CHEVROLET: NADCHODZI CZAS CRUZE KOMBI

Chevrolet Cruze, który zadebiutował na rynku w 2009 roku, jest najbardziej popularnym modelem marki na świecie. Do końca pierwszego kwartału 2012 roku sprzedał się w liczbie ponad 1,3 mln egzemplarzy. Teraz czas na wersję kombi.

Chevrolet Cruze Kombi został zaprojektowany z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb klientów. Samochód łączy w sobie cechy auta rodzinnego, które sprawdzi się zarówno podczas podróży z przyczepą kempingową, jak i w czasie krótkich wycieczek rekreacyjnych lub długich wakacyjnych wyjazdów. Nowe kombi jest też przystosowane do eksploatacji w mieście. Z kolei dla entuzjastów aktywnego stylu życia Chevrolet przygotował szereg przydatnych akcesoriów.

Dynamiczne linie nadwozia

Chevrolet Cruze Kombi zachowuje dynamiczną stylistykę wersji sedan i hatchback. Stabilną sylwetkę nadwozia podkreśla szeroki rozstaw kół, wyrazista, wklęsła linia boczna oraz płynny zarys dachu, który obniża się w kierunku słupka D. Relingi dachowe oferowane są już w wersji podstawowej i stanowią element stylistycznie równoważący linię nadwozia.

Dwuczęściowa osłona chłodnicy ze złotym logo marki po środku została nieznacznie zmieniona w Cruze’ach z roku modelowego 2013. Zmieniono również konstrukcję przedniego zderzaka z lampami przeciwmgłowymi osadzonymi w nowych obudowach, które podkreślają sportowy wygląd auta.

We wnętrzu znalazł się podwójny kokpit, tak typowy dla modeli marki Chevrolet, z charakterystyczną deską rozdzielczą, której płynne linie łagodnie łączą się z przednimi drzwiami. W modelach wyposażonych w system multimedialny MyLink w konsoli środkowej znajdzie się siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy o wysokiej rozdzielczości.

 

 

W egzemplarzach wyposażonych w nowy system multimedialny Chevrolet MyLink lub w nowy zestaw audio (w wersji podstawowej i średniej) zmianie uległ też wygląd panelu instrumentów oraz nawiewów w konsoli środkowej. Niewielki schowek w górnej części deski rozdzielczej przeniesiono bliżej zestawu audio, a wewnątrz umieszczono gniazdo USB i Aux.

Wersje z systemem Start/Stop będą dodatkowo wyposażone w wyświetlacz umieszczony w zestawie wskaźników, zawierający menu asystenta eco-drive. Dzięki bezkluczykowemu systemowi dostępu i uruchamiania (PEPS), czyli kolejnemu rozwiązaniu debiutującemu w modelu Cruze, kierowca nie będzie musiał wyjmować kluczyka z kieszeni, aby zamknąć lub odblokować drzwi czy uruchomić silnik.

System multimedialny

Latem tego roku w modelu Cruze dostępny będzie nowy, zaawansowany system multimedialny Chevrolet MyLink, który umożliwi integrację smartfonów na pokładzie samochodu.

System Chevrolet MyLink wyświetla zawartość smartfona na siedmiocalowym, kolorowym wyświetlaczu dotykowym o wysokiej rozdzielczości. System łączy się z telefonem lub innymi urządzeniami do przechowywania danych (odtwarzacze MP3, iPod, iPad, itd.) przez port USB lub za pomocą technologii bezprzewodowej Bluetooth. Wyposażono go również w dedykowane łącze, które umożliwia podłączenie odtwarzaczy muzyki lub smartfonów, które nie posiadają gniazda USB oraz nie współpracują z technologią Bluetooth.

 

 

MyLink umożliwia:
– wybór danego numeru z zapisanej listy kontaktów, naciśnięcie przycisku połączenia oraz przekierowanie rozmowy przez głośniki samochodowego zestawu audio, dzięki czemu nie trzeba wpisywać numeru manualnie;
– łatwy dostęp do osobistych list odtwarzania, galerii zdjęć, książek telefonicznych oraz innego rodzaju zapisanych danych;
– odtwarzanie filmów wideo oraz spersonalizowanych pokazów zdjęć podczas postoju;
– pobranie specjalnych aplikacji, jak na przykład nawigacja, które będą dostępne pod koniec roku.

Siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz dotykowy firmy LG Electronics jest prosty w obsłudze i posiada pięć intuicyjnych menu, z których każde składa się z listy łatwych do wyboru funkcji. Radio systemu MyLink zostało przystosowane do odbioru programów radiowych w cyfrowej technologii DAB, a steruje się nim za pomocą przycisków w kole kierownicy. Zestaw audio wyposażony będzie w sześć głośników, które zapewnią podróżującym wysoką jakość dźwięku.

Kamera cofania znajdzie się na liście wyposażenia standardowego modeli z systemem MyLink oraz tych, które wyposażono w systemem multimedialny ze zintegrowaną nawigacją satelitarną. Pakiet będzie również obejmował technologię Bluetooth umożliwiającą strumieniowanie danych, obsługę bezdotykową, gniazdo Aux i USB, przyciski sterowania w kole kierownicy, odtwarzacz CD oraz sześć wysokiej klasy głośników.

Przestronny bagażnik i praktyczne wnętrze

Wnętrze Chevroleta Cruze Kombi jest bardzo przestronne. Miejsca wystarczy tu zarówno dla pasażerów, jak i bagażu. Bagażnik ma 1 024 mm długości w standardowej konfiguracji i może pomieścić 500 litrów bagażu (do linii okien). Po złożeniu oparć tylnej kanapy dzielonej w stosunku 60/40 pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1 478 litrów (do linii dachu).

