SKODA: OCTAVIA III – PIERWSZA JAZDA NOWYM MODELEM

S 0_DSCF2423

Nadjeżdża Skoda Octavia trzeciej generacji. Do Portugalii zostali zaproszeni dziennikarze z całej Europy, aby móc dokonać pierwszych jazd nowym modelem, który podobnie jak jego poprzednicy, ma zapewnić sukces marce.

Produkowana od 1996 roku Octavia, która salonie „Mondial de l’Automobile” w Paryżu w 1996 roku i jej następczyni (na rynku od 2004 roku) sprzedały się w w imponującej liczbie 3,75 milionów egzemplarzy (odpowiednio 1,45 – 2,3 mln)! Teraz czas na nowy model…


Zobacz także:
SKODA: RYNKOWY SUKCES MODELU OCTAVIA
SKODA: PO RAZ SZÓSTY NUMEREM 1 W POLSCE


NADWOZIE

Nowa Škoda Octavia jest nie tylko pojemna i funkcjonalna, ma także interesujący wygląd. Nowy model jest o 90 mm dłuższy i o 45 mm szerszy niż Octavia drugiej generacji. Jednocześnie rozstaw osi się zwiększył o 108 mm, co przede wszystkim wyszło na dobre wnętrzu i ilości miejsca dla pasażerów z tyłu.

Przód samochodu jest indywidualny i wyrazisty, podkreślony poziomymi liniami i nowym logo Škoda. Zaprojektowane od nowa reflektory podkreślają szerokość przodu samochodu. Zastosowany kształt reflektorów ma wypolerowaną powierzchnię, przypominającą gładkie szkło. Ważną funkcję optyczną mają także lampy przeciwmgłowe, które z z reflektorami głównymi tworzą kształt liścia koniczyny.

Octavia w widoku z boku stała się bardziej dynamiczna w porównaniu z poprzednim modelem. Przyczynia się do tego zarówno długi rozstaw osi i krótszy zwis z przodu jak i odsunięty daleko do tyłu słupek C. Wysoka, ostra linia bocznego przetłoczenia optycznie rozciąga auto, nadając mu cech coupé. Nową, szczególną cechą charakterystyczną auta jest wysoko pociągnięta linia szyb w tylnych drzwiach, tak zwana „płetwa” – mały, ale efektownie ukształtowany detal, przydający samochodowi siły i wyrazu.

 

 

Z tyłu układ świateł z konturem w kształcie litery C podkreśla przynależność do marki. By wzmocnić efekt wizualny, w każdej lampie tylnej po raz pierwszy świecą podwójne segmenty (a najwyżej wyposażonych wersjach – diody LED). Dwa trójkąty, oddzielone ostrą linią z lewej i z prawej strony, pełnią rolę łącznika między lampami tylnymi i pokrywą bagażnika. W dolnej części tylnego zderzaka znajduje się czarna wstawka całkowicie zakrywająca koniec rury wydechowej. W niej są umieszczone elementy techniczne, takie jak czujniki parkowania i opcjonalny hak holowniczy.

W sumie dostępnych jest 12 kolorów nadwozia: trzy jednolite (uni): biały (Candy White), czerwony (Corrida Red) i niebieski (Pacific Blue) oraz 9 metalizowanych.

WNĘTRZE

W środku nie ma tradycyjnego podziału deski rozdzielczej za pomocą listew dekoracyjnych, co oznacza, że pasażer ma optymalny widok na instrumenty. W konsoli środkowej, pod włącznikiem świateł awaryjnych, znajduje się system informacji i rozrywki, zwany infotainment, z wszystkimi potrzebnymi przyciskami menu i pokrętłami. Nowo opracowane urządzenia infotainment mają zależnie od wyposażenia ekrany dotykowe o przekątnej aż do 8 cali z czujnikiem zbliżeniowym. Poniżej modułu infotainment umieszczony jest zespół obsługowy klimatyzacji. Zestaw wskaźników jest nowy i ma białe podświetlenie. W opcji można zamówić kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny Maxi-Dot pośrodku zestawu wskaźników.

W bogatszych wersjach wyposażeniowych eleganckie listwy dekoracyjne w tapicerce drzwi przechodzą w klamki.

Długość wnętrza wzrosła w stosunku do poprzednika o 33 mm do 1 782 mm, wolne miejsce na wysokości kolan z tyłu o 47 mm do 73 mm. Ilość miejsca nad głową z tyłu zwiększyła się do 980 mm (Octavia II: 966 mm). Wyraźnie wzrosła także szerokość na wysokości łokci, z przodu do 1 454 mm (plus 39 mm), z tyłu do 1 449 mm (plus 26 mm). Podobnie wyraźnie zwiększyła się szerokość na wysokości ramion: z przodu do 1 398 mm – o 19 mm, z tyłu do 1 378 mm – o 4 mm. Pojemność bagażnika zwiększyła się o kolejne pięć litrów do 590 litrów!

