PARYŻ 2012: KIA PODAŁA CENY SORENTO (OD 117 700 ZŁ)

Odświeżona linia i zmodernizowana konstrukcja skorupy nadwozia, nowy silnik benzynowy 2.4 GDI o niższym zużyciu paliwa i emisji spalin, wyższy komfort podróżowania i własności jezdne – to tylko niektóre z istotnych zmian, które przeszła najnowsza Kia Sorento.

Model, który właśnie prezentowany jest na salonie samochodowym w Paryżu, w 3 bogatych wersjach wyposażenia podstawowego (M/L/XL) oraz możliwością 11 opcji indywidualnych na polskim rynku w sprzedaży dostępny jest od października. Ceny rozpoczynają się już od 117 700 złotych (cennik na końcu tekstu w galerii).

Odświeżony wygląd

Umiejętne połączenie bezpieczeństwa i luksusu nowego Sorento to wyraźny ukłon projektantów Kia w kierunku klasy Premium. Efektem dopracowania szczegółów designu karoserii jest obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego Cd do wartości 0,34. Zmodernizowana Kia Sorento otrzymała również nowy przedni i tylni zderzak z niekonwencjonalnym pionowym układem świateł przeciwmgielnych, nową atrapę chłodnicy i reflektory ze światłami pozycyjnymi, wykonanymi w technologii LED oraz nową klapę tylną nadwozia.

W zależności od poziomu wyposażenia Sorento dostępne jest w wersji z 17- lub 18-calowymi lub większymi (w opcji wyposażenia) 19-calowymi felgami z lekkiego stopu.

Opcjonalnie dostępne jest również dwuczęściowe, panoramiczne okno dachowe z elektrycznie sterowaną roletą. Oferta kolorystyczna modelu została rozszerzona o siedem nowych barw lakierów nadwozia.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze zmodernizowanego Sorento zyskało nowy, świeży wymiar przy zachowaniu eleganckiej stylistyki oraz nowoczesnego wzornictwa. Do wyboru nabywcy pozostaje standardowa tapicerka materiałowa w kolorze czarnym lub beżowym. W opcji wyposażenia dostępna jest także czarna, beżowa lub brązowa tapicerka skórzana.

Siedmioosobowe wnętrze zyskało więcej materiałów miękkich w dotyku, a dyskretnej elegancji nadają mu chromowane klamki drzwi oraz obramowania wlotów powietrza i przełączników. Nowością jest także zestaw wskaźników LCD. W konsoli środkowej dźwignia zmiany biegów (dla wersji ze skrzynią automatyczną) została wyprostowana, a sama dźwignia otrzymała elegancki mieszek z wysokiej jakości skóry dla podkreślenia luksusowego charakteru nowego modelu.

Wyposażenie opcjonalne klasy Premium obejmuje m.in. elektrycznie regulowane, podgrzewane i wentylowane fotele przednie, elektrycznie podgrzewane fotele drugiego rzędu, zestaw głośnomówiący do telefonu Bluetooth, przyciemniane szyby odbijające promienie słoneczne z filtrem UV oraz oddzielne nawiewy klimatyzacji dla trzeciego rzędu foteli.

Do wyboru nabywcy oferowany jest także radarowy system monitorowania martwego pola, system monitorujący zmiany pasa ruchu z użyciem kamery video nad szybą czołową oraz automatyczny system parkowania równoległego Smart Parking Assist System (SPAS).

Zawieszenie oraz poziom podłogi odświeżonego modelu Kia Sorento obniżone zostały o 10 mm, czego efektem jest zwiększenie przestrzeni na nogi pasażerów drugiego i trzeciego rzędu foteli − odpowiednio o 30 i 9 mm. Aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort jazdy, zastosowano szereg zaawansowanych rozwiązań w zakresie redukcji NVH (hałasów, drgań i wibracji), dzięki którym nowa Kia Sorento należy do najlepiej wyciszonych pojazdów w swej klasie.

