MERCEDES: NOWY GL – KLASA S WŚRÓD SUV-ÓW

Komfort, bezpieczeństwo, elegancja, wydajność – nowy Mercedes-Benz GL to najwyższa “pólka” w kategorii luksusowych SUV-ów. Liczne innowacje, a wśród nich standardowe systemy Crosswind Assist, Steer Control oraz Collision Prevention Assist (CPA), zwiększają aktywne bezpieczeństwo na drodze.

Lista nowości obejmuje również funkcję automatycznego parkowania z kamerą 360°. Mercedes-Benz GL zabiera na pokład do siedmiu pasażerów. Każdy z nich podróżuje w standardzie pierwszej klasy.

Model GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, o około 20 procent mniej od poprzednika.

NADWOZIE

Dynamiczna,i elegancka – taka jest nowa Klasa GL. Potężne wloty powietrza zapewniają jej stały dostęp świeżego powietrza, a wzornictwo przednich lamp podkreślają łańcuchy diod LED w chromowanej oprawie. Lśniące listwy ochronne odmieniają typowe zderzaki.

Nadwozie (wymiary: dł./szer./wys.: 5120 mm / 2141 mm / 1850 mm) ma wyważone proporcje, a to dzięki krótkim zwisom, wznoszącej się ku górze linii bocznych okien i spojlerowi tylnej klapy. Tak jak w poprzedniku, na odległość między osiami przypada tu aż 3075 mm. W standardowej specyfikacji Klasa GL przemieszcza się na kołach z 10-ramiennymi obręczami o średnicy 18 cali. W opcji dostępne są felgi o średnicy do 21 cali.

 

 

Po raz pierwszy Mercedes-Benz GL dostępny jest także z pakietem stylizacyjnym AMG Exterior Sport. Poza ospojlerowaniem przedniego i tylnego zderzaka, obejmuje on podświetlane, aluminiowe progi, wydatne osłony nadkoli oraz 5-ramienne obręcze AMG o średnicy 21 cali. Za nimi kryją perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 19 cali i osłony zacisków sygnowane przez Mercedes-Benz.

WNĘTRZE

Dużo przestrzeni, starannie dopracowane detale i zaprojektowana ze smakiem deska rozdzielcza – kabina Klasy GL to spokojna przystań. Atmosferę podkreślają inkrustacje z drewna lub aluminium, chromowane akcenty i tapicerka z oddychającej skóry ARTICO z kontrastowymi przeszyciami. Czytelne, okrągłe wskaźniki rozdzielone kolorowym wyświetlaczem sąsiadują z wysoko zamocowaną konsolą środkową, nad którą dominuje ekran systemu komunikacji, nawigacji i rozrywki. Pojemniki na kubki na życzenie mogą być podgrzewane lub chłodzone.

Sterowanie poszczególnymi funkcjami systemu COMAND odbywa się za pośrednictwem kontrolera, zlokalizowanego między fotelami. Obok znalazły się sterowniki służące do zmiany ustawień zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC oraz do wyboru programów terenowych. Wyposażenie seryjne obejmuje obszytą skórą nappa kierownicę z manetkami do zmiany biegów oraz dwunastoma klawiszami funkcyjnymi. W ramach opcjonalnego pakietu designo Exclusive, dostępna jest ekskluzywna, pikowana tapicerka ze skóry nappa.

Fotele w układzie 2-3-2 zapewniają więcej miejsca od poprzednika na wysokości ramion, kolan i głowy. Środkowa kanapa oferuje dodatkowe możliwości ustawień i dopasowania przestrzeni bagażowej o pojemności od 680 do 2300 litrów. Standardowo model wyposażony jest w elektrycznie sterowany trzeci rząd siedzeń. Kolejna nowość to układ EASY-ENTRY, ułatwiający dostęp do ostatnich dwóch miejsc – również dostępny z elektrycznym sterowaniem.

