Zaprezentowany w 2010 roku odnowiony Ford S-MAX posiada szereg innowacyjnych funkcji i urządzeń, które zapewnią wyższy komfort oraz bezpieczeństwo zarówno osób zasiadających za kierownicą, jak i tych, które podróżują jako pasażerowie.
Poszukując najbardziej odpowiedniego kształtu, projektanci Forda zdecydowali się na wprowadzenie zmian, które jeszcze bardziej podkreślają indywidualny charakter i uwydatniają linię nadwozia zaprojektowaną zgodnie ze stylistyką Kinetic Design.
Mieliśmy możliwość przetestowania Forda S-MAX z silnikiem benzynowym EcoBoost o pojemności 2,0 litrów.
NADWOZIE
Ford S-MAX bardzo ugruntował swoją silną pozycję jako samochód uniwersalny, doskonale wyposażony, o wyraźnych cechach sportowych, posiadający atuty komfortowego minivana i elegancki styl. Starannie zaprojektowane zmiany zewnętrznej szaty nadwozia obejmują między innymi bardziej wydatne kontury maski silnika i zmieniony pas przedni. Zmienione oblicze nowego modelu dodatkowo akcentuje wykończona na wysoki połysk, a przez to lepiej widoczna, czarna dolna krata wlotu powietrza w kształcie odwróconego trapezu. Dynamiczną sylwetkę dodatkowo podkreśla nowy, niżej umieszczony przedni zderzak, na którym w wersjach z bogatszym wyposażeniem są umieszczone charakterystyczne diodowe światła do jazdy dziennej (światła LED są dostępne jako opcja w wersji Trend).
Z boku pojazd posiada smukłą, sportową sylwetkę, którą akcentuje kształt szyb bocznych (teraz w całości mieszczą się w obramowaniu wyznaczonym eleganckim chromowanym paskiem).
Zmienił się także kształt tylnej części nadwozia: unoszone drzwi tyłu zostały wyprofilowane w bardziej dynamiczny sposób, pas tylny biegnie nieco niżej, zaś tylne diodowe światła zespolone zachodzą daleko na boki nadwozia, akcentując solidniejszy, bardziej „atletyczny” wizerunek samochodu. Z kolei pozioma satynowana listwa biegnąca między obu kloszami świateł tylnych, zaopatrzona w charakterystyczne wytłaczane logo S-MAX, w oryginalny sposób podkreśla wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium.
Wersja Titanium S jest wyposażona w nowe, specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 18-calowe obręcze kół z lekkich stopów aluminium oraz pełny pakiet dodatków stylizacyjnych nadwozia.
Paleta (jedenaście kolorów metalizowanych i dodatkowe dwa lakiery zwykłe) obejmuje odcienie od zdecydowanie eleganckich, do tych, które lepiej oddają sportowy charakter samochodu. Wśród nich jest nowy i efektowny kolor biały „Ice White”, uzyskiwany przez nakładanie czterowarstwowej powłoki. Kolor ten jest oferowany wyłącznie w odnowionym Fordzie S-MAX.
WNĘTRZE
Dużo uwagi poświęcono zmianom stylistycznym i poprawie jakości wykończenia wnętrza. Starannie zharmonizowana nowa kolorystyka wnętrza i dobór nowych tkanin i materiałów wykończeniowych zapewniają klimat luksusowego komfortu i naprawdę wysokiej jakości wykonania. W przypadku każdej wersji dobór wyposażenia i wykończenia jest dodatkowym elementem służącym zróżnicowaniu wnętrza, w sposób odpowiadający indywidualnym gustom i wymaganiom poszczególnych grup potencjalnych nabywców.
W standardowym wyposażeniu przewidziano uniwersalny system FoldFlatSystem, umożliwiający przesuwanie i całkowite złożenie na płasko drugiego, a także trzeciego (jeżeli jest w wyposażeniu danego samochodu) rzędu foteli.
