GENEWA 2012: FIAT PUNTO PO RESTYLINGU

Fiat Punto jest wciąż ‘bestsellerem’ we Włoszech, a dotychczasowa produkcja modelu od czasu rynkowej premiery w roku 1993 sięga już 8,5 miliona egzemplarzy. Dzięki restylingowi i nowym kolorom nadwozia oraz nowemu wystrojowi wnętrza Punto 2012 ma szansę zdobyć nowych fanów.

Łączy się to z rynkowym debiutem w tym modelu 85-konnego, dwucylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego TwinAir o pojemności 875 cm3. Podczas salonu samochodowego IAA w Genewie zwiedzających na stoisku włoskim bez wątpienia nie zabraknie…

Odświeżona stylizacja

Patrząc od zewnątrz, Punto 2012 wyróżnia się nowym pasem przednim ze zderzakiem lakierowanym w kolorze nadwozia i kierunkowskazami usytuowanymi liniowo po obu stronach wlotów powietrza chłodzącego. Na kolor nadwozia lakierowany jest także zderzak tylny z wydzieloną strefą tablicy rejestracyjnej ponad przestrzenią przeznaczoną dla pomocniczych świateł pojazdu. Kabina zwraca uwagę nowymi tkaninami siedzeń oraz oryginalnymi wstawkami na tablicy przyrządów, podkreślającymi elegancję wystroju.

 

 

Całości dopełniają 15-calowe, stylowe felgi z lekkiego stopu oraz trzy nowe lakiery metalizowane karoserii: turkusowy Oil, czerwony Ruby oraz szary Corse. Podobnie jak w samochodzie Fiat 500, emblemat TwinAir dla Punto 2012 oznacza także związaną z tym wersję modelową o unikalnym charakterze, dostępną także w specjalnym kolorze nadwozia zielony Lime i ekskluzywnej, lśniącej czerni dachu (opcja dodatkowa).

Emblemat fabryczny Fiata na klapie tylnej pełni także funkcję przycisku jej zamka. Umieszczone poniżej logo „Punto” akcentuje „kropka” w rubinowo-czerwonym kolorze firmowym.

Silnik 0.9 TwinAir

W nowym Punto 2012 debiutuje turbodoładowana jednostka benzynowa TwinAir o pojemności 875 cm3 i mocy 85 KM, laureat tytułu „Światowego Silnika Roku 2011″. Silnik ten jest potwierdzeniem idealnej równowagi pomiędzy ekologią (emisja CO2 98 g/km), a przyjemnością prowadzenia (moc 85 KM przy 5500 obr./min. i moment obrotowy 145 Nm przy 2000 obr./min.), jaką zawsze charakteryzował się Fiat Punto.

Dzięki specjalnej kalibracji modułu sterującego, silnik ten może pracować w dwóch trybach, przełączanych przyciskiem na desce rozdzielczej. Tryb Normal wyzwala pełną moc niezbędną do dynamicznej jazdy, tryb Eco natomiast, powoduje ograniczenie momentu obrotowego i spadek zużycia paliwa pod kątem ekonomiki eksploatacji i poszanowania środowiska naturalnego.

 

 

Osiem jednostek napędowych

Fiat Punto 2012 wyposażony jest w dynamiczne, a przy tym oszczędne jednostki napędowe. Dotyczy to zarówno silników benzynowych (MultiAir i TwinAir), jak i wysokoprężnych (MultiJet), które łączy nowoczesność z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Przykładem mogą być silniki przystosowane do spalania metanu, lecz także technologia Stop & Start ze wskaźnikiem momentu zmiany przełożenia, wchodząca na wyposażenie wszystkich silników benzynowych i wysokoprężnych Euro 5 (oprócz silnika 1.2 8v 69 KM i 1.3 Mjet 75KM). System Stop&Start automatycznie wyłącza silnik podczas krótkich postojów, a system GSI „sugeruje” załączenie odpowiedniego w danej sytuacji biegu, celem ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin nawet o 15 proc. w jeździe miejskiej.

W ofercie Fiata Punto 2012 dostępne są następujące jednostki napędowe:

Benzynowe
– 0.9 TwinAir Turbo Euro 5 Start&Stop o mocy 85 KM;
– 1.2 8V Euro 5 (bez Start&Stop) o mocy 69 KM;
– 1.4 8V Euro 5 Start&Stop (skrzynia mechaniczna lub Dualogic) o mocy 77 KM;
– 1.4 MultiAir 16V Euro 5 Start&Stop o mocy 105 KM;
– 1.4 MultiAir Turbo 16V Start&Stop o mocy 135 KM.

Wysokoprężne
– 1.3 MultiJet 2 16V Euro 5 (Start&Stop do wyboru klienta) o mocy 75 KM;
– 1.3 MultiJet 2 16V Start&Stop o mocy 95 KM.

Bi-Fuel
– 1.4 8V Euro 5 (benzyna/metan CNG).

Punto 2012 napędzany silnikiem o mocy 70 KM z instalacją metanową charakteryzuje się niską emisją CO2 (tylko 115 g/km) przy całkowicie wystarczających osiągach: prędkość maksymalna wynosi 156 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h – 16,9 sekundy.

 

 

Gama produktowo – modelowa

Gama modelowa Punto na rynku polskim składa się z czterech wersji wyposażenia – Fresh, Estiva, Easy oraz Lounge i ze względu na swoje zróżnicowanie pod kątem wyposażenia oraz dostępnych jednostek napędowych powinna trafić w upodobania szerokiej liczby odbiorców.

W wersji Easy tablica przyrządów pokryta jest miękkim w dotyku, czarnym tworzywem „trójwymiarowym” “Diamond”. Ekskluzywny, tłoczony materiał deski rozdzielczej „Stone” akcentuje perfekcyjne połączenie elegancji i ducha sportowego w wersji Lounge.

Dostępna jest także specjalna wersja wyposażenia TwinAir (będzie obecna na targach motoryzacyjnych), dedykowana silnikowi o tej nazwie, której charakterystycznym wyróżnikiem są słupki nadwozia i lusterka zewnętrzne w lśniącej czerni, unikalny wzór felgi ze stopu lekkiego i specjalna, materiałowa tapicerka siedzeń Sportex.