RAJD PORTUGALII 2012: SUKCES HIRVONENA (4. DZIEŃ)

Przed rozpoczęciem ostatniego etapu zmagań w Rajdzie Portugalii, czwartej rundzie Mistrzostw Świata było jasne, że jeśli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DSC3 WRC) nie popełnią jakiegoś błędu – odniosą pewne zwycięstwo.

Przewaga Finów była bowiem bardzo duża, a do przejechania w niedziele pozostało jedynie 115 kilometrów OS-owych: trzy, dwukrotnie przejeżdżane odcinki (Silves – 21,42 km, Santana da Serra – 31,04 km, Sambro – 5,08 km).

Mikko i Jarmo nie zawiedli. Pojechali dzisiaj – podobnie zresztą jak wczoraj – bardzo spokojnie i taktycznie, swoim tempem. Odnieśli pierwsze swoje zwycięstwo w zespole Citroena. Radość na mecie była więc ogromna.

A oto jak przebiegała rywalizacja w czwartym dniu zawodów.

Pierwsza próba to znakomite tempo załogi Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC). Chimeryczny kierowca numer 1 w zespole Forda tym razem pokazał klasę: jego partnerzy z teamu Petter Solberg i Chris Patterson stracili aż 19,8 sekundy! Kolejne miejsca zajęli: Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works WRC – strata 21,7 sek.), Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC – 26,6 sek.), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC – 30,9 sek.) oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,3 sek.).

Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) mieli na mecie gorszy czas o 1.01,o minuty i spadli w klasyfikacji na piątą pozycję, wyprzedzeni przez Pettera Solberga.

Nie było to niespodzianką, podobnie jak utrata drugiej pozycji w klasie SWRC przez jedynych Polskaów w stawce, Macieja Oleksowicza i Andrzeja Obrębowskiego (Ford Fiesta S2000). Obrona 53,7 sekundy nie udała się już podczas pierwszej próby dnia – Hayden Paddon i John Kennard (Skoda Fabia S2000) okazali się wyraźnie szybsi… W klasie prowadza nadal Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000).

Drugi, bardzo długi OS (Serra – 31,04 km) to znów pokaz siły Jari – Mattiego Latvali. Fin tym razem pokonał Pettera Solberga o 10,2 sekundy.

Mikko Hirvonen, piąty w wynikach stracił 54,9 sekundy, ale Mads Ostrberg jeszcze więcej – 1.03,0 minuty. Lidera wyprzedzili też Thierry Neuville (14,7 sek.) oraz Dani Sordo (30,0 sek.).

W SWRC Maciej Oleksowicz awansował na drugie miejsce. Co prawda przegrał z Haydenem Paddonem 1.11,9 minuty, ale z walki odpadli liderujący Yazeed Al Rajhi i Michael Orr (Ford Fiesta S2000) na skutek urwania zawieszenia w lewym przednim kole.

Kończący pętlę odcinek zakończył się zwycięstwem Pettera Solberga przed Danim Sordo (0,1 sek.) i Jari – Mattim Latvalą (1,7 sek.). Mikko Hirvonen był czwarty (4,0 sek.).

Jari Ketomaa i Mika Stenberg (ord Fiesta RS WRC) stracił już nie tylko dziesiąte, ale i jedenaste miejsce, wyprzedzony najpierw przez Thierry’ego Neuville’a, następnie – Daniego Sordo.

Maciej Oleksowicz na mecie OS-u: Dzisiaj jest już dosyć sucho, fajne oesy, chociaż drugi odcinek był bardzo śliski – miejscami było sporo błota, ale już bez stojącej wody. Na drugim odcinku dramat przeżył Yazeed Al-Rajhi, który kilometr, dwa po starcie, stał na poboczu z uszkodzonym kołem i niestety nie ukończył tego oesu. Oczywiście przykro nam z tego powodu. My awansowaliśmy z powrotem na drugie miejsce i będziemy robić wszystko by dojechać na tym drugim miejscu. Nie mamy już raczej szans na dogonienie Haydena Paddona, który jest od nas dużo szybszy, ale przed nami jeszcze sporo kilometrów – bardzo trudne, kamieniste odcinki, więc sporo może się wydarzyć.

Rozpoczęła się ostatnia pętla Rajdu Portugalii. Dwudziesty odcinek specjalny wygrał Petter Solberg przed Jari – Mattim Latvalą (8,0 sek.) oraz Thierrym Neuvillem (8,4 sek.). Mikko Hirvonen piąty (19,1 sek.) za Danim Sordo (9,4 sek.).

Maciek Oleksowicz trzeci w klasie, ale bez problemu utrzymuje drugą pozycję. Hayden Paddon jest poza konkurencją…

Przedostatnia, 21. próba. Pech Patrik Sandell i Maria Andersson – Mini John Cooper Works WRC rolował.

Był to bardzo trudny odcinek dla wielu kierowców, ale także dla lekko zdemolowanych już samochodów. Dani Sordo zmieniał koło, tracąc 4.26 minuty. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) miał poważne problemy z zawieszeniem – stracił 4.49,2 minuty. Armindo Araújo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works WRC) wypadli z trasy. Ott Tanak – 4.06,0 minuty za liderem (został wyprzedzony przez Latvalę)…

Thierry Neuville zaliczył dwa defekty, ale i tak był trzeci na próbie (1.03,5 min.)!

