tylną oś przekazywane jest tylko dziesięć procent momentu obrotowego.
Za dołączanie tylnej osi odpowiedzialne jest sprzęgło Haldex 4. generacji. Zaletą elektroniki jest fakt, że do aktywacji tego sprzęgła nie jest potrzebna różnica prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, bowiem wzrost ciśnienia generowany jest przez pompę elektryczną. Sprzęgło Haldex płynnie przenosi napęd na tylną oś zależnie od warunków jazdy np. także podczas ruszania i przyspieszania.
ZAWIESZENIE
Czterowahaczowa oś tylna oddzielona akustycznie od nadwozia przez ramę pomocniczą oraz przednia oś z kolumnami McPhersona i podzespołami z aluminium, jak też elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego zapewniają wysoki komfort jazdy. Gdy Volkswagen CC wyposażony jest w seryjną (od 125 kW) adaptacyjną regulację sztywności zawieszenia DCC, kierowca może wybierać pomiędzy programami comfort, normal i sport.
Uzupełnieniem tej technologii zawieszenia jest seryjny ESP z funkcją stabilizacji przyczepy.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.