Podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku Chevrolet zaprezentował linię przeprojektowanych modeli Camaro 2014, łącznie z wersją Z/28, będącą najbardziej kultowym Camaro w historii.
Modele Camaro 2014 wyróżniają się przeprojektowanym nadwoziem, które zostało aerodynamicznie wyprofilowane w celu zwiększenia efektywności chłodzenia i stabilności samochodu podczas jazdy z dużą prędkością. Nowe Camaro Z/28 zawiera również pełny pakiet aerodynamiczny, zapewniający większą siłę docisku.
Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
Pierwsze Camaro Z/28 zadebiutowało na rynku w 1967 roku i powstało z myślą o uczestnictwie w wyścigach Trans-Am klasy 2 organizowanych przez Sports Car Club of America. Samochód był wyposażony w mniejszy i lżejszy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych, który zapewniał lepsze wyważenie, układ kierowniczy o krótszym przełożeniu oraz wytrzymałe zawieszenie do jazdy po torze. Z uwagi na sportowy charakter auta producent nie oferował w modelu Camaro Z/28 z 1968 roku klimatyzacji ani automatycznej skrzyni biegów.
Mimo że nowe Camaro Z/28 nie jest przeznaczone do uczestnictwa w konkretnej serii wyścigowej, powstało z myślą o wykorzystaniu na torze wyścigowym. Pierwsze testy dowiodły, że wersja Z/28 jest o trzy sekundy szybsza na każdym okrążeniu od Camaro ZL1.
Większa prędkość to zasługa m.in.:
– zwiększonej przyczepności – dzięki zmianom wprowadzonym w podwoziu model Z/28 może osiągnąć w zakręcie przeciążenie 1,05 g;
– zwiększonej siły hamowania – wersja Z/28 została wyposażona w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo, zdolne do wytworzenia przeciążenia podczas hamowania na poziomie 1,5 g; układ odznacza się także niezmiennym wyczuciem pedału hamulca, niezależnie od stopnia rozgrzania;
– zredukowanej masy własnej – wolnossący silnik pracujący pod maską Z/28 jest lżejszy o około 136 kilogramów od doładowanej jednostki napędzającej model Camaro ZL1, zastosowano też m.in. lżejsze koła i cieńsze szkło w tylnej szybie.
Podobnie, jak pierwsze Camaro Z/28, samochód z roku modelowego 2014 będzie oferowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Z kolei klimatyzacja jest dostępna w ramach wyposażenia opcjonalnego.
Nowa gama modelu Camaro 2014 pojawi się w salonach sprzedaży Chevroleta jeszcze w 2013 roku. Camaro Z/28 pojawi się na torach wyścigowych w Stanach Zjednoczonych wiosną 2014 roku.
Zmiany aerodynamiczne
W porównaniu z poprzednikiem, nowe Camaro ma zmieniony design przedniej i tylnej części nadwozia, co skutkuje uzyskaniem niższej, szerszej i bardziej nowoczesnej sylwetki. Z przodu uwagę zwraca szerszy dolny wlot powietrza oraz węższy górny wlot, na linii którego znalazły się także odświeżone reflektory HID z charakterystycznymi obwódkami, dostępne w pakiecie Camaro RS. Funkcjonalny wlot powietrza na masce wersji Camaro SS przyczynia się do lepszego odprowadzenia ciepła i pomaga ograniczyć siłę nośną. Dopełnieniem całości są elementy umieszczone z tyłu samochodu, takie jak wyprofilowana pokrywa bagażnika, poziome lampy i dyfuzor.
Camaro Z/28 zostało również wyposażone w pełny pakiet aerodynamiczny, który zapewnia odpowiednią siłę docisku podczas jazdy po torze. Niekorzystną siłę nośną redukuje duży przedni spoiler, natomiast z boku ponad przednimi i tylnymi kołami znalazły się specjalne owiewki. Odpowiednią stabilność aerodynamiczną zapewniają poszerzone nakładki progowe, a uzupełnieniem pakietu jest tylny spoiler i funkcjonalny dyfuzor.
Wewnątrz modelu Camaro Z/28 dominuje wykończenie w matowo- metalicznym odcieniu. Znalazły się tu również takie elementy, jak spłaszczona kierownica z modelu ZL1 oraz standardowe fotele Recaro z wstawkami z zamszu. Nowe siedzenia (dostępne również w wersjach SS i ZL1) mają agresywnie wyprofilowane boczne podparcia, co sprzyja dynamicznej jeździe, a także specjalne wycięcia inspirowane pięciopunktową uprzężą spotykaną w samochodach typowo sportowych. Przednie fotele zostały wyposażone w system manualnej regulacji, co pozwoliło na obniżenie ich wagi.
Tylne fotele modelu Z/28 również zostały zmodyfikowane w celu uzyskanie niższej wagi. Zmniejszoną ją łącznie o 4 kilogramy poprzez usunięcie otworu przelotowego w oparciach oraz zastąpienie sztywnej struktury oparć i stalowej kratownicy siedzisk pianką o dużej gęstości.
Silnik LS7
W 1967 roku najmocniejszy silnik oferowany w seryjnym Camaro miał 8 cylindrów w układzie V, 396 cali sześciennych pojemności i 375 KM mocy. W celu przygotowania modelu Camaro Z/28 do wyścigów, inżynierowie wybrali mniejszy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych i mocy 290 KM. Jednostka ta nie sprawdzała się w wyścigach równoległych, ale była idealnym rozwiązaniem na tor.
Dziś najmocniejszym silnikiem jest 580-konna doładowana jednostka 6,2 l LSA pracująca pod maską Camaro ZL1. W modelu Camaro Z/28 2014 wykorzystano natomiast lżejszy silnik wolnossący 7,0 l LS7, który zadebiutował w Chevrolecie Corvette Z06.