Silniki

W zależności od zapotrzebowania poszczególnych rynków oferta jednostek napędowych nowej Kii Sorento obejmuje silnik benzynowy oraz dwa silniki wysokoprężne (o mocy 150-197 KM). W odpowiedzi na przewidywane trendy konsumenckie, jednostka benzynowa 2.4 GDI (oferowana przez Kia po raz pierwszy w Europie) oraz Diesel 2.2 TCI zostały zoptymalizowane celem ekonomizacji zużycia paliwa.

W silniku serii Theta II 2.4 GDI zastosowano nową głowicę cylindrów i tłoki oraz nowy system wtrysku paliwa i układ dolotowy. Efektem jest 9-procentowy wzrost mocy (do 192 KM) i 6,6-procentowy wzrost momentu obrotowego (do 242 Nm) w porównaniu z dostępną poza Europą Zachodnią jednostką 2.4 MPI − przy obniżeniu zużycia paliwa (o 19%) i emisji CO2 (już od 199 g/km).

Napędzający nowe Sorento 2.2-litrowy Diesel TCI (wyposażony w turbosprężarkę oraz intercooler powietrza dolotowego) o mocy 197 KM otrzymał nowy układ recyrkulacji spalin (EGR), który pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 153 g/km. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 436 Nm (w parze z przekładnią automatyczną) lub 421 Nm (z przekładnią manualną). Alternatywnie istnieje również możliwość wyboru jednostki Diesel 2.0 TCI o mocy 150 KM i momencie 382 Nm.

Napęd 2WD lub 4WD

Nowa Kia Sorento wyposażona jest w manualną lub automatyczną przekładnię sześciostopniową oraz w zależności od wersji modelowej − napęd 2WD (tylko na koła przednie) lub 4WD (na cztery koła). Samochód z napędem 2WD jest lżejszy o około 60 kg, czego efektem jest niższe zużycie paliwa.

Napęd 4WD to system typu „on demand” przekazujący 100 procent momentu obrotowego na koła przednie podczas zwykłej jazdy miejskiej lub autostradowej. W przypadku ich poślizgu część mocy (do 50%) przenoszona jest automatycznie na koła tylne. W warunkach niskiej przyczepności przydatny jest załączany ręcznie tryb „Lock Mode”, rozdzielający moment koła przednie i tylne w proporcji 50/50 procent.

Lepsze osiągi

Dotychczasowy system zawieszenia otrzymał nowe ramy pomocnicze o bardziej wytrzymałej konstrukcji, które pozwalają jeszcze precyzyjniej kontrolować pracę wszystkich komponentów, a dzięki zmodyfikowanym tulejom − skuteczniej tłumić drgania. Efektem powiększenia tulei zawieszenia, wydłużenia tylnych wahaczy oraz zastosowania wzmocnionych amortyzatorów typu HPD (High Performance Dampers) odczuwalny jest wzrost komfortu podróżowania i stabilności pojazdu.

Aby zwiększyć precyzję prowadzenia oraz „wyczucie” drogi układ kierowniczy jest teraz bardziej bezpośredni i wymaga tylko 2,95 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi. Wygodę i komfort prowadzenia zapewnić może progresywne wspomaganie układu kierowniczego Flex-Steer™, działający w zależności od osobistych preferencji kierowcy w trzech trybach − Normal, Sport i Comfort.

Bezpieczeństwo na piątkę

Już w roku 2009 Kia Sorento drugiej generacji uzyskała 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Od tego czasu oficjalne reżimy testowe w Europie uległy zaostrzeniu. Aby utrzymać najwyższe notowania w Euro NCAP oraz w oficjalnych amerykańskich testach zderzeniowych NHTSA struktura karoserii oraz konstrukcji skorupy nadwozia nowej Kii Sorento uległy istotnym modyfikacjom.

Zastosowanie specjalnej rozpórki kielichów kolumn przedniego zawieszenia zwiększa sztywność skrętną karoserii o 18 procent i wzmacnia „fundament” dla zawieszenia i układu kierowniczego, wpływając tym samym nie tylko na wzrost komfortu jazdy, ale i stabilności kierunkowej.