W bogatszych wersjach Forda S-MAX pojawia się nowa wersja uniwersalnej konsoli nad przednią szybą z obszernymi schowkami, miejscem na okulary i lusterkiem pozwalającym obserwować dzieci jadące z tyłu. Dużym udogodnieniem jest panoramiczny dach z elektrycznie sterowanymi roletami przeciwsłonecznymi. Bogatsze wersje Forda S-MAX oraz wszystkie pozostałe wersje mające panoramiczny dach otrzymują oświetlenie wnętrza, w którym po raz pierwszy źródłem światła są diody LED.
Koneserzy muzyki z pewnością docenią najwyższej jakości system audio z ulepszonym nagłośnieniem, dostępnym jako opcja. System został zaprojektowany wokół 8-kanałowego wzmacniacza o mocy całkowitej 265 W i głośników o podwyższonych parametrach, łącznie z dodatkowymi głośnikami w centralnej części deski rozdzielczej i dużym subwooferem umieszczonym tuż za lewym przednim fotelem.
Mniej uciążliwe jest teraz ładowanie bagażu w ciemnościach – wszystko dzięki nowej lampce umieszczonej po wewnętrznej stronie unoszonych drzwi tyłu nadwozia, która zaczyna się świecić w chwili ich otwarcia.
We wszystkich wersjach wyposażeniowych pojawiły się nowe kolory oraz nowe tkaniny i materiały wykończeniowe. Wszystkie bez wyjątku zostały zaprojektowane i wybrane dla podkreślenia klimatu wysokiej jakości i dla pełniejszego zaakcentowania indywidualnego charakteru każdej z wersji Forda S-MAX.
Odnowiony Ford S-MAX jest oferowany w wersjach Trend, Titanium oraz Titanium S.
WYPOSAŻENIE
W uzupełnieniu już i tak bogatego katalogu wyposażenia wersji Titanium, wersja Titanium S (testowany model) wyróżnia się 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół i sportowym zawieszeniem. Imponująco prezentuje się pakiet dodatków stylizacyjnych nadwozia, z oryginalnie zaprojektowaną dolną kratą wlotu powietrza, „sportowo” prezentującym się przednim dolnym pasem przechodzącym w spojler, bocznymi spojlerami progowymi oraz tylnym spojlerem z nisko kończącym się tylnym zderzakiem, na środku którego pojawiła się integralna wnęka spełniająca rolę aerodynamicznego dyfuzora.
Kunsztownie dobrana tapicerka, częściowo wykonana ze skóry, z wyraźnie kontrastującymi czerwonymi szwami i przeszyciami, harmonizuje z centralną konsolą wykończoną na wysoki połysk w czerni. Ozdobniki z ciemnego tworzywa „Carbotex” na desce rozdzielczej i wewnętrznych wykładzinach drzwi oraz przyciemniane szyby boczne jeszcze bardziej intensyfikują pełną ekspresji i dynamiki linię nadwozia. Dostępne w standardzie są reflektory adaptacyjne (AFS).
Auto wyposażone też było w jednoczęściowy panoramiczny dach wykonany ze szkła z filtrem promieni słonecznych (opcja). Po wyeliminowaniu poprzecznego pałąka szklana tafla dachu jest obecnie dużo większa, a wnętrze samochodu wydaje się jeszcze obszerniejsze i dużo jaśniejsze. W upalne dni, gdy światło słoneczne jest zbyt mocne, przydatna okazuje się elektrycznie przesuwana roleta przeciwsłoneczna, wykonana z półprzezroczystego materiału. Po naciśnięciu przycisku roleta szybko zasłania połać dachu.
SILNIK
Testowany Ford wyposażony był w nowy silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,0 litrów, który jest zapowiedzią nowego rozdziału w historii silników benzynowych Forda. Nowa jednostka została oparta na bardzo lekkiej konstrukcji ze stopów aluminium. Zastosowano w niej układ bezpośredniego, wysokociśnieniowego wtrysku paliwa najnowszej generacji, turbosprężarkę o obniżonej bezwładności oraz układ zmiennych faz rozrządu regulowanych niezależnie dla obu wałków.