Ręcznie składany silnik V8 7,0 l (427 cali sześciennych) został opracowany we współpracy z Corvette Racing i cechują go takie elementy, jak:
– tytanowe zawory wlotowe i korbowody, a także zawory wylotowe wypełnione sodem;
– aluminiowe głowice cylindrów obrabiane metodą CNC;
– kuty stalowy wał korbowy i stalowa pokrywa łożyska głównego;
– wał rozrządu o wysokim wzniosie;
– hydroformowane kolektory wydechowe;
– stopień sprężania 11,0:1, maksymalna prędkość obrotowa 7000 obr./min.;
– układ smarowania z suchą miską olejową o pojemności 10,5 kwarty.
W modelu Camaro Z/28 jednostka LS7 wykorzystuje unikatowy układ wlotowy i wydechowy, produkując przynajmniej 500 KM (373 kW) mocy oraz 637 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Wyścigowy układ dolotowy oraz duży filtr powietrza K&N zapewniają maksymalny przepływ powietrza. Wyższa wydajność w tym zakresie to także zasługa standardowego, dwutrybowego układu wydechowego oraz rur wydechowych o większej średnicy. Poprzez pominięcie tłumików, system zwiększa moment obrotowy oraz potęguje dźwięk generowany przez silnik LS7 podczas przyspieszania.
Camaro Z/28 będzie oferowane wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów Tremec TR6060. Układ ma krótko zestopniowane przełożenia i przełożenie główne wynoszące 3,91:1, przy czym działanie skrzyni zostało zoptymalizowane z uwzględnieniem charakterystyki silnika LS7.
Moc jest dostarczana do tylnych kół poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wyposażony w koła zębate o zębach śrubowych, które zastąpiły tradycyjne sprzęgła. Nowa konstrukcja pozwala kierowcom na aplikowanie wyższej mocy i szybsze pokonywanie zakrętów, ponieważ system nieustannie dostosowuje rozkład momentu obrotowego, zapewniając maksymalną trakcję.
Dyferencjał współpracuje z opracowanym przez Chevroleta systemem Performance Traction Management, który pozwala na dostosowanie działania przepustnicy i układu hamulcowego do umiejętności prowadzącego i warunków drogowych.
W przeciwieństwie do „pakietów torowych” oferowanych przez innych producentów, w Camaro Z/28 standardem są wszystkie systemy chłodzenia wymagane podczas jazdy po torze. Wśród nich znalazł się układ smarowania silnika z suchą miską olejową, który jest połączony z systemem chłodzenia oleju cieczą.
Kolejny układ chłodzenia cieczą chłodzi przekładnię i dyferencjał. System pompuje nadmiernie schłodzony olej przekładniowy do wymiennika ciepła w tylnym dyferencjale przed dostarczeniem go do samej przekładni. W ten sposób można zredukować temperaturę dyferencjału nawet o 38 stopni Celsjusza.
Podwozie
Wyścigowy charakter modelu Camaro Z/28 zauważalny jest szczególnie w podwoziu samochodu, gdzie inżynierowie wprowadzili najwięcej zmian, poczynając od wykorzystania wyczynowych opon, a kończąc na zainstalowaniu wyścigowych amortyzatorów.
Camaro Z/28 to jeden z pierwszych seryjnych samochodów wyposażonych w sprawdzone w wyścigach amortyzatory z zaworem hydraulicznym. Inżynierowie zwiększyli też sztywność amortyzatorów, co jednak nie miało negatywnego wpływu na komfort prowadzenia. W podwoziu zastosowano też sztywniejsze sprężyny i tuleje zawieszenia, co zaowocowało lepszą reakcją samochodu w zakrętach.
Camaro Z/28 zostało wyposażone w 19-calowe koła i opony, które redukują masę nieresorowaną samochodu o 19 kilogramów w porównaniu ze standardowymi 20-calowymi kołami montowanymi w Camaro SS i ZL1. Dodatkowo, koła o mniejszej średnicy obniżają środek ciężkości auta o 33 milimetry, co poprawia trakcję.
Wszystkie cztery aluminiowe obręcze kół wyposażono w ogromne opony 305/30ZR19 Pirelli PZero Trofeo R, które po raz pierwszy znalazły się w seryjnym samochodzie. Są to prawdopodobnie najszersze na świecie opony, jakie zastosowano na przedniej osi auta fabrycznego.
Camaro Z/28 zostało również wyposażone w węglowo- ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo Carbon Ceramic Matrix oraz zaciski hamulcowe typu monoblock. Przy przednich tarczach o wymiarach 394 x 36 mm znalazły się zaciski sześciotłoczkowe, natomiast tylne tarcze o wymiarach 390 x 32 mm zostały wyposażone w zaciski czterotłoczkowe. W porównaniu ze stalowymi, dwuczęściowymi tarczami tej samej wielkości, tarcze ceramiczne zastosowane w Camaro Z/28 są lżejsze w sumie o 12,5 kilograma.
Dzięki dużej przyczepności opon oraz wydajnym hamulcom Camaro Z/28 jest zdolne do wytworzenia przeciążenia podczas hamowania na poziomie 1,5 g. Kanały chłodzące hamulce pozwalają również na zachowanie niezmiennego wyczucia pedału hamulca.
W celu zapewnienia jak najlepszej jazdy po torze, inżynierowie nowego Chevroleta Camaro Z/28 poddali ten model „kuracji odchudzającej”, co zaowocowało obniżeniem masy własnej samochodu o 45 kilogramów w porównaniu z Camaro SS i o 136 kilogramów w porównaniu z Camaro ZL1.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.