PEUGEOT: NASZE PIERWSZE JAZDY NOWYM 2008

P 0_2008_10

Peugeot 2008, miejski crossover z segmentu B, powstał na bazie doświadczeń marki zdobytych dzięki modelowi 3008. Samochód wkrótce zadebiutuje na rynku, kontynuując ofensywę produktową w klasie małych aut, zainicjowaną przez model 208.

Wśród kurpiowskich lasów odbyła się oficjalna prezentacja nowego modelu, który jak zapewnia dyrektor Peugeot Polska, Sophie Passard ma wszelkie predyspozycje, aby osiągnąć sukces. Oto nasze wrażenia z pierwszych jazd nowym modelem.


Zobacz także:
TESTY


– W 2013 roku Peugeot wprowadza na rynek pięć nowych modeli, w przyszłym roku 80 procent gamy ulegnie odnowieniu. Obecnie Peugeot wchodzi w nowy segment B crossoverów. Model w Europie jest obecny od miesiąca i znalazł już 15 tys. nabywców. Jestem w Polsce od 8 miesięcy. Podczas prezentacji modelu 2008 na twarzach dealerów widziałam uśmiech. To świetny znak, bo dotychczas wydawało mi się, że Polacy są zamknięci i rzadko okazują emocje! – powiedziała Sophie Passard.

W świecie ulegającym nieustannym przemianom, w którym coraz większego znaczenia nabierają duże aglomeracje miejskie, pojawia się nowa grupa nabywców. To ludzie żyjący w ciągłym ruchu. Choć zamieszkują wszystkie kontynenty i są bardzo różni, łączy ich jedno – poszukują produktów, które odpowiadać mają ich osobowości.

Model 2008 przeznaczony na rynek europejski produkowany będzie we Francji (Mulhouse). Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, samochód jest zwrotny i świetnie się prowadzi. Jednocześnie charakteryzuje się solidną konstrukcją typową dla modeli klasy SUV, czyli oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność. Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie wydatnie pomaga mu system Grip Control.

 

 

NADWOZIE

Wyższa pozycja za kierownicą, opony typu M+S, 17-calowe matowe felgi Diamond oraz wydatne nadkola to charakterystyczne elementy modelu 2008, które – wraz z czarnymi zderzakami i ochronnymi listwami bocznymi oraz przednimi i tylnymi osłonami ze stali nierdzewnej – nadają mu wyjątkowo atrakcyjny i muskularny wygląd. Przednia część nadwozia powstała w myśl zasad najnowszego języka stylistycznego marki Peugeot, dzięki czemu imponuje harmonią, jakością i precyzją spasowania poszczególnych elementów.

Elegancko wyprofilowana pokrywa silnika znamionuje lekkość, siłę i bezpieczeństwo, a opływowy przedni grill stanowi mocny stylistyczny akcent i jednocześnie pozwala poprawić właściwości aerodynamiczne i wydajność paliwową. Nowoczesne reflektory zaprojektowano przede wszystkim z myślą o funkcjonalności. Ich ostry, wyrazisty kształt współgra z resztą nadwozia, wywołując efekt kocich oczu. Stylistycznie tworzą one harmonijną całość z przednią częścią pojazdu i jednocześnie podkreślają jego wyjątkowy, innowacyjnych charakter. Wrażenie to potęgują wykonane w technologii LED światła do jazdy dziennej oraz maska silnika i błotniki, które dopełniają wrażenia precyzji, bezpieczeństwa, siły i lekkości.

Nowy miejski crossover wyróżnia się również wydatnym profilem nadkoli i wyrazistą linią boczną, które czynią jego sylwetkę bardziej masywną. Duże powierzchnie przeszklone i panoramiczny dach „zdradzają” wyjątkowo przestronne wnętrze, które pozostaje otwarte na świat. Tylna część nadwozia również stanowi połączenie siły i dynamiki. Pojemny bagażnik z wygodnym niskim progiem załadunku otacza od góry mocno wyprofilowana linia dachu, wyraźnie nawiązująca do stylistyki modelu RCZ. Granice szerokiego otworu ładunkowego wytyczają masywne klosze lamp, mieszczące po trzy świetliste pazury, które od spodu podświetlono diodami, sprawiającymi wrażenie unoszących się w powietrzu.