2,0-litrowy silnik EcoBoost otrzymał także zaawansowane technicznie komory spalania, których efektywna praca zapewnia uzyskanie lepszych parametrów spalania paliwa i lepszych osiągów.
2,0-litrowy silnik EcoBoost osiąga maksymalną moc 203 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów, od 1750 do 4500 obr./min. Dzięki tej nowej jednostce napędowej, Ford S-MAX rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 221 zaś km/h.
Co ważne – udało się zmniejszyć zużycie paliwa i wartości emisji CO2. W porównaniu z poprzednim silnikiem o pojemności 2,3 l i mocy 161 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów, emisję CO2 zmniejszono o 19 procent – do 189 g/km, mimo iż nowa 2,0-litrowa jednostka EcoBoost dysponuje mocą o 25 procent wyższą. W efekcie daje to średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 8,1 l/100 km*, przy spalaniu na trasie wynoszącym tylko 6,4 l/100 km (dane febryczne).
SKRZYNIA BIEGÓW
Z motorem współpracuje 6-biegowa przekładnia automatyczna z podwójnym sprzęgłem. Jej największą zaletą jest połączenie dynamiki i efektywności ręcznej skrzyni biegów z wygodą użytkowania typową dla wysokiej klasy przekładni automatycznych.
Przekładnia Ford PowerShift została opracowana wspólnie przez spółkę Getrag Ford Transmissions GmbH jako przedsięwzięcie joint-venture 50:50 firmy Ford i producenta skrzyń biegów GETRAG. Przekładnia w zasadzie składa się z dwóch mniejszych równolegle pracujących przekładni z wałkami pośrednimi, z których każda ma swoje własne sprzęgło mokre. Dzięki odpowiedniemu układowi wałków pośrednich, z których jeden jest „odpowiedzialny” za biegi nieparzyste (1, 3 i 5), a drugi – za biegi parzyste (2, 4 oraz 6), każdą kolejną zmianę przełożenia można wcześniej przygotować przez preselekcję następnego biegu, w czasie jazdy i przy pełnej mocy. Sama zmiana przełożenia następuje poprzez przeciwległe uruchomienie jednego i drugiego sprzęgła. Uruchomienie sprzęgieł jest odpowiednio skoordynowane dla wyeliminowania braku płynności w przekazywaniu momentu napędowego.
W odróżnieniu od automatycznych skrzyń biegów o budowie konwencjonalnej, konstrukcja przekładni Ford PowerShift zapewnia liczne korzyści. Nie wymaga na przykład stosowania dodatkowych skomplikowanych podzespołów lub przystawek, jak: przemienniki momentu, zestawy planetarnych kół zębatych, dodatkowe wielotarczowe sprzęgła mokre, czy taśmy. Trzeba pamiętać, że obecność każdego z tych elementów powoduje zmniejszenie efektywności pracy skrzyni biegów ze względu na zwiększoną bezwładność i straty momentu.
Efekt jest rzeczywiście imponujący. Przekładnia Ford PowerShift jest łatwa i wygodna w użyciu, jak każda inna konwencjonalna przekładnia automatyczna. Jednocześnie zapewnia kierowcy większą dynamikę i lepsze osiągi, pozwalając przy tym na szybszą, bardziej sportową, a mimo to bardzo płynną zmianę przełożeń. Dodatkową zaletą jest zdolność do przenoszenia wysokich wartości momentu obrotowego oraz korzystny dobór przełożeń. Wszystkie te atuty sprawiają, iż przekładnia Ford PowerShift idealnie nadaje się do współpracy z nowoczesnymi silnikami Diesel, dysponującymi wysokimi osiągami.