 

 

Od maja samochód zaoferuje rozkładany fotel pasażera i kanapę składaną od strony bagażnika.

Dostępne są trzy wersje wyposażeniowe: Active, Ambition i Elegance. W zależności od wersji różne są średnice kół (15- lub 16-calowe, stalowe lub aluminiowe), kolory wnętrza (od czarnego przez czarno-szary do czarno-beżowego), elementy dekoracyjne, klimatyzacje, schowki, zestawy wskaźników, urządzenia infotainment lub wyposażenie bezpieczeństwa. Możliwości indywidualizacji są ogromne: np. zamówić można chromowane listwy, dziewięć wersji kierownic, z trzema lub czterema ramionami, dziewięć wzorów kół i cztery rozmiary kół, od 15 do 18 cali.

BEZPIECZEŃSTWO

Dla nowej Octavii inżynierowie opracowali cały szereg funkcji i układów bezpieczeństwa: należą do nich nadzór odstępu z funkcją hamowania awaryjnego (Front Assistant – od maja 2013), asystent pasa ruchu, Lane Assistant, hamulce antykolizyjne (Multicollision Brake) – automatyczne hamowanie podczas wypadku, aktywna funkcja ochrony jadących, Crew Protect Assistant – aktywna ochrona podróżujących w razie wypadku, rozpoznawanie zmęczenia czy Driver Activity Assistant. Funkcje te pomagają w unikaniu wypadków lub zmniejszaniu ich skutków dla jadących samochodem i innych uczestników ruchu drogowego.

Precyzyjne zawieszenie, duży rozstaw osi i sztywne, a zarazem lekkie nadwozie zapewniają stabilność najmłodszego modelu Škody. W razie wypadku liczne elementy bezpieczeństwa biernego umożliwiają najlepszą możliwą ochronę kierowcy i pasażerów. Jadących przed zranieniem aktywnie chroni do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa współdziałających z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Po raz pierwszy w Octavii zastosowano kolanową poduszkę bezpieczeństwa (seryjna dla krajów UE) i boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu.

SILNIKI

Łącznie w nowym modelu dostępnych będzie osiem różnych wersji silnikowych: cztery benzynowe TSI i cztery wysokoprężne TDI Common Rail.

Wszystkie silniki benzynowe to czterocylindrowe jednostki TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem, z czterema zaworami na cylinder.

 

 

Podstawową wersją napędową Octavii jest silnik benzynowy 1,2 TSI o mocy 63 kW (86 KM). Silnik ten zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km i emituje 119 g/km CO2. Doładowanie pozwala na osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 160 Nm (przy 1 400 do 3 500 obr./min). Podstawowy silnik współpracuje z ręczną pięciostopniową skrzynią biegów.

Wersja o większej mocy, 1,2 TSI Green tec, a więc z funkcją Start-Stop i odzyskiem energii hamowania, osiąga moc 77 kW (105 KM) i jest jeszcze oszczędniejsza: w cyklu mieszanym zużywa 4,9 l/100 km benzyny i emituje 114 g/km CO2. Maksymalny moment obrotowy silnika TSI, 175 Nm, jest osiągany w zakresie 1 400–4 000 obr./min. Oprócz ręcznej sześciostopniowej skrzyni biegów do silnika tego można zamówić automatyczną siedmiostopniową skrzynię DSG.

Także 1,4 TSI Green tec o mocy 103 kW (140 KM) może być łączony z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów lub automatyczną siedmiostopniową DSG. Zużycie paliwa 1,4 TSI wynosi 5,3 l/100 km, emisja CO2 – 121 g/km, w połączeniu ręczną skrzynią biegów i funkcją Start-Stop. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm silnik uzyskuje w zakresie 1 500–3 500 obr./min.

Szczytową wersją silnika benzynowego Octavii jest 1,8 TSI Green tec ze 132 kW (180 KM). Maksymalny moment obrotowy, osiągany w zakresie 1 250–5 000 obr./min, wynosi 250 Nm. Silnik ten w cyklu mieszanym zużywa 5,7 l/100 km i emituje na kilometr 131 g CO2, współpracując z 7-stopniową skrzynią biegów DSG.

Silniki wysokoprężne także są czterocylindrowe, doładowane i z czterema zaworami na cylinder. Są to silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Podstawową wersją wysokoprężną nowej Octavii jest 1,6 TDI o mocy 66 kW (90 KM). Silnik ten zużywa w cyklu mieszanym 4,1 l/100 km i emituje 109 g CO2 na kilometr.

 

 

Zużycie paliwa silnika 1,6 TDI Green tec o mocy 77 kW (105 KM) z funkcją Start-Stop i ręczną pięciostopniową skrzynią biegów wynosi 3,8 l/100 km, emisja CO2 – 99 g/km. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm osiąga on w zakresie 1 500–2 750 obr./min. Oprócz ręcznej skrzyni biegów do tego silnika można zamówić automatyczną siedmiostopniową skrzynię DSG.

