Wyczynowe w swej naturze, nowa Kia pro_cee’d GT i Kia cee’d GT to dwa najbardziej usportowione, produkcyjne samochody w historii swej marki. Oba te modele wyposażone są w turbodoładowany silnik benzynowy.
Kia pro_cee’d GT i Kia cee’d GT napędzane są nową wersją 1,6-litrowego silnika benzynowego GDI (bezpośredni wtrysk paliwa) o wzmocnionej konstrukcji zasilanego turbosprężarką dwukanałową (twin-scroll turbo) dającą do dyspozycji wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów poprzez doprowadzenie do niej dwóch kanałów dolotowych dla niskich i wysokich wartości obrotowych.
Zobacz także:
PREMIERY
W porównaniu z identycznej pojemności silnikiem wolnossącym jednostki te wykazują imponujący wzrost oddawanej mocy – aż o 51% do 204 KM i momentu obrotowego nawet o 61 proc. − do 265 Nm, gdzie większość tej wartości dostępna jest już w niskim zakresie.
Zaprojektowane w architekturze przednionapędowej modele GT posiadają w standardzie sześciostopniową przekładnię manualną i przyspieszają od 0-100 km/h w czasie 7,7 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 230 km/h. Godna uwagi jest elastyczność napędu: przyspieszenie na biegu czwartym od 60 do 100 km/h zajmuje 5,4 sekundy, a na biegu piątym i szóstym od 80 do 120 km/h – odpowiednio 7,3 oraz 8,8 sekundy.
DESIGN
Nowe modele GT zostały zaprojektowane w Europie pod nadzorem Petera Schreyera, Prezesa i Głównego Stylisty Kia Motors Corporation. Od pozostałych wersji modelowych wyróżnia je nowy wzór atrapy chłodnicy i osadzenia reflektorów, pogłębione zderzaki, czteropunktowe światła do jazdy dziennej LED w stylistyce kostek lodu, nowe lampy przeciwmgielne, podwójna, symetryczna i chromowana końcówka wydechu oraz potężniejsze 18-calowe felgi z lekkiego stopu, a także przyciągające wzrok, lakierowane na czerwono zaciski hamulców. Całości dopełnia paleta unikalnej kolorystyki lakierów nadwozia.
Wystrój kabin obejmuje sportowe fotele Recaro pokryte połączeniem zamszu i elementów skórzanych, metalizowane nakładki pedałów, specjalnie dobrane materiały wykończeniowe oraz kierownicę obszytą perforowaną skórą z czerwonymi przeszyciami. Dodatkowo specjalnie dla modeli GT opracowano wersję, KiaSupervisionCluster obejmującą wzbogaconą iluminację i wygląd zegarów z kolorowym wyświetlaczem LCD pokazującym prędkościomierz, informacje z czujników cofania, komputera pokładowego oraz ustawień systemowych. Wskaźniki te oferują tryb GT Racing wskazujący stopień doładowania turbosprężarki oraz użycia momentu obrotowego na wzór wyświetlaczy stosowanych w autach F1.
Zestaw wskaźników może być indywidualizowany zgodnie z preferencjami kierowcy na dwa sposoby: „analogowy” – tradycyjne wskazania prędkościomierza i komputera podróżnego lub „GT” – wyświetlający aktualną prędkość jazdy w formie wyraźnych, żółtych cyfr oraz wskazań rozwijanego przez silnik momentu obrotowego i wartości turbodoładowania (‘turbo-boost’). Wyświetlacz można dowolnie przełączać przyciskiem GT na kierownicy.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Układ napędu i zespoły podwozia to oryginalny projekt koreański, który został następnie rozwinięty oraz ulepszony podczas intensywnych prób drogowych i wyścigowych w Europie. Aby optymalnie dostosować własności jezdne do warunków europejskich, samochody serii GT testowane były na dystansie 160 000 km w sieci autostrad niemieckich przy przeciętnej prędkości 150 km/h.
Oba modele GT poddane zostały ponadto rygorystycznym testom trwałościowym na trasie 480 okrążeń słynnego, 21-kilometrowego toru wyścigowego Nürburgring Nordschleife. Podobnie jak cała gama modelowa, Kia pro_cee’d GT i Kia cee’d GT objęte są unikalną w branży, 7-letnią lub 150 000-kilometrową gwarancją eksploatacyjną co oznacza, iż są to jedyne w świecie samochody o charakterystyce wyczynowej gwarantowane w tak szerokim zakresie przez producenta na rzecz użytkowników.
Efektem odpowiednich modyfikacji układu zawieszenia jest wyjątkowa charakterystyka dynamiczna Kii pro_cee’d GT i Kii cee’d GT, dorównująca ich ambicjom wyczynowym. Należy podkreślić, iż w żadnej mierze nie ucierpiał na tym wysoki komfort jazdy, tak więc oba te modele mogą się doskonale sprawdzać także w warunkach codziennej eksploatacji.
Twardość amortyzatorów przednich wzrosła o 30 procent (odbój) oraz o 10 procent (ściskanie), a tylnych – odpowiednio o 50 i 200 procent. Ugięcie właściwe (sztywność) sprężyn śrubowych zwiększono o 10 procent, a średnicę tylnego stabilizatora z 18 do 19 mm; zastosowano również tuleje przedniego zawieszenia o podwyższonej sztywności. Dzięki tym zmianom konstruktorom Kia udało się ograniczyć zjawisko podsterowności i przechyłów nadwozia pod kątem poprawy charakterystyki jezdnej, szczególnie przy prędkościach autostradowych.