W przypadku wybrania położenia do jazdy do przodu D (Drive), dźwignię zmiany biegów można dodatkowo przesunąć w prawo, w sąsiednie położenie, w którym możliwa jest ręczna zmiana biegów, zapewniająca większą dynamikę i lepsze osiągi. Tryb całkowicie automatycznej zmiany biegów zapewnia taki sam poziom wygody i komfortu jak normalna automatyczna skrzynia biegów wysokiej klasy, przede wszystkim pod względem szybkości reakcji.
Skrzynia jest kontrolowana przez czujnik włączenia hamulców, który pozostawia sprzęgła częściowo wysprzęglone, właśnie dla zmniejszenia oporów. To korzystniejsze rozwiązanie w porównaniu z „pełzaniem” w typowych automatach, gdy hamulec nie jest wciśnięty. Inną ważną zaletą tego rozwiązania jest to, iż mimo zmniejszenia wewnętrznych oporów, wewnętrzny układ utrzymuje na tyle wysokie ciśnienie oleju przekładniowego, że ponowne ruszanie z miejsca odbywa się natychmiastowo i w sposób bardzo płynny.
BEZPIECZEŃSTWO I KOMFORT
Fordy S-MAX, obok nowego Galaxy, jest pierwszym modelem w historii Ford of Europe, który został wyposażony w nowy system ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy BLIS (Blind Spot Information System). Urządzenie wykorzystuje fale radarowe, które wykrywają pojawienie się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek bocznych i odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę. Kolejną innowacją jest nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device), który umożliwia kierowcy zaprogramowanie określonej maksymalnej prędkości pojazdu. Dzięki temu kierowca unika nieumyślnego rozpędzenia samochodu powyżej określonej granicy prędkości.
Dzięki wykorzystaniu szerokich możliwości, jakie daje instalacja elektryczna oparta na magistrali CAN-bus (Controller Area Network), możliwe stało się poszerzenie wyposażenia o kolejne urządzenia zasilane elektrycznie. Jako opcja dostępna jest uruchamiana elektrycznie, blokada zamków tylnych drzwi zabezpieczająca przed ich otwarciem przez dzieci. W tym przypadku zablokowanie opuszczania szyb w tylnych drzwiach za pomocą przycisku w drzwiach kierowcy powoduje uruchomienie blokady elektrycznej zamków w tylnych drzwiach.
W wyższych wersjach odnowionego Forda S-MAX szeroko zastosowano oświetlenie wykorzystujące diody LED: w wyposażeniu standardowym przewidziano światła do jazdy dziennej z diodami LED (opcja w wersji Trend) oraz oświetlenie wnętrza wykorzystujące diody LED. Również wszystkie wersje mające panoramiczny dach otrzymują oświetlenie wnętrza, w którym źródłem światła są diody LED. Bogatsze wersje Fordów S-MAX i Galaxy otrzymały także oświetlenie wnętrza z lampkami o wyższej mocy, umieszczonymi na dolnych wewnętrznych rogach tylnej unoszonej klapy nadwozia, które lepiej oświetlają przestrzeń bagażową. Wszystkie wersje Fordów S-MAX i Galaxy mają w wyposażeniu seryjnym tylne światła z diodami LED.
Kolejną nowością jest najwyższej jakości system audio z ulepszonym nagłośnieniem, który dla S-MAX zamówić można z systemem nawigacji High-Nav lub z systemem audio firmy Sony. Na życzenie dostępny jest także radioodbiornik z cyfrowym systemem (DAB).
Dążenie do zwiększenia komfortu pasażerów jest ulepszenie w pracy wentylacji i klimatyzacji. Wprowadzono skuteczniejszy czujnik temperatury powietrza i wilgotności, umieszczony w obudowie kolumny kierownicy, w miejscu, w którym zapewnia bardziej precyzyjne pomiary parametrów powietrza we wnętrzu.
