FORD: NOWA FIESTA – CENY, SPECYFIKACJA, TESTY

Ford Polska ogłosił ceny nowego Forda Fiesta oraz specyfikację techniczną na naszym rynku. Tymczasem model został poddany serii zakrojonych na szeroką skalę testów wytrzymałościowych.

Powodem jest przygotowanie go do eksploatacji w najbardziej ekstremalnych warunkach i zadbania o to, aby samochód odznaczał się ponadprzeciętną niezawodnością przez wiele lat codziennego użytkowania.

Zacznijmy jednak od polskiego rynku; ceny nowej Fiesty rozpoczynają się od 43 950 złotych (trzydrzwiowa, silnik 1.25 Duratec 60 KM, wersja wyposażenia ambiente), a kończą na 67 850 złotych (pięciodrzwiowa, 1.6 Duratorq TDCi 95 KM, titanium X). Cennik dostępny jest w galerii poniżej, podobnie jak dane techniczne dostępnych silników. Wersje wyposażenia to: ambiente, trend, trend ECOnetic, sport, titanium, titanium ECOnetic oraz titanium X.

Zimne i gorące testy

Łącznie podczas testów Ford Fiesta przebył 1 200 000 kilometrów po publicznych drogach i 850 000 kilometrów po torach testowych obfitujących w dziury i wyboje. Testy prowadzone były w temperaturach od -40 C do +82 C.

– Połączenie zaawansowanych symulacji laboratoryjnych, wymagających prób torowych oraz testów w rzeczywistych warunkach drogowych pomogło nam opracować wytrzymały samochód, który przetrwa wszystkie trudy codziennej eksploatacji – powiedział Glen Goold, główny inżynier projektu nowego Forda Fiesta, Ford of Europe.

Testy wytrzymałościowe w należącym do Forda ośrodku Lommel Proving Ground w Belgii były prowadzone na nawierzchniach odzwierciedlających drogi w Wielkiej Brytanii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Jeden z torów testowych jest dokładną kopią dziurawej drogi biegnącej nieopodal centrum Ford Dunton Technical Centre w Wielkiej Brytanii.

Testy symulowały najgorsze warunki drogowe, z jakimi mogą spotkać się kierowcy i obejmowały przejazdy po sztucznych przeszkodach zaprojektowanych tak, aby wywierać kontrolowane obciążenia na poszczególnych podzespołach auta. Testy komponentów i systemów, prowadzone w laboratorium przez wiele tygodni, a nawet miesięcy, symulowały intensywną eksploatację w całym cyklu życia pojazdu. W jednym z takich testów specjalne ramię robota nacisnęło maskę silnika 3 000 razy, odzwierciedlając naciskanie jej oburącz z siłą odpowiadającą 36 kilogramom.

Stworzony przez Forda program Voice of Customer Fleet skupia się na testach w rzeczywistych warunkach eksploatacji, zarówno na drogach miejskich, jak i pozamiejskich. Celem programu opracowanego w Stanach Zjednoczonych i wprowadzonego do Europy w 2010 roku jest wyodrębnienie trzasków i pisków docierających do kabiny pasażerskiej podczas jazdy, ocena pozycji siedzącej, a także ocena solidności systemu paliwowego i działania wskaźnika poziomu paliwa po wyczerpaniu paliwa dostępnego w baku.

Ford zatrudnił stu kierowców w różnym wieku i o różnej posturze ciała w celu przeprowadzenia testów 115 egzemplarzy nowego Forda Fiesta. Kierowcy zostali wyposażeni w specjalne rejestratory trasy, a także mogli zgłaszać wszelkie sugestie i zastrzeżenia odnośnie funkcjonowania pojazdu. W jednym z 31 testów uczestnicy musieli wykonać określone czynności, które zostały opisane w instrukcji obsługi pojazdu.

– Przywiązujemy dużą uwagę do wszystkich aspektów nowego Forda Fiesta, dlatego możemy zaoferować samochód spełniający oczekiwania klienta w codziennej eksploatacji – powiedział Thomas Schlimbach, inżynier w programie Voice of Customer Fleet, Ford of Europe. Wszyscy mieli kiedyś problemy z rozszyfrowaniem poleceń zawartych w instrukcji, niezależnie od tego, czy była to instrukcja obsługi pojazdu czy instrukcja składania mebli.