Mercedes-AMG otwiera tegoroczny sezon roadsterów. Do SL 63 AMG z silnikiem V8 biturbo dołącza topowy SL 65 AMG, zasilany agregatem V12 biturbo o mocy 463 kW (630 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm.
Podobnie jak supersportowy SLS AMG, nowy roadster korzysta z aluminiowego nadwozia, które pozwoliło ograniczyć masę własną aż o 170 kg. Naznaczony podwójnym ostrzem przedni pas SL 65 AMG to od dziś wizytówka kolejnych modeli z Affalterbach.
Lekka konstrukcja nadwozia pozwoliła również istotnie ograniczyć zużycie paliwa. Nowy model zużywa średnio 11,6 l/100 km (cykl NEDC), czyli o 17 proc. mniej w porównaniu do poprzednika. Kluczową rolę odgrywa tu siedmiostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, funkcja ECO start-stop oraz system zarządzania silnikiem i alternatorem.
Mimo niższego zużycia paliwa, moc podwójnie turbodoładowanej, widlastej “dwunastki” o pojemności 6 litrów wzrosła z 450 kW (612 KM) do 463 kW (630 KM). Osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 4 sek., od 0 do 200 km/h – 11,8 sek. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Potężny silnik zachwyca jednak czymś jeszcze – brzmieniem…
Zmodernizowany silnik V12 biturbo AMG
Podwójnie turbodoładowana jednostka V12 (oznaczenie M279) bazuje na konstrukcji stosowanej w poprzedniku (oznaczenie M275), została jednak całkowicie przeprojektowana. Nowe turbosprężarki z kanałami spiralnymi o zwiększonym przekroju, nowe zawory wastegate i zoptymalizowane pod kątem toru przepływu kolektory pozwoliły na zwiększenie mocy o 13 kW (18 KM). Zapłon wieloiskrowy z dwunastoma podwójnymi cewkami nie tylko gwarantuje spokojniejszą pracę jednostki, ale i skuteczniejszą realizację procesu spalania, na który wpływ ma także nowy system zarządzania silnikiem oraz zmodyfikowany kształt głowic cylindrów. Do ograniczenia emisji w znacznym stopniu przyczynił się z kolei zmodernizowany układ katalityczny.
Nowo opracowany, sportowy układ wydechowy AMG zaopatrzono w rury o zoptymalizowanej charakterystyce przepływu. Dzięki cieńszym ściankom, jego masa spadła o 3,2 kilograma.
Nie tylko technologia i możliwości silnika V12 budzą podziw. Jego wyjątkowy charakter w pełni oddaje wykonana z aluminium i włókna węglowego pokrywa.
Nowość: AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC
Po raz pierwszy 6-litrowy silnik V12 biturbo występuje w tandemie z siedmiostopniową przekładnią AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Szeroki zakres przełożeń, nowy konwerter, łożyska opracowane pod kątem redukcji strat tarcia oraz system zarządzania temperaturą oleju pomagają w ograniczeniu apetytu na paliwo.
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC pracuje w jednym z czterech trybów: “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport), “S+” (Sport plus) oraz “M” (Manual). W trybie “C” aktywna jest funkcja ECO start/stop, wyłączająca jednostkę napędową podczas postoju. Skrzynia dysponuje także funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz krótkimi, ściśle określonymi przerwami w działaniu układu zapłonowego i wtryskowego podczas załączania przełożeń przy pełnym obciążeniu, które skracają czas zmiany biegu.
Aluminiowe nadwozie i włókno węglowe
W porównaniu do uzbrojonego w stalową konstrukcję poprzednika, nowy SL 65 AMG zyskał w pełni aluminiowe nadwozie – o 110 kilogramów lżejsze, a do tego sztywniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji z elementami zoptymalizowanymi pod kątem specyficznych zadań. Zależnie od umiejscowienia i funkcji, części wykonywane są jako elementy tłoczone różnej grubości, poprzez odlewanie kokilowe lub próżniowe. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych niż aluminium materiałów. Do budowy osłony zbiornika paliwa projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe rury stalowe.
Dodatkowo, po raz pierwszy w historii produkowanego wielkoseryjnie samochodu, plastikowe poszycie tylnej klapy wypełnia ekstremalnie sztywne włókno węglowe. Masa klapy, zaprojektowanej specjalnie dla SL 63 i 65 AMG, spadła względem konwencjonalnie wykonanego elementu o 5 kg.
Wszystkie wspomniane wysiłki sprawiły, że nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG waży 1950 kg – o 170 kg mniej od swojego poprzednika.
Zawieszenie AMG z układem Active Body Control
Mercedes-AMG systematycznie stosuje lekkie materiały także w architekturze układu jezdnego. Z aluminium wykonano zwrotnice i wahacze w 4-wahaczowym zawieszeniu przednim oraz niemal wszystkie elementy wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Redukcja masy nieresorowanej zwiększa zarówno zwinność pojazdu, jak i komfort tłumienia nierówności.
Inżynierowie z Affalterbach pozostają wierni aktywnemu zawieszeniu ABC, w którego zmodernizowaną wersję uzbrojono nowego roadstera. Za naciśnięciem przycisku kierowca decyduje, czy preferuje sportowe nastawy z ograniczonymi do minimum przechyłami nadwozia (tryb “Sport”), czy też woli charakterystykę trybu “Comfort“, stworzoną z myślą o pokonywaniu długich tras.
Nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy AMG z uzależnionym od prędkości systemem wspomagania działa precyzyjnie. Przekładnia ma stałe, bardziej bezpośrednie przełożenie, a siła wspomagania dostosowuje się do trybu pracy zawieszenia. Mercedes-Benz SL 63 AMG seryjnie dysponuje 3-stopniowym układem ESP z zarezerwowanym dla modeli AMG trybem “SPORT Handling“, oraz mechanizmem różnicowym tylnej osi AMG.
Za skuteczne wytracanie dowolnej prędkości odpowiada układ hamulcowy AMG z kompozytowymi tarczami o wymiarach 390 x 36 mm i sześciotłoczkowymi zaciskami na przedniej osi oraz pełnymi tarczami o wymiarach 360 x 26 mm i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi na osi tylnej. Lista standardowego wyposażenia obejmuje elektryczny hamulec postojowy. Wśród opcji dostępne są dodatki AMG Performance Studio, takie jak polakierowane na czerwono zaciski hamulców czy zoptymalizowane pod kątem masy hamulce ceramiczno-kompozytowe, spotykane również w supersportowym modelu SLS AMG.
Mercedes-Benz SL 65 AMG przemieszcza się na pięcioramiennych obręczach AMG w kolorze tytanu, zaopatrzonych w opony 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu. Opcjonalne, kute obręcze z palety AMG Performance Studio z ogumieniem 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 20 z tyłu (na życzenie dostępne w kolorze matowej czerni, z wykończonym na wysoki połysk rantem) pomagają ograniczyć masę nieresorowaną.
Nowa twarz AMG
Mercedes-Benz SL 65 AMG jako pierwszy manifestuje jeszcze bardziej wyrazistą tożsamość aut ze stajni AMG. Nad jego obliczem dominuje teraz chromowane, podwójne ostrze, przecinające atrapę chłodnicy. Profil przedniej części nadwozia układa się w literę V, podkreślając aerodynamikę i puryzm SL-a. Dodatkową głębię wydobywa z przedniego pasa chromowana listwa przedniego spojlera, kontrastująca z wydatnymi wlotami powietrza. Oba elementy będą w przyszłości znakiem rozpoznawczym kolejnych modeli z Affalterbach.
Połączenie chłodnego minimalizmu z technologiczną perfekcją wieńczą światła LED do jazdy dziennej, skrzela na masce oraz emblemat “V12 BITURBO”. Widziany z innej perspektywy, SL 65 AMG bezczelnie zdradza swój potencjał. Jego atletyczne rysy podkreślają listwy progowe, lotka tylnej klapy oraz muskularny tylny zderzak z podwójnymi końcówkami wydechu i lakierowaną nakładką w kształcie dyfuzora.
Kokpit SL 65 AMG to uczta dla wszystkich zmysłów: kształt otworów wentylacyjnych przypomina silniki odrzutowe, zaś dźwignia biegów E-SELECT i kontroler AMG DRIVE UNIT nawiązują do tradycyjnych samochodów sportowych. Wyjątkowość odmiany zasilanej dwunastocylindrowym silnikiem zdradzają obite jedno- lub dwukolorową skórą nappa, multikonturowe fotele AMG, które zyskały ekskluzywny, diamentowy wzór i seryjnie dysponują funkcją podgrzewania, systemem ogrzewania karku AIRSCARF, pamięcią ustawień, elektrycznym sterowaniem oraz wstawkami z włókna węglowego.
Jakość wykończenia podkreśla także diamentowy motyw na panelach bocznych oraz skórzana podsufitka designo. Całość wieńczą inkrustacje z włókna węglowego, podświetlane listwy progowe AMG oraz analogowy zegar IWC. Za sportową kierownicą z logo AMG kryje się zestaw wskaźników z prędkościomierzem wyskalowanym do 360 km/h i kolorowym wyświetlaczem TFT, witającym kierowcę animacją, która zapowiada zaklęte pod karoserią SL 65 AMG emocje.
Kompleksowe wyposażenie dwunastocylindrowego roadstera obejmuje również:
• AIRSCARF;
• Active Parking Assist oraz PARKTRONIC;
• ATTENTION ASSIST;
• nagłośnienie Bang & Olufsen BeoSound AMG;
• system COMAND Online z sześciopłytową zmieniarką DVD;
• system antywłamaniowy;
• Frontbass;
• zdalne otwieranie tylnej klapy i elektryczne jej domykanie;
• system inteligentnego oświetlenia ILS;
• pakiet KEYLESS-GO (razem z systemem HANDS-FREE ACCESS);
• MAGIC VISION CONTROL;
• zagłówki NECK-PRO;
• panoramiczny dach vario;
• system PRE-SAFE;
• automatycznie wysuwane pałąki przeciwkapotażowe.
Ładunek indywidualizmu zapewniają dodatki od AMG Performance Studio:
• kute obręcze AMG (na życzenie w kolorze matowej czerni z lśniącym wykończeniem);
• ceramiczny układ hamulcowy AMG;
• pakiet AMG Exterior Carbon (przedni spojler, obudowy lusterek oraz tylna lotka wykonane z włókna węglowego);
• telematyka AMG Performance Media;
• kierownica AMG Performance, obszyta skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA;
• polakierowane na czerwono zaciski hamulców.
Bogata gama możliwości personalizacji SL 65 AMG obejmuje także m.in. unikalne lakiery, takie jak biel designo magno cashmere white, grafit designo graphite metallic, czerń designo mocha black, pełna ekspresji czerwień designo zircon red czy matowe wykończenie designo magno allanit grey matt. Barwy można łączyć ze skórzaną tapicerką, dostępną w ośmiu ekskluzywnych tonacjach, oraz paletą odcieni podsufitek i pasów bezpieczeństwa.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.