WNĘTRZE

Już na pierwszy rzut oka wnętrze modelu 2008 tchnie nowoczesnością. Proponowane są trzy wersje wyposażenia: Access, Active i Allure.

 

 

Wyświetlacz systemu Grip Control oraz umieszczona w konsoli środkowej dźwignia hamulca postojowego w stylu lotniczym, nowa tapicerka Brundy z brązowymi wstawkami… wszystko to sprawia, że kierowca natychmiast odnajduje się w eleganckim wnętrzu 2008. Górną część tablicy rozdzielczej pokryto atłasowym materiałem, a chromowane ozdobne elementy kratek wentylacyjnych, dźwigni hamulca postojowego, dolnej części kierownicy, gałki zmiany biegów oraz ramek ekranu dotykowego dodatkowo ożywiają kabinę.

W wyższych poziomach wyposażenia dostępne są dwie wersje konsoli środkowej. Pierwsza wyróżnia się intensywnym, głębokim kolorem lakieru z nakrapianym matowo-metalizowanym wzorem, a druga – siecią drobnych, zanikających linii, które powstają w procesie precyzyjnego grawerowania laserowego. Wzór ten pojawia się również na tapicerce deski tablicy rozdzielczej i wewnętrznych listwach drzwi.
Kabina, podobnie jak zewnętrzna część nadwozia, została dopracowana w szczegółach również pod względem oświetlenia.

Klimat wnętrza buduje wysoko umieszczony zespół zegarów, które w bogatszych wersjach ozdobione są niebieskim podświetleniem diodowym. W pozostałych odmianach króluje tam chrom. Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną zasłoną zapewnia znakomite doświetlenie wnętrza. Po włączeniu świateł, w kabinie automatycznie uruchamia się diodowe, niebieskie podświetlenie LED o łagodnej barwie. Także w wersjach ze stalowym dachem kabina jest elegancko podświetlona, a dodatkowym elementem dekoracyjnym są ozdobne laserowe motywy. W nocy podsufitkę oświetlają dyskretne, białe lampki diodowe.

Przy rozstawie osi wynoszącym 2,54 m, model 2008 oferuje bardzo przestronne wnętrze. Dzięki cieńszym oparciom przednich foteli udało się wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu oraz na gniazdo 12 V, które umożliwia podłączenie rozmaitych urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie foteli mają ułatwiony dostęp do przedziału bagażowego nawet w czasie jazdy, dzięki uchylnej przedniej części rolety bagażnika.

 

 

Dostęp do przestronnego bagażnika z zewnątrz jest równie prosty i odbywa się przez szeroki otwór załadunkowy. Próg umieszczono nisko (60 cm) i dodatkowo zabezpieczono listwą ochronną ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Dzielone oparcie tylnej kanapy składa się w stosunku 1/3 – 2/3, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie pojemności bagażnika w przedziale od 360 do 1194 dm3, z czego 22 dm3 znajduje się w schowku pod podłogą. Aby złożyć oparcie tylnej kanapy, wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w jego górnej części. Siedziska składają się automatycznie.

Aby łatwo było utrzymać porządek, bagażnik posiada system listew w podłodze, które można blokować przy pomocy sześciu chromowanych haków. Ponadto znajdziemy tam dwa boczne schowki z pasami przytrzymującymi oraz siatkami bagażowymi, a także dodatkowy 22-litrowy schowek pod matą bagażnika.

Wszyscy podróżni mają bezpośredni dostęp do licznych schowków, a dzięki przemyślanemu systemowi oświetlenia wnętrza nawet w nocy nie ma problemu z ich lokalizacją. Dostępne schowki to kieszenie w przednich drzwiach, schowek w tablicy rozdzielczej, schowek i uchwyt na napoje obok dźwigni zmiany biegów, zamykany schowek w konsoli środkowej, kieszenie w oparciach przednich foteli… Łączna powierzchnia schowków wynosi 24 litry, więc w kabinie modelu 2008 zawsze znajdzie się miejsce na klucze, smartfon czy inne przedmioty codziennego użytku.