Nowa Kia Sorento wyposażona jest w sześć poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kurtynowe). Posiada również przednie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy zwiększonej do 320 mm oraz integralny system ochrony pieszego AHS (Active Hood System), który w razie kolizji z pieszym powoduje uniesienie tylnej części maski sinika, co zmniejsza zagrożenie poważnych obrażeń ciała.

Dostępne wyposażenie bezpieczeństwa czynnego obejmuje również elektroniczne systemy stabilizacji toru jazdy ESC i utrzymania stabilności VSM, kamerę podglądu cofania z obiektywem szerokokątnym 1300, adaptacyjne reflektory ksenonowe (HID) oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HAC.

DANE TECHNICZNE

* Nadwozie i napęd
– pięciodrzwiowe, siedmiomiejscowe typu SUV klasy średniej, konstrukcja stalowa, samonośna. Silnik benzynowy lub wysokoprężny zabudowany poprzecznie z przodu, napęd na koła przednie (2WD) lub cztery koła (4WD) za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni manualnej lub automatycznej (zależnie od rynku sprzedaży).

* Silniki

– benzynowy 2.4 GDI o mocy 192 KM: pojemność 2359 cm3, moc maksymalna 192 KM (141 kW) przy 6300 obr./min., maks. moment 242 Nm przy 4250 obr./min.; prędkość maks: 190 km/h; 0-100 km: 10,6; zużycia paliwa: 8,9 l;

– wysokoprężny 2.2 TCI o mocy 197 KM: pojemność 2199 cm3, moc 197 KM (145 kW) przy 3800 obr./min., maks.
moment 421 Nm przy 1800-2500 obr./min. (przekładnia manualna), 436 Nm przy 1800-2500 obr./min (przekładnia automatyczna); prędkość maks: 190 km/h; 0-100 km: 9,7; zużycia paliwa: 5,9 l;

– wysokoprężny 2.0 TCI o mocy 150 KM: pojemność 1995 cm3, moc 150 KM (110 kW) przy 4000 obr./min., maks. moment 383 Nm przy 1800-2500 obr./min.; prędkość maks: 187 km/h; 0-100 km: 11,1; zużycia paliwa: 6,1 l;

* Skrzynie biegów
– manualna: sześciostopniowa; automatyczna: sześciostopniowa

* Układ kierowniczy
– przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektromechanicznym MDPS; opcja zmiennej siły wspomagania FlexSteer; średnica zwracania: 10,9 m;

* Układ hamulcowy
– przód: tarcze wentylowane 320 x 28 mm;
– tył: 302 x 11 mm;
– droga hamowania (100-0 km/h): 36,3 / 37,0 m (hamulce zimne / rozgrzane);

* Koła i ogumienie
– standard: felgi z lekkiego stopu 17 x 7,0J – ogumienie 235/65 R17;
– opcja: felgi z lekkiego stopu 18 x 7,5J − ogumienie 235/60 R18;
– opcja: felgi z lekkiego stopu 19 x 8,0J − ogumienie 235/55 R19;
– koło zapasowe: pełnowymiarowe z aluminiową felgą.

WYMIARY (w mm)

– długość całkowita: 4685;
– zerokość całkowita: 1885;
– wysokość całkowita: 1700/1735 (wraz z relingami dachowymi);
– rozstaw osi: 2700;
– zwis przedni: 945;
– zwis tylny: 1040;
– rozstaw kół przednich: 1623/1626;
– rozstaw kół tylnych: 1618-1621;
– prześwit poprzeczny: 185;
– przestrzeń na głowę: 996 (1-2 rząd); 906 (3. rząd);
– przestrzeń na nogi: 1048 (1. rząd); 985 (2. rząd); 804 (3. rząd);
– szerokość na poziomie ramion: 1506 (1. rząd); 1491 (2. rząd); 1045 (3. rząd);
– szerokość na poziomie bioder: 1431 (1. rząd); 1421 (2. rząd); 1128 (3. rząd);

Pojemności (w litrach)
– zbiornik paliwa: 70,0;
– bagażowa: 258 (za III rzędem); 1047 (II rząd złożony); 2052 (II i III rząd siedzeń złożony, do poziomu dachu).