 

 

BEZPIECZEŃSTWO

Obok standardowych systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa (m.in. siedem poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy dla pasażerów wszystkich siedzeń, pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia, ESP®, ASR, ABS i PRE-SAFE), lista standardowego wyposażenia nowego modelu obejmuje niedostępne wcześniej rozwiązania, jak na przykład układ ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist (CPA) oraz Attention Assist, monitujący stopień zmęczenia kierowcy. Jedną z innowacji jest seryjny system Crosswind Assist, który ogranicza wpływ bocznego wiatru na prowadzenie pojazdu poprzez wybiórcze impulsy, generowane w układzie hamulcowym. Nad stabilnością na drodze czuwa także system kontroli ładunku oraz układ Steer Control, sugerujący kontry kierownicy w momentach krytycznych, takich jak utrata przyczepności.

Na życzenie dostępny jest system kontroli odległości Distronic Plus, asystent hamowania Bas Plus oraz układ Pre-Safe Brake z autonomiczną funkcją hamowania w sytuacjach niebezpiecznych, zbyt późno dostrzeżonych przez kierowcę. Wśród opcji znalazły się również systemy Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist oraz Speed Limit Assist. Asystent parkowania Active Parking Assist wyręcza kierowcę w zajmowaniu i opuszczaniu miejsca parkingowego, a kamera 360° pozwala śledzić na wyświetlaczu systemu COMAND pozycję pojazdu z lotu ptaka oraz obraz ze wszystkich stron nadwozia, dostarczany przez cztery osobne kamery.

Bezpieczeństwo w warunkach kiepskiej widoczności zapewniają biksenonowe reflektory wraz z systemami Intelligent Light System (ILS), Adaptive Highbeam Assist oraz Night View Assist Plus.

Nowy Klasa GL wykazuje również najwyższy poziom ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. Gładkie kontury elementów przedniego pasa, lusterek i zwiększenie odległości między maską a elementami silnika ograniczają ryzyko odniesienia obrażeń, podobnie jak montowana standardowo aktywna maska, która ma zwiększoną powierzchnię deformacji i ogranicza siły działające na ciało pieszego lub rowerzysty.

 

 

SILNIKI

Zastosowanie wydajnościowego pakietu BlueEFFICIENCY i nowoczesnych jednostek napędowych umożliwiło znaczne ograniczenie apetytu nowego modelu. Zasilany silnikiem wysokoprężnym GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, o około 20 procent mniej od poprzednika, a do tego już dzisiaj spełnia normę emisji spalin Euro 6. W przypadku GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, napędzanego benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa BlueDIRECT o mocy 300 kW (408 KM), zużycie paliwo spadło o około 18 procent.

Poza standardową funkcją ECO start/stop, pakiet BlueEFFICIENCY obejmuje nową, siedmiostopniową przekładnię automatyczną 7G-TRONIC PLUS, inteligentne zarządzanie osprzętem silnika, elektryczne wspomaganie kierownicy i opony o zoptymalizowanych oporach toczenia. Dodatkowo, GL 350 BlueTEC został uzbrojony w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR.

Ograniczone zużycie paliwa to również zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza (Cd = 0,35) i niższej od poprzednika masy własnej (w przypadku modelu GL 350 BlueTEC 4MATIC różnica wynosi niemal 100 kilogramów). W ramach diety, przednie i tylne wahacze oraz maskę silnika i błotniki wykonano z aluminium, a belkę wzmacniającą deski rozdzielczej – z magnezu. Inżynierowie skupili się także na zaprojektowaniu lżejszej szyby czołowej, układu wydechowego oraz elektrycznego wspomagania kierownicy i hamulca pomocniczego. Do produkcji osprzętu silnika posłużyły tworzywa sztuczne, a do serwa hamulcowego – wspomniane już aluminium.

 



KOMFORT I WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Niższa masa własna to nie tylko mniejszy apetyt, ale i lepsze prowadzenie. Poziom niepożądanych hałasów, wibracji i drgań dorównuje temu z Klasy S. Odpowiada za to wyjątkowo sztywne nadwozie, zoptymalizowana architektura układu napędowego, dopracowane wyciszenie kabiny i aerodynamika nadwozia oraz nowe nastawy zawieszenia.

