NOWY JORK 2013: PREMIERA RANGE ROVER SPORT

LR 0_RRS_14MY

Nowy Range Rover Sport, oficjalnie zaprezentowany z okazji salonu samochodowego w Nowym Jorku, to kwintesencja samochodu klasy premium-SUV. Sceneria nowojorskiego Manhattanu była wręcz wymarzona dla światowej premiery najszybszego modelu marki w historii.

Stany Zjednoczone przodują w statystykach sprzedaży Range Rovera Sport, a w żadnej metropoli na świecie nie sprzedaje tylu egzemplarzy, co w Nowym Jorku.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
PREMIERY


Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem model Sport zapewnia świetne właściwości trakcyjne, zachowując znakomite własności terenowe. Technologicznie zaawansowany samochód ma muskularny wygląd, luksusowe wnętrze i zapewnia opcjonalny układ siedzeń 5+2.

– Bazując na sukcesie wprowadzonego niedawno do sprzedaży flagowego Range Rovera, nowy Range Rover Sport wykorzystuje szeroki wachlarz nowych technologii, które pomagają w pełni wykorzystać wydajność i wszechstronny charakter samochodu – powiedział John Edwards, Global Brand Director marki Land Rover podczas New York International Auto Show.

 

 

Design

Nowy Range Rover Sport jest tylko 62 mm dłuższy od swego protoplasty. Jednak przy długości 4850 mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV-ów i większości sedanów segmentu „E”, umożliwiając większą zwrotność i parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178 mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55 mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.

Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej, dynamicznie poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0.34). Nowy Sport jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.

Mimo, iż nowy Sport był opracowywany równolegle z modelem Range Rover i dzieli z nim niektóre rozwiązania konstrukcyjne, aż 75 procent wykorzystanych części jest unikalnych dla modelu Sport. Aby maksymalnie zwiększyć możliwość personalizacji, klienci mają do wyboru szeroką paletę obręczy aluminiowych w rozmiarze 19-, 20-, 21- oraz 22-cali, w tym kultową – o wzorze „Viper`s Nest”.

Wnętrze

W kategorii wzornictwa kokpitu, nowy Sport oferuje mieszankę stylu i luksusu o wyraźnym i eleganckim charakterze, materiały najwyższej jakości oraz nutę sportowego charakteru. Przejawia się to w postaci ‘mięsistej’ kierownicy o niewielkiej średnicy, pionowo umieszczonego drążka zmiany biegów, wyżej umieszczonej konsoli centralnej, efektownego oświetlenia w kilku kolorach czy fotelach o świetnym trzymaniu bocznym. Pozycja za kierownicą „Sports Command Driving Position” (CDP) przypomina tę z modelu Evoque.

 

 

Wnętrze zostało tak zaprojektowane, by stworzyć bardziej przestronną kabinę szczególnie w tylnej części – miejsca na kolana jest obecnie 24 mm więcej, nie zapominając o znacząco szerszej kabinie, porównując do poprzedniego modelu. Nowy, zintegrowany trzeci rząd siedzeń typu 5+2 dostępny jest opcjonalnie – elektrycznie składane i dzielone w układzie 50/50 fotele całkowicie chowają się w podłodze, nie zajmując przestrzeni bagażnika.

Spektrum możliwości

Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i zaawansowanej konstrukcji układ wielowahaczowy na osi tylnej. Zakres pracy zawieszenia wynosi 260 mm z przodu oraz 272 mm z tyłu i zapewnia wyjątkowy skok – nawet 546 mm, ułatwiając pokonywanie nawet najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278 mm (+51 mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Drugiej generacji Terrain Response 2, automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.

Zawieszenie pneumatyczne piątej generacji zapewnia 115 mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50 mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35 mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185 mm.

Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35 mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80 km/h (dotychczas 50 km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych. Całkowicie nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem charakteryzuje się większą precyzją od prowadzenia.

 

 

Dostępne będą dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w najbardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału.

Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18 kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu, dla jak najlepszych właściwości jezdnych.