Najoszczędniejszym silnikiem wysokoprężnym jest wersja GreenLine 1,6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Silnik ten emituje tylko 89 g/km CO2, zużywając zaledwie 3,4 l paliwa na 100 km. Współpracuje on z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów.

Silnikiem wysokoprężnym nowej Octavii o największej mocy jest 2,0 TDI Green tec osiągający 110 kW (150 KM). Przy zużyciu paliwa tylko 4,5 l/100 km i emisji CO2 119 g/km silnik ten, współpracujący z 6-stopniową automatyczną skrzynią DSG, jest przyjazny środowisku. Charakteryzuje go równa, spokojna praca. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm rozwija on w zakresie od 1750 do 3 000 obr./min. Występuje zawsze z sześciostopniową skrzynią biegów: ręczną albo automatyczną DSG z podwójnym sprzęgłem.

ZAWIESZENIE

Trzecia generacja najnowszego “dziecka” Skody jest do 102 kg lżejsza niż poprzedniczka. Do 26 kg oszczędności wagowej przypada na polepszone zawieszenie. Belka skrętna z wahaczami wleczonymi waży 38 kg, czyli 15 kg mniej niż dotąd stosowana w Octavii oś tylna. Wielowahaczową oś charakteryzują komfort, właściwości dynamiczne, udoskonalono ją też pod względem kinematyki, akustyki i modularności.

Z przodu w nowej Octavii zastosowano kolumnę amortyzacyjną MacPhersona z nowo opracowanym dolnym wahaczem trójkątnym. Do ramy tej, oprócz elementów zawieszenia przednich kół, mocowana jest przekładnia kierownicza i łożyskowanie zespołu napędowego.

 

 

PIERWSZE WRAŻENIA Z JAZDY

Oczywiście mieliśmy zbyt mało czasu, aby w sposób rzetelny przetestować nowy samochód Skody. Zrobimy to zapewne w niedługim czasie. Przekazujemy jednak na gorąco nasze pierwsze wrażenia.

Nowa Octavia na pierwszy rzut oka nie przeszła wielkiej rewolucji. Z większej odległości bez trudu można rozpoznać charakterystyczną bryłę, która zachowała swój ponadczasowy kształt. Jakkolwiek nowe, bardziej wyraziste przetłoczenia, wygląd przedniej maski i reflektorów nadają jej bardziej agresywny charakter i podnoszą na atrakcyjności. Nie mamy wątpliwości, że przez wiele lat, model ten będzie się podobał potencjalnym klientom.

To co nas zaskoczyło, to doskonała trakcja. Bądź co bądź naprawdę duże auto świetnie trzyma się zakrętów nie wykazując tendencji do wyjeżdżania przodem. To duży plus – zwłaszcza, że zawieszenie nie jest zestrojone tak, by na pierwszej lepszej nierówności wybić kierowcy i pasażerom zębów. Komfort jazdy jest naprawdę dobry – nawet przy dłuższych podróżach.

Słabszym elementem jest najmniejszy silnik o pojemności 1.2 litra, któremu wyraźnie brakuje mocy w stosunku do tak dużego auta i ma spore problemy z wprawieniem go w ruch. Dotyczy to zwłaszcza ruszania pod górkę, które kończy się często zgaśnięciem silnika lub charakterystycznym swądem palonego sprzęgła. Niemniej jeżeli uda nam się jednak przebrnąć przez tą pierwszą fazę, od ok. 2000 obr./min. z pomocą przygodzi nam turbina która rekompensuje niedostatek mocy. Motor ten dedykowany jest więc osobom, które zdecydowanie nie preferują dynamicznej jazdy.

Tym drugim dedykowane są jednostki mocniejsze. Na pochwałę zasługują zwłaszcza topowe silniki benzynowy 1.8 TSI oraz diesel 2.0 TDI, które charakteryzują się dużym zapasem mocy, elastycznością, dając dużą frajdę z jazdy.

Dobrze się stało, że Skoda pomyślała także o najnowocześniejszych technologiach i systemach, takich jak system pasa ruchu, radar kontrolujący przestrzeń przed samochodem czy wyświetlacz reagujący na zbliżającą się dłoń.

Nowa Octavia z całą pewnością odniesie sukces na polskim rynku. Jej wielkość z pogranicza segmentu C i D powoduje, że często jest postrzegana za większą niż to faktycznie jest. Ponadto Skoda zadbała o wszystkie charakterystyczne elementy funkcjonalności tego modelu. Duży bagażnik, przestronne wnętrze, przyjemne i solidne wykończenie oraz niewygórowana cena (przynajmniej porównując ja do segmentu D) powodują, że jest naprawdę ciekawą propozycją dla rodzin 2+2 lub jako auto firmowe dla menagerów średniego szczebla.

Tekst i zdjęcia: MARCIN KARACZUN