MITSUBISHI: DEBIUT OUTLANDERA PHEV – SUPERSUV 4×4

M 0_DSC_9161

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) poinformowała, że 24 stycznia 2013 roku w salonach dilerskich w Japonii zadebiutuje nowe z elektrycznym napędem hybrydowym typu plug-in, powstałym w oparciu o rozwiązania stosowane w elektrycznych modelach firmy MMC.

Pierwszy w świecie SUV z elektrycznym napędem hybrydowym wykorzystuje technologie znane z pojazdów elektrycznych marki Mitsubishi (np. i-MiEV), zmodyfikowany napęd na cztery koła stosowany w modelu Mitsubishi Lancer Evolution oraz rozwiązania technologiczne z pojazdów klasy SUV (Pajero). Dzięki temu udało się stworzyć cichy i ekologiczny samochód z bezpiecznym napędem na cztery koła, który funkcjonalnością dorównuje modelom klasy SUV.

Użytkownicy docenią:
– przyjazny środowisku układ napędowy z elektrycznym trybem jazdy miejskiej i hybrydowym trybem jazdy w trasie;
– dynamikę osiągów, jakie zapewnia układ Twin Motor 4WD;
– funkcjonalność napędu elektrycznego dzięki zastosowaniu wydajnych akumulatorów, zawierających zasilacz o mocy 1500 W mogący pracować w trybie zasilacza dla urządzeń sieciowych oraz w trybie Battery Charge Mode, który pozwala na podładowanie akumulatora podczas postoju lub w czasie jazdy.

UKŁAD NAPĘDOWY – TRZY TRYBY

Układ napędowy nowego Mitsubishi Outlander PHEV, który składa się z motorów elektrycznych i silnika benzynowego, pozwala na znaczną oszczędność paliwa i gwarantuje daleki zasięg pojazdu. W trybie elektrycznym Mitsubishi Outlander PHEV może pokonać do 60,2 km (pomiar według norm japońskich w cyklu JC08). Jednocześnie nowy model oferuje zasięg porównywalny z pojazdami wyposażonymi w konwencjonalne, spalinowe układy napędowe (897 km w cyklu JC08), co oznacza pełną funkcjonalność auta klasy SUV, zarówno w dalekich podróżach, jak i jeździe w terenie.

 

 

Wybór trybu jazdy optymalnego dla danych warunków drogowych oraz poziomu naładowania akumulatora obywa się automatycznie, z myślą o komforcie podróżowania oraz maksymalnej wydajności paliwowej. Ograniczenie zużycia benzyny realizowane jest poprzez odpowiednie wykorzystanie napędu elektrycznego, utrzymywanie najkorzystniejszych prędkości obrotowych jednostki spalinowej oraz odzysk energii kinetycznej hamowania. W trybie łączonym (współpraca elektrycznego i spalinowego układu napędowego) może na jednym litrze benzyny pokonać do 67 kilometrów (1,49 litra na 100 km), a w trybie hybrydowym 18,6 kilometra na litr (5,3 litra na 100 km).

Tryb elektryczny. Pojazd napędzają silniki elektryczne przy przedniej i tylnej osi. Wykorzystywana jest wówczas jedynie energia elektryczna zmagazynowana w zespole akumulatorów.

Szeregowy tryb hybrydowy. Silnik benzynowy pełni funkcję generatora dostarczając energię elektryczną niezbędną do pracy jednostek elektrycznych. Układ napędowy przechodzi w tryb szeregowy, gdy ilość energii zmagazynowanej w akumulatorach spada poniżej ustalonego minimum lub gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc, np. podczas manewru wyprzedzania lub podjazdu pod wzniesienie.

Równoległy tryb hybrydowy. Układ napędowy zostaje przełączony w ten tryb podczas jazdy z dużą prędkością. W tym trybie wydajny silnik benzynowy zapewnia większą część mocy, a moc z motorów elektrycznych dostępna jest na żądanie, gdy przy dużych prędkościach wzrasta zapotrzebowanie na moc, np. podczas wyprzedzania lub podjazdu pod wzniesienie.

Układ napędowy Twin Motor 4WD

Połączenie nowego układu napędowego Twin Motor 4WD z zaawansowanym systemem kontroli napędu na cztery koła S-AWC (ang. Super All Wheel Control) zapewnia wyższy poziom stabilności i sprawia, iż pojazd zachowuje się wyjątkowo przewidywalnie niezależnie od warunków drogowych. Ponieważ motory elektryczne gwarantują stały, wysoki przyrost momentu obrotowego, pojazd przyśpiesza równie dynamicznie, co samochody z dużo większymi silnikami spalinowymi i jednocześnie emituje niewiele substancji szkodliwych.

 

 

Akumulatory o dużej pojemności

Zasilacz prądu przemiennego zasila dwa gniazdka, z których zasilać można wszelkiego rodzaj urządzenia elektryczne używane podczas wypoczynku lub w sytuacjach awaryjnych. Zapas energii wystarcza zwykle na zasilanie urządzeń codziennego użytku przez okres jednego dnia lub przez około 10 dni, gdy pojazd wyposażono w system generacji energii przez silnik spalinowy (wyposażenie standardowe wszystkich wersji Outlandera PHEV poza wersją E).