Inne nowości to: kamera cofania pokazująca obraz z tyłu pojazdu, centralny zamek z kluczem elektronicznym Ford Keyless System oraz bardzo pozytywnie oceniany wlew paliwa Ford EasyFuel, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka.
WRAŻENIA Z JAZDY
Ford S-MAX jest samochodem nowoczesnym. Jego rodzinny charakter powoduje, że nie tylko przydatny jest do odwożenia dzieci do przedszkola czy szkoły, przewożenia cotygodniowych zakupów z supermarketu, ale świetnie się sprawdza podczas dalekich wyjazdów, np. na urlopy. Obszerny bagażnik oraz możliwość zainstalowania relingów dachowych to w takim przypadku – obok wygody wnętrza – dodatkowe atuty.
Silnik jest dynamiczny, a nawiązanie do jego sportowego charakteru jest prawdziwe. Co prawda podczas testu spaliliśmy więcej paliwa, niż sugerują to normy producenta, ale jak zwykle konieczność odwiedzania stacji benzy7nowej wiąże się z lżejszą, bądź cięższą “nogą” kierowcy…
Trudno mieć zastrzeżenia do działania skrzyni biegów.
Samochód jak na minivana prowadzi się niezwykle pewnie. Projektując przednie zawieszenie konstruktorzy uzyskali wysoki stopień sztywności i odporności na działanie sił poprzecznych oraz sił wymuszających pochylenie kół. Połączone to zostało z podatnością wzdłużną, która pochłania wstrząsy powodowane nierównościami nawierzchni. Udało się też zapewnić odpowiednią kontrolę zmian zbieżności i rozbieżności kół pod działaniem sił działających na zawieszenie.
Poprzez zmniejszenie wewnętrznego tarcia mechanizmów udało się uzyskać optymalne działanie układu kierowniczego, zapewniające wymaganą wysoką precyzję sterowania i skuteczne kontrolowanie zachowania samochodu na drodze.
Sprężyny w kształcie litery „S” w przednim zawieszeniu w pełni kompensują działanie sił poprzecznych w obrębie amortyzatorów, mimo swoich niewielkich rozmiarów, co przyniosło znaczącą poprawę komfortu jazdy. Pochylenie górnego mocowania kolumny zawieszenia w kierunku osi działania amortyzatorów poprawia charakterystykę pracy zawieszenia. Zastosowanie mocowań kolumn zawieszenia o dwóch kierunkach działania sił pozwoliło na oddzielne dopracowanie charakterystyki sprężyn zawieszenia i amortyzatorów, co z kolei zapewnia optymalne pochłanianie wstrząsów i drgań.
W dolnych wahaczach zastosowano tuleje mocujące z hydraulicznymi elementami tłumiącymi, które nie tylko pomagają eliminować wstrząsy, ale zwiększają odporność na przechyły. Wahacze pozwalają na ruchy kół w kierunku tyłu w ograniczonym zakresie (dla pochłaniania wstrząsów na wybojach), przy zachowaniu odpowiedniej sztywności w kierunku poprzecznym (dla precyzyjnego trzymania toru jazdy).
Zawieszenie kół tylnych to sprawdzona konstrukcja wielowahaczowa, osadzona na specjalnej ramie pomocniczej, w mocowaniu której zastosowano tuleje z gumowymi elementami amortyzującymi.
Układ CCD poprawia parametry pracy zawieszenia. Daje przy tym kierowcy możliwość wyboru twardszej lub bardziej miękkiej charakterystyki zawieszenia poprzez wybór jednego z trzech trybów pracy zawieszenia („Comfort”, „Normal” oraz „Sport”). CCD współpracuje z układami ESP i ABS.