Silniki

W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510 KM oraz 3.0 V6 340 KM) i dwiema z zapłonem samoczynnym (3.0l TDV6 258 KM i 3.0l SDV6 292 KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340 KM oraz wysokowydajną hybrydą z dieslem już pod koniec 2013 roku.

Czasy przyspieszenia 0-100 km/h będzie wynosił dla najmocniejszej wersji poniżej 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe – w zależności od modelu – nawet o 24 procent przy emisji CO2 na poziomie 194 g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują zaawansowaną, automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.

 

 

Zmniejszenie masy pojazdu stwarza możliwość zastosowania w przyszłości lżejszej i mniejszej jednostki napędowej, na przykład silnika 4-cylindrowego o wysokiej wydajności. Wyposażony weń Range Rover Sport ważyć będzie 2000 kg, obniżając masę w stosunku do swego poprzednika o ponad 500 kilogramów!

Całkowicie nowy Range Rover Sport wykorzystuje zaawansowaną konstrukcję nadwozia ze stopów lekkich, która wpływa pozytywnie nie tylko na dynamikę pojazdu, ale ponadto znacząco obniża masę pojazdu i zmniejsza zużycia paliwa oraz emisję dwutlenku węgla.

Na przełomie 2013 i 2014 roku do sprzedaży trafi wydajna jednostka hybrydowa (diesel), umożliwiając zmniejszenie emisji CO2 do poziomu 169 g/km. Wszystkie dostępne Range Rover Sport modele już teraz są wyposażone w inteligentny system Stop/Start.

Technologi i bezpieczeństwo

Właściwości trakcyjne modelu to między innymi Adaptacyjne Zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia (CVD) i dla wybranych wersji dedykowany tryb pracy Dynamic Mode systemu Terrain Response 2. Jest on połączony z dwukanałowym Dynamic Response (zapobiegającym przechyłom nadwozia), aktywnym tylnym dyferencjałem oraz systemem Torque Vectoring, przenoszącym moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków, poprawiając trakcję i zmniejszając podsterowność.

 

 

Auto oferuje pełen pakiet łączności, pozwalając klientom na kontakt z ich samochodem, biznesem i życiem rodzinnym. “Connected Car” to technologia pozwalająca kierowcy sprawdzić stan pojazdu poprzez aplikację zainstalowaną na telefonie, zapewnia w razie konieczności opcję śledzenia skradzionego pojazdu czy pozwala na wezwanie pomocy. Możliwe jest również zainstalowanie szerokopasmowego Hotspotu, umożliwiając pasażerom na korzystanie z internetu przy użyciu łącza o dużej przepustowości.

Opcjonalny kolorowy wyświetlacz Head-Up Display (HUD) wyświetla kluczowe parametry jazdy oraz wskazówki nawigacji, bez konieczności odrywania wzroku kierowcy z drogi.

Nowy Sport wyposażony jest w system cyfrowych kamer, które wspierają trzy funkcje wspomagające bezpieczną jazdę: Lane Departure Warning (ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu), Traffic Sign Recognition (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz High Beam Assist (asystent świateł drogowych). Kolejna nowość, to funkcja Wade Sensing, pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Funkcja przydaje się szczególnie w kontekście maksymalnej głębokości brodzenia, która w obecnym modelu wynosi 850 mm.

Podsumowanie

Range Rover Sport, bardziej wszechstronny niż poprzednik, który od wprowadzenia do produkcji w 2005 roku został sprzedany w ponad 380 000 egzemplarzach na całym świecie. Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy model będzie produkowany w nowoczesnym zakładzie w Solihull (Wielka Brytania).

Do sprzedaży trafi w trzecim kwartale 2013 roku i będzie dostępny w 169 krajach świata. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla wersji HSE oraz Autobiography. Szeroki wybór lakierów, tapicerek oraz elementów wykończenia umożliwi klientom konfigurację bezkonkurencyjnego samochodu klasy SUV, w pełni szytego na miarę.