GENEWA 2013: NOWE AUDI S3 SPORTBECK JUŻ JEST

a1_s3130004

Moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm, sprint od zera do 100 km/h w pięć sekund – nowe Audi S3 Sportback oferuje najlepsze osiągi w swojej klasie. Jednocześnie wersja 2.0 TFSI zużywa średnio 6,9 litra paliwa na 100 km.

Nowy czterocylindrowy silnik stworzono od podstaw. Z poprzednikiem łączy go jedynie pojemność: 1984 cm3. Nominalna moc 221 kW (300 KM) dostępna jest przy 5500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy, w przedziale od 1800 do 5500 obr./min., osiąga 380 Nm.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
AUDI: NOWE A3 SPORTBACK – WIĘKSZE, LŻEJSZE, MOCNE


Spontaniczne reakcje na komendy kierowcy i sportowy, głęboki dźwięk, to najbardziej rozpoznawalne cechy tej wysokowydajnej jednostki napędowej. Kiedy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie dynamic, z silnika dobywa się niepowtarzalny “gang”. By optymalnie połączyć moc z efektywnością, w nowej jednostce 2.0 TFSI zastosowano szeroką paletę nowoczesnych rozwiązań technicznych, począwszy od podwójnego wtrysku, przez system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system, kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą silnika, aż po innowacyjny system zarządzania temperaturą.

W modelach z opcjonalną sześciobiegową przekładnią S tronic, sprint od zera do 100 km/h trwa tylko pięć sekund, a w przypadku modeli z sześciobiegową skrzynią manualną, zaledwie o pięć dziesiątych sekundy dłużej. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Dzięki funkcji Launch Control, moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. Porównując z poprzednią wersją, nowe Audi S3 Sportback zużywa o 1,5 l na 100 km paliwa mniej.

 

 

Niższe biegi obu skrzyń mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg szósty ma długie przełożenie, co efektywnie zmniejsza zużycie paliwa. Na życzenie, kierowca może przełączać biegi dwusprzęgłowej skrzyni za pomocą manetek przy kierownicy. Obok trybu obsługi manualnej, dostępne są dwa tryby automatyczne D i S.

Dzięki stałemu napędowi na cztery koła quattro, z jego nowo skonstruowanym sprzęgłem wielopłytkowym, nowy topowy model S3 przyspiesza szybciej i bezpieczniej. W każdych warunkach pogodowych, również podczas opadów deszczu czy śniegu, prowadzi się go dynamicznie i stabilnie.

W porównaniu z wcześniejszym modelem, oś przednią nowego Audi S3 przesunięto o 52 mm do przodu. Silnik 2.0 TFSI waży obecnie o 5 kg mniej niż jego dotychczasowa wersja i jest o 12 stopni bardziej pochylony ku tyłowi.

Swój charakter Audi S3 Sportback zawdzięcza sportowemu podwoziu, o 25 mm niżej osadzonej karoserii, zaawansowanemu technicznie zawieszeniu, optymalnemu rozkładowi obciążenia między osiami (oś przednia do osi tylnej w stosunku 59 do 41 procent), a także nowemu progresywnemu wspomaganiu kierownicy. Jego podstawową zaletą jest różnicowanie przełożeń w zależności od ruchu kierownicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pojazd cechuje się stabilnymi i prawie neutralnymi właściwościami jezdnymi, jest bardzo precyzyjny podczas sportowej jazdy, a parkuje przy minimalnej liczbie manewrów.

 

 

Nowe Audi S3 jeździ na kołach o wymiarach 7,5 na 18 cali. Opony mają rozmiar 225/40, a ich niskie tarcie podczas toczenia obniża zużycie paliwa. Lakierowane na czarno zaciski dużych, bo mających średnicę 340 mm przednich hamulców tarczowych, ozdobiono emblematem S. Na życzenie można je polakierować na czerwono. Elektromechaniczny hamulec postojowy działa na tylną oś. Ulepszony elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC odzwierciedla najnowsze technologiczne osiągnięcia producenta.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego nowego Audi S3 Sportback. Pozwala kontrolować pracę pedału gazu, przełożeń montowanej opcjonalnie automatycznej przekładni biegów S tronic oraz siłę progresywnego wspomagania układu kierowniczego.

Za pomocą jednego przycisku kierowca decyduje, czy układy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic czy też efficiency. Ponadto w pojazdach wyposażonych w radio MMI, dostępny jest tryb individual. Opcjonalny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, który dopasowuje charakterystykę pracy amortyzatorów do konkretnej sytuacji drogowej, jest także sterowany przy pomocy Audi drive select.