Wyposażenie standardowe obejmuje zawieszenie pneumatyczne Airmatic z systemem identyfikacji ładunku. Opcjonalny układ Active Curve z aktywnymi stabilizatorami w zarodku dusi przechyły nadwozia w zakrętach, potęgując przyjemność z jazdy – bez uszczerbku na komforcie. Każda Klasa GL uzbrojona jest w stały napęd na cztery koła 4MATIC z asystentem ruszania pod górę, systemem Downhill Speed Regulation (DSR) oraz specjalnym programem terenowym. Pakiet ON&OFFROAD oferuje sześć zróżnicowanych trybów jazdy, dwustopniową skrzynię rozdzielczą z reduktorem, blokadę mechanizmu różnicowego oraz rozbudowane zawieszenie Airmatic z funkcją zwiększenia prześwitu do 285 mm i głębokością brodzenia 600 mm.

WYPOSAŻENIE

Nowy Mercedes-Benz GL dysponuje znacznie szerszym w porównaniu do poprzednika zakresem wyposażenia. Obejmuje on m.in. wspomniane wyżej układy Attention Assist, Collision Prevention Assist, Crosswind Assist oraz system ochrony pieszych z aktywną maską. Seryjne są również elementy funkcjonalne, takie jak elektrycznie otwierana tylna klapa Easy-Pack, elektrycznie sterowane okno dachowe, skórzana tapicerka Artico z elektrycznie sterowanymi przednimi fotelami, a także system multimedialny Audio 20 CD z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 14,7 cm, odtwarzaczem MP3, portem USB, gniazdem AUX-IN oraz interfejsem Bluetooth® i klawiaturą telefoniczną.

Model GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY dysponuje także układem Active Parking Assist, Intelligent Light System (ILS), bezkluczykowym dostępem Keyless-Go, trójstrefową klimatyzacją automatyczną THERMOTRONIC, multikonturowymi przednimi fotelami z funkcją masażu i pakietem Memory. Nowością jest system Easy-Entry – za naciśnięciem przycisku siedzenia środkowego rzędu chowają się, ułatwiając dostęp do dwóch ostatnich foteli.

 

 

Za pośrednictwem opcjonalnego systemu multimedialnego COMAND Online z nowoczesnym menu 3D, pasażerowie Klasy GL po raz pierwszy mogą korzystać z internetu. Na życzenie system występuje w kombinacji z nagłośnieniem harman/kardon lub Bang & Olufsen BeoSound AMG, zdolnym zaspokoić najbardziej audiofilskie wymagania.

GAMA SUV

Pięć modeli w różnych klasach – Mercedes-Benz oferuje dziś najszerszą gamę SUV-ów na świecie. Poza Klasą GL, obejmuje ona średniej wielkości GLK, długodystansową Klasę R, Klasę M oraz klasyczną terenówkę, czyli Klasę G. Dziś SUV-y to jedna piąta światowej sprzedaży Mercedes-Benz. Największym rynkiem ich zbytu pozostają Stany Zjednoczone. To tam Klasa GL w 2011 roku znalazła 27 tysięcy nabywców, co daje jej około 30-procentowy udział w rynku i czyni niekwestionowanym liderem segmentu. Kolejne pod względem popularności aut terenowych rynki zbytu to Chiny i Niemcy.

DANE TECHNICZNE

GL 350 BlueTEC 4MATIC
– liczba cylindrów: 6;
– pojemność (ccm): 2987;
– moc maksymalna (kW/KM przy obr./min.): 190/258 przy 3800;
– maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 620 przy 1600-2400;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek): 7,9;
– prędkośc maksymalna (km/h): 220;
– średnie zużycie paliwa (l/100 km): 7,4 – 8,0;
– emisja CO2 (g/km): 192 – 209.

GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY
– liczba cylindrów: 8;
– pojemność (ccm): 4663;
– moc maksymalna (kW/KM przy obr./min.): 300/408 przy 5000 – 5750;
– maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 600 przy 1600-4750;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek): 5,9;
– prędkośc maksymalna (km/h): 250;
– średnie zużycie paliwa (l/100 km): 11,3 – 11,6;
– emisja CO2 (g/km): 262 – 269.

* Dane wstępne dla międzynarodowej gamy pojazdów – mogą różnić się w zależności od rynku.