Bardzo precyzyjny okazuje się układ kierowniczy, wyposażony w przekładnią zębatą. Hydrauliczne wspomaganie zapewnia precyzję sterowania i „czucie” samochodu przez kierującego, a także precyzyjne informacje do innych układów, które są powiązane z układem kierowniczym. Dzięki zastosowaniu pompy o zmiennej wydajności, układ jest mniej skomplikowany konstrukcyjnie i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
System poduszek powietrznych obejmuje siedem ściśle współdziałających ze sobą poduszek. Są to: poduszki przedniekierowcy i pasażera, poduszki boczne kierowcy i pasażera, boczne kurtyny powietrzne chroniące głowę i górne okolice tułowia, a także poduszka ochronna na wysokości kolan kierowcy. Wszystkie fotele mają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym pasy przy przednich fotelach są zaopatrzone w napinacze pirotechniczne i ograniczniki naprężenia taśmy pasów. Konstrukcja samych foteli została zoptymalizowana dla zapewnienia możliwie najpełniejszej ochrony siedzących w nich osób. Aby chronić pasażerów przed urazami kręgosłupa szyjnego, fotele zostały wyposażone w aktywne zagłówki.
System kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS) daje kierowcy możliwość sprawdzania aktualnej wartości ciśnienia w oponach za pośrednictwem odpowiedniej opcji w menu interfejsu HMI.
Testowany Ford posiadał reflektory adaptacyjne (AFS), których zasadniczym elementem są ruchome reflektory doświetlajace zakręty. Mogą one zmieniać kąt wiązki światła w poziomie o 12 stopni. Alternatywą mogą być reflektory bi-ksenonowe, ze statycznymi światłami doświetlającymi zakręty.
Znane z innych modeli Forda połączenie inteligentnego tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją ostrzegania o przeszkodzie z przodu pojazdu (Forward Alert) poszerzono w obu minivanach o dodatkowy programowalny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device).
Bardzo przydatny (szczególnie w górach lub w zimnie) jest dostępny na życzenie układ HLA, wspomagający ruszanie z miejsca na pochyłościach (Hill Launch Assist – oferowany standardowo w egzemplarzach wyposażonych w tempomat ACC lub układ IVDC).
W Fordzie S-MAX, trzeci rząd foteli jest dostępny jako opcja, dzięki której samochód dysponuje 5+2 miejscami. W miejsce trzeciego rzędu foteli można zamówić inna opcję, która jest wysuwana sekcja podłogi bagażnika. Po uniesieniu tylnej klapy, podłogę można wysunąć na 48 cm. Po załadowaniu bagażu ruchoma część podłogi wsuwa się z powrotem na miejsce niczym szufladę. To rozwiązanie zdecydowanie ułatwia załadunek ciężkich zakupów lub toreb podróżnych.
Podstawę dziłania interfejsu HMI najnowszej generacji są dwa rozbudowane zestawy przełączników i przycisków na kierownicy oraz wyrazisty i czytelny wyświetlacz umieszczony na środku zespołu wskaźników.
System nawigacji Ford CD-SD jest alternatywą dla dostępnych na rynku przenośnych systemów innych producentów. Jest wyposażony w 5-calowy wyświetlacz z ekranem dotykowym, pokazującym mapy w kolorze i podającym szczegółowe wskazówki nawigacyjne. Alternatywą może być niedrogi, przenośny system nawigacji marki Ford.
Dla pasażerów podróżujących na tylnych fotelach S-MAX przygotowano specjalną atrakcję: jest to dostępny w ramach opcji multimedialny system DVD. Obejmuje on odtwarzacz DVD umieszczony pod przednim fotelem pasażerskim, dwa 7-calowe ekrany LCD wbudowane z tyłu zagłówków przednich foteli, a także pilot na podczerwień oraz słuchawki również na podczerwień.
Nowo oferowany uchwyt do transportu rowerów jest bardzo prosty w montażu.
Reasumując: odnowiony S-MAX jest rodzinny, komfortowy – a co najważniejsze – przyjazny. Dla kierowcy i pasażerów!