Za sprawą niewielkiego tylko przestrojenia systemu przeciwblokowania kół ABS w połączeniu z zastosowaniem szerszych opon Michelin 225/40 R18, samochody Kia pro_cee’d GT i Kia cee’d wykazują się najkrótszą drogą hamowania 100-0 km/h wśród gamy modelowej cee’da – wynoszącą zaledwie 36,4 m.
Przedmiotem uwagi konstruktorów Kia było także „usportowienie dźwięku” jednostki napędowej. Dzięki intensyfikacji przepływu powietrza przez tłumik główny oraz skróceniu długości przewodów dolotowych uzyskano wzrost ‘rasowej’ tonacji wydechu o 10 dB (w porównaniu z modelem bazowym) podczas ostrego przyspieszania w zakresie 1000-4000 obr./min.
KIA pro_cee’d GT EDITION 1
Uświetnieniem debiutu rynkowego nowego modelu wyczynowego pro_cee’d GT jest jego wariant edycji limitowanej o unikalnych akcentach stylizacji nadwozia i wnętrza. Przewidziana w serii produkcyjnej zaledwie pięciuset egzemplarzy, w tym 15 sztuk na rynek polski, Kia pro_cee’d GT Edition 1 opiera się konstrukcyjnie na nowej Kii pro_cee’d GT, której premiera światowa odbyła się na genewskim Salon International de l’Automobile w marcu bieżącego roku.
‘Kia pro_cee’d GT Edition1 występuje w jednym tylko białym, trójwarstwowym kolorze nadwozia Tri-Coat White, a do elementów jej specjalnego wyposażenia należą 18-calowe felgi z lekkiego stopu i ramionami lakierowanymi w kolorze czarnym na wysoki połysk tak samo jak zewnętrzne lusterka. Dodatkowo wyposażenie tej limitowanej edycji zawiera nakładki progowe ze stali nierdzewnej z podświetlanym logo GT wraz z kolejnym numerem seryjnym, czerwone oświetlenie przestrzeni na nogi oraz welurowe maty podłogowe jakości Premium z podwójnym obszyciem w kolorze czerwonym. Reszta wyposażenia obejmuje wszystko to, co może znaleźć się na pokładzie modelu GT czyli m.in. nawigacja, panoramiczny dach, reflektory ksenonowe, system inteligentny kluczyk oraz podgrzewane fotele i koło kierownicy.
WERSJE GT NA RYNEK W POLSCE
Nowy cee’d GT będzie oferowany na naszym rynku w dwóch wersjach nadwozia 3/5 drzwiowym. Specyfikacja obejmuje dwie wersje wyposażenia L oraz XL. Cena wersji bazowej wynosi 86 990 złotych. Gama kolorystyczna modelu cee’d GT obejmuje 6 kolorów nadwozia w tym 2 specjalnie dedykowane dla tego modelu – Deluxe White (biała perła) oraz Silent Silver.
Dodatkowo dla pierwszych 15 klientów Kia Motors Polska przygotowała limitowaną edycję o nazwie – Kia pro_cee’d Edition 1. Na jej pokładzie znajduje się topowe wyposażenie XL wzbogacone o akcesoria, które mają nadać indywidulany charakter każdemu z 15 egzemplarzy oferowanych na naszym rynku ( jedyne 500 szt. wyprodukowanych na całą Europę).
CORAZ SZERSZA GAMA
Nowy pro_cee’d GT i cee’d GT montowane są na tej samej linii produkcyjnej zakładu Kia w słowackiej Żylinie, z której zjeżdża „zwykły” pięciodrzwiowy cee’d, a także trzydrzwiowy pro_cee’d, który zadebiutował na paryskim Mondial de l’Automobile 2012 jako trzeci członek rodziny Kia cee’d drugiej generacji.
Konstrukcja samochodów Kia pro_cee’d GT i cee’d GT oparta jest na modelach podstawowych, stąd też ich identyczna długość całkowita (4310 mm), szerokość (1780 mm) oraz rozstaw osi (2650 mm). Tym niemniej linia dachu nowego pro_cee’da GT i cee’da GT została obniżona o 40 mm, a słupek środkowy przesunął się do tyłu o 220 mm. Nowe są także panele karoserii za słupkiem „B”, okna boczne oraz słupek tylny „C” wraz z tylną klapą nadwozia, tylnymi światłami zespolonymi i zderzak tylny.
DANE TECHNICZNE
* Silnik: Gamma, T-GDI, czterocylindrowy, 16-zaworowy DOHC
– pojemność: 1591 cm3;
– moc: 204 KM (150 kW) przy 6000 obr./min.;
– moment obrotowy: 265 Nm przy 1750-4500 obr./min.;
– prędkość maksymalna (km/h): 230;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 7,7;
– zużycie paliwa: 7,4 l/100 km (cykl mieszany);
– zbiornik paliwa (l): 53,0.
* Skrzynia biegów
– manualna, 6-stopniowa.
* Zawieszenie
– przednie: niezależne, kolumny McPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów;
– tylne: niezależne, wielowahaczowe, mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, prętowy stabilizator przechyłów o średnicy 19 mm.
* Średnica zawracania: 10,6 m.
* Hamulce
– przednie: tarcze wentylowane, 300 x 28 mm;
– tylne: tarcze lite, 284 x 10 mm;
– droga hamowania 100-0 km/h : 36,4 m.
* Ogumienie
– Michelin 225/40 R18.
* Wymiary (w mm)
Kia cee’d GT
– długość: 4310;
– szerokość: 1780 (bez lusterek);
– wysokość: 1470;
– rozstaw osi: 2650.
Kia pro_cee’d GT
– długość: 4310;
– szerokość: 1780 (bez lusterek);
– wysokość: 1430;
– rozstaw osi: 2650.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.