Lekka konstrukcja to kolejny, bardzo ważny czynnik wpływający na doskonałą dynamikę nowego Audi S3 Sportback. Ciężar własny pięciodrzwiowego pojazdu wynosi 1445 kg, o 70 kg mniej niż w przypadku poprzednika. W decydującej mierze to zasługa lekkiej karoserii. W konstrukcji przedziału pasażerskiego wykorzystano wiele elementów z ultra wytrzymałych stopów stali. Przednie błotniki i maskę wykonano z aluminium.

 

 

Wygląd zewnętrzny podkreśla dynamikę nowego modelu serii A3. Samochód ma wymiary: 4324 mm długości, 1785 mm szerokości i 1404 mm wysokości.

Poziome podwójne użebrowanie osłony chłodnicy, charakterystycznej dla modeli S, utrzymane jest w kolorze aluminium. Kratownica osłony ma platynowo – szarą i matową barwę. W przednim zderzaku znajdują się wloty powietrza z podwójnym użebrowaniem również w kolorze aluminium. Obok montowanych seryjnie reflektorów ksenonowych Xenon plus, producent oferuje reflektory diodowe – rozwiązanie zapożyczone z klasy luksusowych limuzyn. Takie światła zapewniają doskonałe doświetlenie drogi.

Lusterka boczne z obudową utrzymaną w optyce aluminium i charakterystyczne listwy progowe, to wyraziste akcenty na bokach nowego Audi S3 Sportback. Nową formę ma również tylny zderzak. Przy platynowo- szarym dyfuzorze, zamontowano cztery owalne końcówki rur układu wydechowego, którym dodano chromowane osłony. Światła tylne zbudowano z diod. Lakierowany w kolorze samochodu, charakterystyczny dla modeli S spojler, wydłuża optycznie dach. Wśród 14 dostępnych kolorów, najbardziej ekskluzywne są lakiery z efektem kryształowym: czarny Panther i niebieski Estoril.

Okrągłe wyloty powietrza, elegancki panel automatycznej klimatyzacji i dekoracyjne listwy z matowego szczotkowanego aluminium lub czarne z trójwymiarowym efektem, dodają wnętrzu samochodu niepowtarzalnego charakteru. Przyrządy pokładowe, jak w każdym Audi, obsługuje się łatwo i intuicyjnie. Jakość wykończenia jest najwyższa, a cały przedział pasażerski, również z tyłu, cechuje się przestronnością.

 

 

Na życzenie dostępna jest wielofunkcyjna kierownica sportowa z wieńcem spłaszczonym u dołu. Pedały i podparcia stóp wykonano ze szczotkowanego aluminium. Podziałki przyrządów mają kolor ciemnoszary, a ich wskazówki są białe. Na tarczy obrotomierza umieszczono wskaźnik ciśnienia doładowania. Do elementów wyposażenia seryjnego nowego Audi S3 Sportback należy także kolorowy system informacji kierowcy z rekomendacją przerw podczas jazdy oraz – w pojazdach wyposażonych w radio MMI – monitor pokładowy, który wysuwa się automatycznie i przy odpalaniu samochodu, na powitanie kierowcy, wyświetla na ekranie logo S3.

Kolorowe stebnowania, to kontrastujące akcenty ozdobne, w utrzymanym w czerni wnętrzu pojazdu. Alternatywą do tak zaprojektowanego wnętrza, jest dwubarwna linia wzornicza Audi design selection, w kolorach czarny/czerwony Korso. Montowane seryjnie siedzenia sportowe dostępne są w trzech wariantach obić. Na życzenie, Audi dostarcza siedzenia sportowe, ze zintegrowanymi zagłówkami i stebnowaniem w kształcie rombów.

Na czele całej palety rozwiązań infotainment oferowanych w nowym Audi S3 Sportback, stoi system nawigacji Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Dzięki wyposażeniu pojazdu w system Audi connect, kierowca może w pełni korzystać ze zindywidualizowanych usług online oferowanych przez Audi.

Na życzenie klienta, koncern z Ingolstadt wyposaża nowe Audi S3 Sportback we wszystkie systemy wsparcia kierowcy dostępne dla pojazdów tej serii, m. in. w tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami, adaptive cruise control, który dopasowuje prędkość naszego Audi do pojazdu jadącego przed nami oraz samoczynnie hamuje i przyspiesza.