ZAWIESZENIE I PROWADZENIE

To jest niewątpliwie samochód stworzony na nasze, nierówne drogi! Model 2008 jest crossoverem, który posiada właściwości jezdne typowe dla hatchbacków. Dzięki wysokiej pozycji kierowca ma zapewnioną lepszą widoczność. Precyzyjny układ kierowniczy sprawia z kolei, że pojazd prowadzi się pewnie i przewidywalnie.
Układ zawieszenia i koła dostosowano do niewielkiej masy pojazdu. Skalibrowano nastawy układu zawieszenia przedniej osi z kolumnami typu pseudo-McPherson, tylnych kół z odkształcalną poprzecznicą, sprężynami i amortyzatorami oraz ustawienia wspomagania układu kierowniczego. Dzięki temu model 2008 oferuje bardzo wysoki komfort, stabilność i dynamikę jazdy. Kierowca nie musi się zatem obawiać o dyskomfort pasażerów, nawet podczas wyjątkowo dynamicznej jazdy po krętej drodze. Super!

 

 

SYSTEMY

System Grip Control optymalizuje trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Bardzo pomocny okazuje się również 16-centymetrowy prześwit, zaawansowany układ kontroli trakcji oraz opony M+S, które montuje się na przykuwających uwagę swoim stylem obręczach.

Funkcjonalny i wszechstronny system Grip Control dostosowuje charakterystykę pracy do warunków drogowych, oddziałując na koła przedniej osi, dzięki czemu kierowca zachowuje pełną kontrolę nad pojazdem. Przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej kierujący może w każdej chwili przejść z trybu standardowego do opcji: Śnieg, Off-Road, Piasek lub ESP Off. System dostępny jest z dwoma rozmiarami opon – 215/60 R16 oraz 205/50 R17.

Poruszanie się 2008 po mieście i parkowanie w nim jest proste. Po włączeniu systemu Park Assist kierowca na ekranie dotykowym wybiera żądany manewr – parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie drogi. Za pomocą ultradźwięków system wyszukuje najbliższe dostępne miejsce parkingowe, a następnie automatycznie parkuje samochód. Jedyną rolą kierującego jest wówczas obserwacja otoczenia pojazdu. Wyjazd z miejsca parkingowego jest równie prosty. Wystarczy ponownie uruchomić system i wybrać odpowiednią komendę. Dzięki wsparciu funkcji Hill Assist opcja działa również na pochyłych odcinkach dróg. Park Assist dostępny jest ze wszystkimi wersjami silnikowymi poza 1,4 e-HDi (68 KM) oraz 1,2 VTi (82 KM) z pięciostopniową przekładnią manualną.

System Stop & Start dostępny jest we wszystkich wersjach jednostkach silnikowych.

SILNIKI

W Polsce 2008 sprzedawany będzie początkowo z pięcioma silnikami. Motory benzynowe to: 1,2 o mocy 80 KM oraz 1,6 o mocy 120 KM. Gama diesli obejmuje wersje 1,4 HDi (68 KM), 1,6 e-HDi (92 KM) oraz 1,6 e-HDi (115 KM).

 

 

Wkrótce gama silników wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje – 1,2 e-THP (110 KM) oraz 1,2 e-THP (130 KM) – oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm).Za sprawą swojej niezwykle nowoczesnej konstrukcji, silnik 1,2 e-THP jest o 12 kg lżejszy od czterocylindrowej jednostki spalinowej o podobnej mocy i generuje o 45 proc. wyższy moment obrotowy i to pomimo zastosowania dodatkowych podzespołów: turbosprężarki i rozbudowanego układu chłodzenia. Ponadto nowy silnik zużywa od 15 do 20 proc. mniej paliwa.

BEZPIECZEŃSTWO

W razie wypadku konstrukcja modelu 2008 ulega optymalnej deformacji, a energia zderzeniowa zostaje rozproszona, dzięki czemu integralność kabiny pasażerskiej pozostaje nienaruszona. Podróżnych chroni układ sześciu poduszek powietrznych – po dwie przednie, boczne i kurtynowe. Boczne poduszki powietrzne umieszczono w oparciach przednich foteli. Oznacza to, że niezależnie od ustawień foteli, podróżni są chronieni w tym samym stopniu. Z przodu fotel pasażera posiada opcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej, co umożliwia bezpieczne zamocowanie fotelika dziecięcego montowanego tyłem do kierunku jazdy. Oparcia tylnych foteli posiadają trzypunktowe mocowania Isofix. Dodatkową ochronę dla kierującego stanowi aktywny podnóżek oraz kolumna kierownicy, która łamie się w razie zderzenia.