Odcinek w świetnym stylu wygrał Jari – Matti Latvala, pokonując Pettera Solberga o 23,4 sekundy. Norweg ma już tylko 36,9 sekundy straty do Jewgienija Nowikowa i kto wie, czy nie stanie na podium!

Mikko Horvonen spokojnie – szósty czas: 1.17,2 minuty za J.M. Latvalą.

Na piąte miejsce awansował Martin Prokop, wyprzedzając Nassera Al Attiyaha. Nadal ósmy jest Sebastien Ogier w Skodzie Fabii S2000 – Francuz uzyskał ósmy czas na odcinku, ale będący przed nim Dennis Kuipers okazał się jeszcze szybszy.

Różnice w “dziesiątce” są kontaktowe, ale chyba za mało jest czasu, aby coś się zmieniło na ostatnim OS-ie.

Brawo – Maciej Olkowicz i Andrzej Obrębowski na mecie. Na drugim miejscu za Paddonem.

Decydujący odcinek specjalny.

Dani Sordo szybszy o 0,3 sekundy od J.M. Latvali.

Daniel Oliveira i Carlos Magalhães prze przepuścili jednak Jari – Mattiego Latvali, choć wydawało się to być prawdopodobne. Podobnie jak w przypadku Jewgienija Nowikowa, który stanął na podium, bowiem wygrał z Petterem Solbergiem. Zespół Forda pokazał klasę!

Petter nie zaszalał – zajął na próbie piąte miejsce, pokazując w ten sposób, że chciał do końca walczyć fair – play…

Walka trwała do samego końca. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini wyprzedzili w ostatniej chwili Martina Prokopa i Zdenka Hruzę. Nie utrzymali dziesiątego miejsca Peter Van Merksteijn Jr. i Eddy Chevaillier – zajęli je Dennis Kuipers i Robin Buysmans (Ford Fiesta RS WRC).

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski na mecie.

Drugie miejsce jest świetnym wynikiem – Hayden Paddon był poza zasięgiem możliwości Polaków. Zresztą miał szczęście, bowiem ze względu na odwołane odcinki drugiego dnia otrzymał stosunkowo mało minut karnych i mógł powalczyć. I to zrobił w wielkim stylu! dziś “dołożył” Maćkowi prawie sześć minut.

Z kolei Oleksowicz pokazał lokalnemu kierowcy Pedro Meirelesowi, gdzie jest jego miejsce w szyku – wygrał z nim zdecydowanie.

Maciej Oleksowicz:: Jesteśmy na mecie najdłuższego rajdu, w jakim do tej pory braliśmy udział. Po czterech dniach zmagań, na szutrze, w błocie, w deszczu, we mgle, możemy powiedzieć, że to był naprawdę bardzo ciężki rajd. Słowa uznania należą się całemu zespołowi mechaników. Nasz samochód, jako jeden z niewielu, dojechał do mety cały i zdrowy, bez większych problemów i awarii. My na pewno będziemy pracować nad swoim tempem, bo swoje miejsce zawdzięczamy w pewien sposób awariom i przygodom rywali. Z drugiej jednak strony pewną sztuką jest także utrzymanie równego i bezpiecznego tempa oraz unikanie błędów. Cieszymy się z miejsca i ze zdobytych punktów.

Zdobyte punkty poprawiły pozycję polskiej załogi w tabeli sezonu SWRC – z szóstego miejsca awansowała na trzecie.

POLECAMY TEŻ: RAJD PORTUGALII 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

NIEOFICJALNE WYNIKI RAJDU PORTUGALII

1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DSC3 WRC) – 4:19.24,3 godz.;
2. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – strata 1.51,8 min.;
3. Jewgienij Nowikow i Denis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 3.25,0 min.;
4. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 3.50,1 min.;
5. Nasser Al Attiyah i Giovanni Bernacchini (Citroen DS3 WRC) – 7.57,6 min.;
6. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 8.01,0 min.;
7. Dennis Kuipers i Robin Buysmans (Ford Fiesta RS WRC) – 8.39,1 min.;
8. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 9.00,8 min.;
9. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 10.29,7 min.;
10. Jari Ketomaa i Mika Stenberg (ord Fiesta RS WRC) – 11.44,6 min.;
11. Peter Van Merksteijn Jr. i Eddy Chevaillier (Citroen DS3 WRC) – 12.02,8 min.;
12. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works WRC) – 14.15,5 min.;
13. Daniel Oliveira i Carlos Magalhães (Ford Fiesta RS WRC) – 16.54,1 min.;
14. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 18.54,4 min.;
15. Ott Tanak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta RS WRC) – 19.06,9 min.;
16. Armindo Araújo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works WRC) – 22.55,7 min.;
17. Hayden Paddon i John Kennard (Skoda Fabia S2000) – 30.16,9 min.
18. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrebowski (Ford Fiesta S2000) – 35.19,2 min.;
19. Pedro Meireles i Mário Castro (Mitsubishi Lancer EVO X R4) – 39.07,2 min.;
20. Jurij Protasow i Nieswit Kyryło (Subaru Impreza) – 44.02,5 min.