Kolejna odsłona roadstera Mercedes-Benz SL 63 AMG charakteryzuje się lekką konstrukcją i zużywa o 30 proc. mniej paliwa od poprzednika. Moc 395 kW (537 KM) lub 415 kW (564 KM) przy masie własnej równej 1845 kg zapewnia nie lada wrażenia z jazdy.
Po raz pierwszy Mercedes-Benz SL 63 AMG dostępny będzie w dwóch wersjach mocy. 5,5-litrowa, podwójnie doładowana jednostka V8 generuje moc 395 kW (537 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Z pakietem AMG Performance wartości te szybują do 415 kW (564 KM) oraz 900 Nm.
W rezultacie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,3 lub 4,2 sek., a od 0 do 200 km/h – 12,9 lub 12,6 sek. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie) lub 300 km/h w wersji uzbrojonej w pakiet AMG Performance (również ograniczona elektronicznie). Średnie zużycie paliwa obu wariantów wynosi 9,9 l/100 km (cykl NEDC), o 30 proc. mniej niż w przypadku poprzednika (14,1 l/100 km).
W pogoni za mocą i wydajnością, widlastą “ósemkę” (oznaczenie M157) wyposażono w bezpośredni strumieniowy wtrysk benzyny, aluminiową skrzynię korbową, podwójne turbodoładowanie, cztery zawory na cylinder, system zarządzania alternatorem oraz funkcję ECO start/stop. Zoptymalizowany pod względem masy układ wydechowy AMG z dwiema podwójnymi końcówkami wydechu odpowiada za niepowtarzalną ścieżkę dźwiękową.
Inteligentna, lekka konstrukcja
Niewielkie zużycie paliwa nowy SL 63 AMG zawdzięcza głównie lekkiej konstrukcji, wykorzystującej aluminiowe nadwozie – nie tylko o 110 kg lżejsze w porównaniu do stosowanego w poprzedniku, ale i znacznie sztywniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Do budowy osłony zbiornika paliwa projektanci zastosowali jeszcze lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe rury stalowe.
Dodatkowo, po raz pierwszy w historii produkowanego wielkoseryjnie samochodu, plastikowe poszycie tylnej klapy wypełnia ekstremalnie sztywne włókno węglowe. Masa klapy, zaprojektowanej specjalnie dla SL 63 AMG, spadła względem konwencjonalnie wykonanego elementu o 5 kg.
Wszystkie wspomniane wysiłki sprawiły, że nowy Mercedes-Benz SL 63 AMG waży 1845 kg – o 125 kg mniej od swojego poprzednika.
Sportowe zawieszenie AMG z układem Active Body Control
Lekka konstrukcja nie dotyczy jedynie nadwozia SL 63 AMG. Z aluminium wykonano zwrotnice i wahacze w 4-wahaczowym zawieszeniu przednim oraz niemal wszystkie elementy wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Redukcja masy nieresorowanej zwiększa zarówno zwinność pojazdu, jak i komfort tłumienia nierówności.
Inżynierowie z Mercedes-AMG pozostają wierni aktywnemu zawieszeniu ABC, w którego zmodernizowaną wersję uzbrojono nowego SL 63 AMG. W fazie opracowania i testów układu jezdnego największy nacisk położono na precyzję prowadzenia.
Za naciśnięciem przycisku kierowca może zadecydować, czy preferuje sportowe nastawy z ograniczonymi do minimum przechyłami nadwozia (tryb “Sport”), czy też woli subtelną charakterystykę trybu “Comfort”, stworzoną z myślą o pokonywaniu długich tras.
Aby osiągnąć właściwą dla modeli AMG dynamikę jazdy, w SL 63 AMG zwiększono negatyw kół i całkowicie zmienioną elastokinematykę zawieszenia.
7-stopniowa, sportowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT
Także charakter skrzyni biegów kierowca może dostosować do swoich potrzeb. 7-stopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT pracuje w jednym z czterech trybów: “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport), “S ” (Sport plus) oraz “M” (Manual). W trybie “C” aktywna jest funkcja ECO start/stop, wyłączająca jednostkę napędową podczas postoju.
