Od stycznia gama modelowa Suzuki poszerzyła się o Swifta Sport. W Polsce cena auta o charakterystycznym wyglądzie i bogatym wyposażeniu wynosi 67 900 złotych. Wersja Sport stanowi ukoronowanie gamy modelowej Swift, której IV generacja została wprowadzony do sprzedaży w Europie we wrześniu 2010 roku.
Produkcja modelu odbywa się w zakładach Magyar Suzuki Corporation w Esztergom (Węgry). Nowego Swifta Sport w założeniu ma wzbudzać zainteresowanie przede wszystkim kierowców między 30. a 40. rokiem życia, którzy czerpią przyjemność z posiadania dynamicznego, dobrze wyposażonego auta kompaktowego.
NADWOZIE
Dynamiczna stylizacja oraz wiele detali podkreślają sportowy charakter auta. W przedniej części dominuje duży wlot powietrza, zintegrowane lampy przeciwmgielne oraz ostro profilowane reflektory ksenonowe.
Czarne słupki A i B oraz aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 17 cali nadają autu sportowy wygląd, który przyciąga spojrzenia. W oczy rzucają się harmonijnie zintegrowany spojler dachowy oraz boczne spojlery progowe, które optycznie obniżają zawieszenie samochodu. Tylne światła zyskały nowy, cylindryczny kształt, a podwójna końcówka układu wydechowego i metaliczny dyfuzor dodają mu agresywności.
WNĘTRZE
Kabina pasażerska jest połączeniem sportowego, a zarazem eleganckiego stylu. Wielofunkcyjna kierownica, zestaw wskaźników oraz cała deska rozdzielcza nadają jej zwartego charakteru. Sportowe fotele przednie nabierają wartości podczas jazdy w zakrętach.
WYMIARY
Proporcje szeroko rozstawionych osi i kół oraz obniżone zawieszenie zapewniają nie tylko harmonijny wygląd modelu lecz przede wszystkim wpływają na stabilność trakcyjną pojazdu w każdych warunkach drogowych. Nowy Swift Sport ma długość 3,89 metra, czyli jest dłuższy o 12 centymetrów od swojego poprzednika oraz 4 centymetry od standardowego modelu Swift.
Szeroki rozstaw kół i krótki rozstaw osi w połączeniu ze specjalnie zaprojektowanym zawieszeniem tylnym wzmacniają poczucie bezpośredniego kontaktu z autem w trakcie jazdy. Szerokość Swifta Sport wynosi teraz 1695 mm, wysokość 1510 mm, a rozstaw osi 2430 mm.
Bagażnik może pomieścić 211 litrów, a po złożeniu tylnych foteli jego objętość wzrasta aż do 892 litrów.
ZAWIESZENIE
Już poprzedni model mógł pochwalić się osiągami i możliwościami podczas pokonywania zakrętów. Zmodyfikowana belka skrętna z tyłu i kolumny MacPherson z przodu, składające się na sztywniejsze zawieszenie, w znaczącym stopniu poprawiają stabilność pojazdu przy dużych prędkościach. 17-calowe, aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 195/45R17, zaprojektowane specjalnie dla modelu Sport, są standardowym wyposażeniem samochodu.
Nowy proces ich produkcji umożliwił nie tylko wyprofilowanie cieńszych rowków, ale zarazem zwiększenie siły opon. Pozwoliło to uzyskać bardziej precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy i zwiększyć zwrotność auta.
SILNIK
Model jest wyposażony w wolnossący silnik benzynowy 1.6. Dzięki optymalizacji systemu zmiennych faz rozrządu VVT moc maksymalna wzrosła ze 125 KM do 136 KM. To sporo, choć konkurenci dysponują bardziej żwawymi modelami.
Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 148 do 160 Nm. Wyższej mocy silnika towarzyszy większa oszczędność w zużyciu paliwa: 6,4 litrów na 100 kilometrów (dane fabryczne). Emisja CO2 spadła z 165 g/km do 147 g/km.
Nowa 6-stopniowa manualna skrzynia biegów zaprojektowana specjalnie pod kątem sportowej charakterystyki pracy silnika 1.6 oferuje płynne i elastyczne zestopniowanie poszczególnych przełożeń.
Nowy Swift Sport jest tylko o 15 kilogramów cięższy od swojego poprzednika.
BEZPIECZEŃSTWO
Inteligentny układ hamulcowy wyposażony w system antypoślizgowy ABS z EBD, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS oraz system stabilizacji toru jazdy ESP z kontrolą trakcji pomaga kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy. Siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy) oraz sztywne nadwozie ze strefami kontrolowanego zgniotu minimalizują skutki ewentualnej kolizji.
Czwarta generacja modelu Swift zdobyła pięć – czyli maksymalną liczbę – gwiazdek
w testach zderzeniowych EuroNCAP w 2010 roku.