Wszystkie wersje modelu 2008 standardowo wyposażone są w ESP. Układ ten obejmuje system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), układ kontroli stabilności (CDS), system wspomagania nagłego hamowania (EBA) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBFD). Przy przedniej osi zastosowano wentylowane tarcze w dwóch rozmiarach – 266 × 22 mm oraz 283 × 26 mm (w najmocniejszych wersjach). Z tyłu pojazd posiada tarcze pełne o wymiarach 249 × 9 mm.

WRAŻENIA Z JAZDY

Nowy model, choć jest stworzony do jazdy po mieście, cechuje się dużym komfortem jazdy. I to niezależnie od terenu: świetnie sobie radzi na równej drodze, dziurawym asfalcie, jak też na krętych odcinkach (nie wykazuje nadmiernej nad- i podsterowności!).

 

 

Intuicyjne jest rozmieszczenie zegarów, wyświetlaczy i przełączników w kabinie. Niewielkie, poręczne koło kierownicy, zapewniające łatwość i precyzję prowadzenia modelu 2008. Panel zegarów umieszczony niemal na linii oczu skraca czas, na jaki kierowca musi oderwać wzrok od drogi, żeby odczytać informacje na wskaźnikach. My nie mieliśmy z tym kłopotu, ale należy bardzo dokładnie dobrać sobie pozycję ustawienia fotela, bowiem źle ustawiony może przeszkadzać w obserwacji zegarów.

Duży, siedmiocalowy ekran dotykowy, który znajduje się pod ręką kierującego, nie wymaga wprowadzania zbyt wielu komend do swobodnej obsługi zestawu audio czy nawigacji. Wygodę podróżowania zapewniają także tempomat z ogranicznikiem prędkości, odpowiednie nastawy zawieszenia oraz długa lista dostępnego wyposażenia dodatkowego.

Auto jest (jak na małe gabaryty) obszerne i siedzi się w nim wygodnie, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Sprawdziliśmy wszystkie pięć dostępnych motorów. Oczywiście wybór zawsze zależy od sposobu prowadzenia oraz przeznaczenia p0ojazdu. Wybierając się na wakacje warto posiadać najmocniejszy silnik benzynowy lub dwie najwyższe wersje diesla. Wówczas jechać można dynamicznie i szybko. Benzyna 1,2 i jednostka wysokoprężna 1,4 sprawdzają się szczególnie w mieście…

Samochód n ie dysponuje napędem 4×4, ale dzięki systemowi Grip Control, zwiększonemu prześwitowi oraz zastosowanym oponom radzi sobie dobrze na szutrowych trasach. Nie udało nam się zakopać go w pisaku…

System Park Assist (samochód sam parkuje) robi wrażenie i jest bardzo skuteczny: wystarczy jednak podczas manewru dotknąć kierownicy, aby go wyłączyć.

Oczywiście mieliśmy zbyt mało czasu, aby przeprowadzić pełny test, ale pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne!

 

 


Zobacz także:
PEUGEOT: WKRACZA 2008 – POZNALIŚMY CENY
GENEWA 2013: PREMIERA CROSSOVERA PEUGEOT 2008
PEUGEOT: NOWY 2008 – DO MIASTA I NIE TYLKO


CENY

– ACCESS 1,2 VTi 82 KM (M5): 54 500 zł;
– ACCESS 1,4 HDi 68 KM (M5): 61 700 zł;
– ACTIVE 1,2 VTi 82 KM (M5): 61 200 zł;
– ACTIVE 1,6 VTi 120 KM (M5): 65 800 zł;
– ACTIVE 1,4 HDi 68 KM (M5): 67 700 zł;
– ACTIVE 1,6 e-HDi 92 KM (M5): 71 700 zł;
– ALLURE 1,2 VTi 82 KM (M5): 67 700 zł;
– ALLURE 1,6 VTi 120 KM (M5): 72 300 zł;
– ALLURE 1,6 e-HDi 92 KM (M5): 78 200 zł;
– ALLURE 1,6 e-HDi 115 KM (M6): 82 600 zł.

M5 – skrzynia manualna pięciobiegowa, M6 – skrzynia manualna sześciobiegowa.

Dane techniczne i wymiary zamieszczamy w galerii poniżej.