Akumulatory mogą pracować w trybie ładowania (ang. Battery Charge Mode), który umożliwia wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy i magazynowanie jej podczas postoju lub w czasie jazdy (podczas 40-minutowego postoju akumulatory zostają naładowane w 80 proc.), oraz w trybie oszczędnościowym (ang. Battery Save Mode), w którym poziom naładowania baterii podtrzymywany jest w trakcie jazdy, a zapas energii może zostać spożytkowany na jazdę w trybie elektrycznym po dotarciu do docelowej miejscowości lub do zasilenia urządzeń elektrycznych.

Hybrydowy, elektryczny układ napędowy typu plug-in

Układ napędowy PHEV został opracowany w oparciu o technologie wykorzystywane w średnich i dużych osobowych modelach elektrycznych i-MiEV oraz MINICAB-MiEV, które muszą gwarantować zasięg umożliwiający odbywanie dalszych podróży. Praca kluczowych komponentów takich, jak akumulatory i silniki elektryczne jest nieustannie kontrolowana, a zintegrowany system kontroli monitoruje działanie jednostki spalinowej, układu napędowego Twin Motor 4WD, układu hamulcowego z systemem odzysku energii kinetycznej itd.

Zespół akumulatorów litowo- jonowych składa się z 80 seryjnych ogniw ułożonych w pakiecie zabezpieczonym w obrębie ramy nośnej pojazdu. Zapewniają one całkowite napięcie o wartości 300 V i pojemność do 12 kWh. Przy przedniej i tylnej osi modelu Outlander PHEV zastosowano mniejsze, lżejsze i mocniejsze wersje elektrycznych silników, generujących maksymalnie 60 kW mocy i 137 (przód) lub 195 (tył) niutonometrów momentu obrotowego.

 

 

Czterocylindrowy, rzędowy silnik spalinowy o pojemności 2 litrów w szeregowym trybie hybrydowym działa głównie jako generator, a w trybie równoległym jako jednostka napędowa.

Nowy układ napędowy Twin Motor 4WD generuje moc przekazywaną niezależnie na oś przednią (pierwszy motor elektryczny i/lub silnik spalinowy) oraz tylną (drugi motor elektryczny). Systemem kontroli napędu na cztery koła S-AWC monitoruje pracę kół i układu hamulcowego, oferując dwa tryby pracy – Normal Mode dla zwykłych warunków drogowych oraz Lock Mode (w terenie).

Podczas wytracania prędkości silniki elektryczne pełnią funkcję generatorów, a odzyskana energia zostaje zmagazynowana w akumulatorach. Proces regeneracji przebiega intensywniej, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca.

NADWOZIE I WNĘTRZE

Mitsubishi Outlander PHEV wyróżnia się przeprojektowanym przednim grillem i zespołem tylnych lamp wykonanych w technologii LED, oraz zderzakami i osłonami dolnej części nadwozia w kolorze karoserii.

Wnętrze zachowuje klimat kabiny benzynowej wersji modelu Outlander. Wyraźne, czytelne zegary wzbogaciły się o wskaźnik energii, który na bieżąco informuje o jej przepływie, zużyciu oraz regeneracji. Wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz LCD HD zapewnia dostęp do licznych funkcji systemu e-Assist oraz danych układów wspomagających kierowcę. Nowa wersja oferuje praktycznie taką samą przestrzeń ładunkową co jej benzynowe odmiany. Auto posiada wzmocnioną konstrukcję nadwozia. Modyfikacjom poddano zawieszenie. Zespół akumulatorów umieszczono pod podłogą kabiny.

 

 

SYSTEMY

Wersje G Safety Package, G Navi Package oraz G Premium Package są standardowo wyposażone w zaawansowany system e-Assist. Posiada on trzy funkcje – system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM), zapobiegania niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW) oraz aktywny tempomat (ACC). System kontroli stabilności (ASC) zapobiega uślizgowi kół.

Wszystkie odmiany nowego modelu Outlander PHEV posiadają siedem poduszek powietrznych: poduszkę kierowcy, pasażera, poduszki boczne i kurtynowe oraz poduszkę kolanową dla prowadzącego. Dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia (RISE) nowy Outlander PHEV zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony podróżnych w razie kolizji. Wyposażenie standardowe i opcjonalne jest bardzo bogate (obejmuje m.in. dwie kamery, sterowaną pokrywę bagażnika, zdalny kluczyk, automatyczną, dwustrefową klimatyzację, ogrzewanie postojowe, gniazdo domowego, bądź szybkiego ładowania, zestaw multimedialny MMCS, zestaw audio RockfordFosgate).

WYMIARY
– dł. x szer. x wys. (mm): 4655 x 1800 x 1680;
– rozstaw osi (mm): 2670;
– ogumienie: 225/55R18.

DANE TECHNICZNE
* dwa silniki elektryczne
– przód: moc – 60 kW/82 KM, maks. moment – 137 Nm;
– tył: moc – 60 kW/82 KM, maks. moment – 195 Nm;

* silnik spalinowy
– moc: 87 kW/118 KM przy 4500 obr./min.;
– maks. moment: 186 Nm przy 4500 obr./min.;

* czas ładowania
– 200 V AC (15 A): około 4 godzin;
– system szybkiego ładowania: około 30 minut (80 proc.);

* akumulatory
– litowo-jonowe;

* Zasięg w trybie elektrycznym,
– cykl pozamiejski: 60,2 km.