WYPOSAŻENIE
Oprócz sportowych wrażeń z jazdy nowy Swift Sport oferuje także wspaniałe poczucie komfortu. Sportowe fotele, elementy stylizacji sportowej (np. nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, czerwony ścieg wykończenia kierownicy oraz foteli), wielofunkcyjna – ergonomiczna skórzana kierownica, automatyczna klimatyzacja, system audio CD/MP3 z gniazdem USB oraz systemem łączności bezprzewodowej Bluetooth zapewne zostaną przychylnie przyjęte przez potencjalnych nabywców.
Na zewnątrz oprócz wymienionych reflektorów ksenonowych, zintegrowanych lamp przeciwmgielnych, 17-calowych aluminiowych obręczy kół, wyróżnia się pakiet aerodynamiczny
ze spojlerem dachowym. Bogata oferta dodatkowych akcesoriów umożliwia właścicielowi auta nadanie mu bardziej indywidualnego charakteru zgodnie z własnymi preferencjami.
HISTORIA
Pierwszy model noszący nazwę Swift pojawił się na europejskim rynku w 1983 roku. W drugiej generacji, wprowadzonej do sprzedaży w 1989 roku, znalazła się wersja sportowa oznaczona symbolem GTi. Całkowitą metamorfozę Swift przeszedł w 2004 roku, stając się najważniejszym autem kompaktowym Suzuki w ramach światowej strategii koncernu. W 2006 roku sportowy temperament Swifta, doceniony za sprawą modelu GTi, znalazł nowy, pełny wyraz
w postaci Swift Sport.
Swift Sport z łatwością porusza się wąskimi ulicami miast i krętymi drogami na przedmieściach. Oferuje przyjemność jazdy, zarówno na co dzień, jak również w trakcie dłuższych wyjazdów, np. na weekend. Tak przynajmniej zapewnia producent (jak jest w rzeczywistości przekonamy się podczas testów).
Zalety sportowe modelu zostały potwierdzone udziałem w rajdach JWRC, gdy zawodnicy jadący Swift Sport zdobyli mistrzostwo w sezonie JWRC w 2007 roku.
Po kolejnej metamorfozie Swifta w 2010 roku, całkowicie model Sport narodził się podczas 64. Salonu Motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie…
DANE TECHNICZNE
Nadwozie | 3-drzwiowe | ||
Silnik | Benzynowy | ||
1.6 VVT | |||
Układ przeniesienia napędu – 2WD (na oś przednią) | |||
WYMIARY | |||
Długość (mm) | 3 890 | ||
Szerokość (mm) | 1 695 | ||
Wysokość (mm) | 1 510 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2 430 | ||
Rozstaw kół | Przód (mm) | 1 470 | |
Tył (mm) | 1 475 | ||
Minimalny promień skrętu (m) | 5,2 | ||
Prześwit (mm) | 130 | ||
POJEMNOŚCI | |||
Ilość miejsc | 4 | ||
Pojemność bagażnika | Maksymalna pojemność | 892 | |
Ze złożonym oparciem | 512 | ||
Z podniesionym oparciem | 211 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 42 | ||
SILNIK | |||
Typ | M16A | ||
Liczba cylindrów | 4 | ||
Liczba zaworów | 16 | ||
Pojemność skokowa (ccm) | 1 568 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 78,0 x 83,0 | ||
Stopień sprężania | 11,0 | ||
Maksymalna moc – 100/136 (KW/KM) przy 6900 obr./min. | |||
Maksymalny moment obrotowy Nm obr./min. | 160 / 4 400 | ||
Zasilanie – elektroniczny wtrysk wielopunktowy | |||
SKRZYNIA BIEGÓW | |||
Typ | 6-stopniowa manualna |
||
Przełożenie | 1 bieg | 3,615 | |
2 bieg | 2,047 | ||
3 bieg | 1,518 | ||
4 bieg | 1,156 | ||
5 bieg | 0,918 | ||
6 bieg | 0,794 | ||
Bieg wsteczny | 3,481 | ||
Przełożenie końcowe | 3,944 | ||
PODWOZIE | |||
Układ kierowniczy – wspomagany elekrtrycznie, zębatkowy | |||
Hamulce | Przednie – tarczowe wentylowane | ||
Tylne – tarczowe | |||
Zawieszenie | Przednie – Kolumny MacPherson | ||
Tylne – belka skrętna | |||
Rozmiar opon | 195/45R17 | ||
MASY | |||
Masa własna (kg) | 1 045 | ||
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1 480 | ||
OSIĄGI | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 8,7 | ||
DANE EKSPLOATACYJNE | |||
Norma emisji spalin | Euro 5 | ||
Zużycie paliwa | Cykl miejski (l/100 km) | 8,4 | |
Cykl pozamiejski (l) | 5,2 | ||
Cykl mieszany (l) | 6,4 | ||
Emisja CO2 | Cykl mieszany (g/km) | 147 |
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.