DANE TECHNICZNE SILNIKA FORD ECOBOOST SCTi 2,0 L – 203 KM
DANE TECHNICZNE silnikA Ford EcoBoost SCTi 2,0 L – 203 KM | |
Typ silnika |
4-cylindrowy, rzędowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu TiVCT |
Pojemność skokowa (cm3) |
1999 |
Średnica cylindra (mm) |
87,5 |
Skok tłoka (mm) |
83,1 |
Rodzaj paliwa |
Benzyna bezołowiowa (RON 95) |
Moc maksymalna wg ISO (KM) |
203 |
przy obr/min |
6000 |
Maks. moment wg ISO (Nm) |
300 |
przy obr/min |
1750 – 4500 |
Stopień sprężania |
10,0 : 1 |
Liczba cylindrów |
4, w układzie rzędowym |
Głowica cylindrów |
Dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC); głowica wykonywana jako grawitacyjny odlew ze stopu aluminium, z prowadnicami i gniazdami zaworów wykonanymi ze spieków metali |
Kadłub silnika |
Wysokociśnieniowy odlew ze stopu aluminium, drabinkowy profil usztywniajacy |
Wał korbowy |
Żeliwny, z łożyskami korbowodowymi o średnicy 52 mm, 8 przeciwciężarów, pięć łożysk głównych o średnicy 52 mm; przednie koło pasowe napędu osprzętu z tłumikiem drgań |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Rozrząd |
Pojedynczy łańcuch |
Kąt pomiędzy zaworami |
39° |
Średnica zaworów (mm) |
Zawory wlotowe: 32,5 Zawory wylotowe: 28 |
Turbosprężarka |
Integralna turbosprężarka Borg Warner K03 o obniżonej bezwładności; kolektor wydechowy, dwuścienny, wykonany z blachy stalowej |
Napęd wałka rozrządu |
Pojedynczy łańcuch, Układ zmiennych faz rozrządu regulowanych niezależnie dla obu wałków (TiVCT), regulacja faz w zakresie do 50° (po stronie dolotu) i 50° (po stronie wylotu); |
Tłoki |
Tłoki wykonywane jako odlew |
Korbowody |
Kute matrycowo, ze stopami wykonywanymi techniką łamania |
Układ sterowania pracą silnika |
Elektroniczny moduł sterujący Bosch MED17 z magistralą CAN-Bus; indywidualna kontrola spalania stukowego dla każdego z cylindrów |
Układ wtryskowy |
Wysokociśnieniowy, bezpośredni układ wtrysku benzyny; |
Układ zapłonowy |
Elektroniczny, bezrozdzielaczowy, z cewką na świecy (COP) |
Układ oczyszczania spalin |
Katalizator trójdrożny montowany bezpośrednio na kolektorze wydechowym, czujniki tlenu w spalinach (sondy lambda) oraz umieszczone za katalizatorem czujniki monitorujące pracę katalizatora |
Norma czystości spalin |
Euro 5, z elektronicznym układem diagnostyki pokładowej (EOBD) |
Skrzynia biegów | |
Typ skrzyni biegów |
Elektronicznie sterowana przekładnia Getrag Ford PowerShift (MPS6), 6-biegowa, współpracująca z podwójnym sprzęgłem mokrym |
Wartości przełożeń skrzyni biegów | |
6 bieg 5 bieg 4 bieg 3 bieg 2 bieg 1 bieg Bieg wsteczny Przełożenie 1 przekładni głównej (biegi 1/2/3/4) Przełożenie 2 przekładni głównej (biegi 5/6/wsteczny) |
0,971 1,188 1,029 1,407 2,150 3,818 5,283 3,933 2,682 |
Typ sprzęgła |
Sprzęgło dwutarczowe, mokre, uruchamiane hydraulicznie; |
Średnica tarczy sprzęgła (mm) |
240 |
ANDRZEJ KARACZUN
Fot.: Marcin Karaczun
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.