Kolejne przełożenia załączane są gładko i przy niższych prędkościach obrotowych. Ruszanie odbywa się wtedy zazwyczaj z drugiego biegu. W kolejnych trybach skrzynia pracuje z większą werwą, a funkcja ECO start/stop pozostaje uśpiona. Przekładnia dysponuje także funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz RACE START.
Kompozytowy układ hamulcowy AMG
Za skuteczne wytracanie dowolnej prędkości odpowiada układ hamulcowy AMG z kompozytowymi tarczami o wymiarach 390 x 36 mm i sześciotłoczkowymi zaciskami na przedniej osi oraz pełnymi tarczami o wymiarach 360 x 26 mm i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi na osi tylnej.
SL 63 AMG opuszcza fabrykę na pięcioramiennych obręczach, zaopatrzonych w opony 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu. Opcjonalne, kute obręcze z palety AMG Performance Studio z ogumieniem 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 20 z tyłu (na życzenie dostępne w kolorze matowej czerni, z wykończonym na wysoki połysk rantem) pomagają ograniczyć masę nieresorowaną.
Design: wysmakowany i atletyczny
Kolejny roadster spod szyldu AMG już na postoju zdradza swój potencjał. Napięte linie SL-a wzbogaciły się wydatne wloty powietrza i charakterystyczne dla modeli AMG oświetlenie LED w przednim zderzaku, tylny spojler i wydatny dyfuzor z podwójnymi końcówkami wydechu oraz o dyskretny emblemat “V8 BITURBO”, skryty w skrzelach przednich błotników.
Tradycyjnie, wraz z kolejnym modelem ze stajni AMG debiutuje limitowana edycja “Edition 1”. SL 63 AMG “Edition 1” uzbrojony jest m.in. w system ogrzewania karku AIRSCARF, pakiet AMG Performance, ekskluzywną tapicerkę designo w kolorze klasycznej czerwieni lub niewinnej bieli z kontrastującymi przeszyciami, nagłośnienie harman / kardon Logic 7 oraz czarną podsufitkę designo. Pokryte unikalnym lakierem designo magno crystal silver nadwozie spoczywa na kutych obręczach AMG w kolorze matowej czerni. W kabinie czeka zestaw welurowych wykładzin designo ze skórzanym obszyciem.
Mercedes-Benz SL od AMG
Najmocniejsze odmiany SL-a należą do najpopularniejszych modeli z Affalterbach. SL 55 AMG z doładowanym motorem V8 znalazł w latach 2001-2007 rekordową liczbę 21,5 tys. nabywców i do dziś pozostaje najlepiej sprzedającym się autem spod szyldu AMG. W latach 2008-2011 sprzedano niemal 5 tysięcy egzemplarzy SL 63 AMG, zasilanego wolnossącym silnikiem V8. Łącznie, sprzedaż obu wersji sięgnęła ponad 26,5 tys. sztuk.
DANE TECHNICZNE
Mercedes SL 63 AMG
– pojemność skokowa: 5461 ccm;
– średnica x skok tłoka: 98,0 x 90,5 mm;
– stopień kompresji: 10,0 : 1;
– moc maks.: 395 kW (537 KM) przy 5500 obr./min. lub 415 kW (564 KM) przy 5500 obr./min. (z pakietem AMG Performance);
– maks. moment obrotowy: 800 Nm przy 2000-4500 obr./min. lub 900 Nm przy 2250-3750 obr./min (z pakietem AMG Performance);
– masa silnika (bez płynów): 204 kg;
– masa własna: 1845 kg;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 9,9 l/100 km;
– emisja CO2 : 231 g/km;
– klasa wydajności F;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 sek. lub 4,2 sek. (z pakietem AMG Performance);
– prędkość maksymalna: 250 km/h (limitowana elektronicznie).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.