46. Rajd Żubrów jak zwykle dostarczył wielkich emocji. To zawody, w których rywalizują byli kierowcy rajdowi i wyścigowi, którzy zakończyli swoje sportowe kariery.
Specyfika zawodów wymaga wprowadzenia współczynników wyrównawczych, przez które zostaną przeliczone tylko punkty karne z prób sportowych. Przeliczenie dotyczy wieku kierowcy, a wynik dotyczy całej załogi.
Pierwszy Rajd żubrów pod nazwą I Ogólnopolski Rajd Działaczy i Sympatyków Sportu Samochodowego wystartował 12 listopada 1966 z pod Wielkiej Krokwi w Zakopanem. Komandorem rajdu został inicjator pomysłu stworzenia tych zawodów Sobiesław Zasada.
Przez 43 lata nieprzerwanego istnienia, Rajd nabrał prestiżu jak również poszerzyło się grono osób mogących w nim uczestniczyć. Celem nadrzędnym jest aby impreza ta nie miała tylko charakteru sportowej rywalizacji, ale była również okazją do spotkania się w gronie przyjaciół z rajdowych tras, pasjonatów i miłośników sportu samochodowego.
Tegoroczny, 46 Międzynarodowy Rajd Żubrów, zorganizowany przez Automobilklub Krakowski, wystartował z Rynku w Łapanowie na trasę liczącą ok. 200 km. Przeprowadzono 7 Prób Sportowych.
Prezes Automobilklubu Polski, Romuald Chałas oraz Maciej Chałas, wygrywając większość Prób Sportowych zajęli 1 miejsce w grupie 2 oraz 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. Po przeliczeniu współczynników pierwsze miejsce zajęli Sobiesław Zasada i Ewa Zasada, drugie zaś Wiesław Mrówczyński i Janusz Wojtyna.
Czołowy przed laty polski kierowca, wielokrotny Mistrz i Wicemistrz Polski, Romuald Chałas, który był bez wątpienia bohaterem 46. Rajdu Żubrów zdobył:
– Złotą Kierownicę Sobiesława Zasady za zwycięstwo w Grupie II;
– Puchar im. Janusza Kuliga za najlepszy wynik bezwzględny na próbach sportowych;
– Puchar za zajęcie 3 miejsca w Klasyfikacji Generalnej Rajdu;
– Puchar za zajęcie 3 miejsca w Klasyfikacji Klasy 3 Grupy I i II.
– Odcinki specjalne wokół Łapanowa były szybkie, ale zarazem techniczne. Z moim rywalem, Janem Kościuszką, toczyliśmy bardzo wyrównaną walkę w identycznych samochodach. Cieszę się, że byliśmy górą; bardzo pomógł mi pilot – to mój syn Maciek, który niedawno zdobył prawo jazdy, a teraz rozpoczyna ściganie w małych rajdach. Ale pilotowanie było dla niego zupełnie nowym doświadczeniem i spisał się na piątkę – zapewnia Romuald Chałas.
Patronat Honorowy nad impreza objęli Wójt Łapanowa – Jan Kulig (ojciec śp. Janusza) oraz Burmistrz Zakopanego – Janusz Majcher.
Klasyfikacja generalna rajdu
1. Sobiesław Zasada i Ewa Zasada (Audi TT) – 311,3;
2. Wiesław Mrówczyński i Janusz Wojtyna (Alfa Romeo Giulietta) – 384,5;
3. Romuald Chałas i Maciej Chałas (Mitsubishi Lancer Evo IX) – 390,0;
4. Jan Kościuszko i Leszek Bronikowski (Mitsubishi Lancer) – 393,0;
5. Andrzej Dąbrowski i Krzysztof Dziedzic (Peugeot 106 Rally) – 419,3;
6. Adam Barski i Adrian Jurasz (Subaru Impreza Sti) – 420,8;
7. Andrzej Jaroszewicz i Alicja Grzybowska (Fiat Abarth) – 424,1;
8. Stanisław Postawka i Małgorzata Żarko – Postawka (Subaru Impreza) – 426,0;
9. Ryszard Adamek i Mateusz Roszkowski (Renault Clio Sport) – 433,9;
10. Andrzej Wodziński i Marek Pawłowski (Toyota Celica) – 438,3.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.