 

 

Cechy bagażnika:
– osłona bagażnika chowana do specjalnej kasety;
– płaski schowek z trzema przegrodami;
– oddzielny, mniejszy schowek podpodłogowy, gdzie umieszczono standardowy zestaw naprawczy przebitej opony;
– dwa dodatkowe schowki za nadkolami;
– uchwyty na ściankach bagażnika umożliwiające przymocowanie nieporęcznych bagaży.

W kabinie pasażerskiej znalazły się też inne praktyczne miejsca na drobiazgi, jak na przykład schowki w drzwiach ze zintegrowanymi uchwytami na butelki (1,5-litrowe z przodu i 0,5-litrowe z tyłu), duży, podświetlany, dwuczęściowy schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w oparciach przednich foteli, które z łatwością pomieszczą laptopa oraz schowek w panelu instrumentów.

Dostępne są również inne elementy wyposażenia akcesoryjnego, takie jak siatki do przytrzymywania bagażu, specjalne pojemniki na bagaż z regulowanymi przegrodami, boks dachowy oraz uchwyty na rowery, narty czy deskę surfingową.

Wzbogacona gama silników

Chevrolet Cruze Kombi będzie oferowany z nowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l oraz jednostką wysokoprężną 1,7 l. Oprócz tego, w gamie nadal będą dostępne silniki benzynowe 1,6 l i 1,8 l oraz diesel 2,0 l.

 

 

Turbodoładowana jednostka benzynowa 1,4 l cechuje się osiągami porównywalnymi z silnikami o większej pojemności skokowej, a jednocześnie jest bardziej oszczędna i ekologiczna. Silnik współpracuje ze standardową, sześciobiegową przekładnią manualną i ma moc 140 KM (103 kW) oraz 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale od 1 850 do 4 900 obr./min, co pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 9,5 sekund. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 5,7 l/100 km, a emisja CO2 134 gramów na kilometr.

Silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 l został wyposażony w turbosprężarkę z intercoolerem, standardowy system Start/Stop oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Jednostka osiąga maksymalną moc 130 KM (96 kW) i maksymalny moment obrotowy 300 Nm w przedziale od 2 000 do 2 500 obr./min, co pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy i osiągać prędkość do 200 km/h.

Co ważniejsze, silnik wysokoprężny 1,7 l jest najbardziej oszczędną jednostką jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Chevroleta Cruze. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,5 litra na 100 kilometrów, a emisja CO2 to 119 gramów na kilometr.

Wersje Chevroleta Cruze Kombi wyposażone w silnik benzynowy o pojemności 1,6 l będą standardowo wyposażone w elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPS), który przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Latem tego roku na wielu rynkach europejskich oferowane będą też wersje z wysokoprężnym silnikiem 2,0 l wyposażone standardowo w system Start/Stop.

 

 

Turbodoładowany silnik benzynowy 1,4 l oraz silniki wysokoprężne 1,7 l i 2,0 l będą współpracowały z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi, natomiast silniki benzynowe 1,6 l oraz 1,8 l zostaną połączone ze skrzyniami manualnymi o pięciu przełożeniach. Zarówno silnik benzynowy 1,8 l, jak i diesel 2,0 l będą oferowane opcjonalnie z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo

Inżynierowie odpowiedzialni za podwozie i zawieszenie wersji kombi zadbali o to, aby właściwości jezdne samochodu odpowiadały jego dynamicznemu wyglądowi. Chevrolet Cruze dwukrotnie wywalczył tytuł Mistrza Świata WTCC w latach 2010 i 2011, a doświadczenie zdobyte na torze wyścigowym pomogło dopracować model produkowany seryjnie.

Chevrolet Cruze Kombi powstał na tej samej płycie podłogowej, co wersje sedan i hatchback. Sztywną konstrukcję pojazdu w ponad 60 procentach tworzy stal o wysokiej wytrzymałości. Elementy zawieszenia, czyli sprawdzone kolumny McPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu, zostały zestrojone z uwzględnieniem specyfiki wersji kombi, dzięki czemu uzyskano niski środek ciężkości pojazdu oraz zapewniono komfortowe właściwości jezdne i pewne prowadzenie.

W modelach z benzynowymi silnikami 1,4 l turbo oraz 1,6 l, a także w wersjach wyposażonych w wysokoprężne jednostki 1,7 l oraz 2,0 l z systemem Start/Stop zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które zapewnia precyzyjne reakcje układu, szczególnie w centralnym położeniu kierownicy. Wersje wyposażone w opcjonalny system multimedialny MyLink lub zintegrowaną nawigację satelitarną będą oferowane w połączeniu ze standardową kamerą cofania – elementem, rzadko spotykanym w tym segmencie. W zależności od poziomu wyposażenia dostępny jest także tempomat.

 

 

Architektura bezpieczeństwa Chevroleta Cruze Kombi jest niemal identyczna jak w wersji sedan, która zdobyła maksymalną ocenę pięciu gwiazdek zarówno w europejskich testach EuroNCAP, jak i w próbach przeprowadzonych przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA).

Oprócz zaawansowanej struktury nadwozia, pasażerów chroni sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji (ESC), system kontroli trakcji oraz czterokanałowy system zapobiegający blokowaniu kół (ABS). Oprócz tego, na pokładzie jest pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, a z tyłu przy zewnętrznych siedzeniach znajdują się mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX. Z kolei łamane pedały redukują ryzyko wystąpienia urazów nóg i stóp kierowcy podczas zderzenia.

Wymiary

– długość pojazdu: 4 675 mm;
– szerokość: 1 797 mm;
– wysokość: 1 521 mm (łącznie z relingami dachowymi);
– pojemność bagażnika (litry): 500 (siedzenia złożone, do linii okien) – 1 478 (tylne siedzenia rozłożone, do linii dachu).

Dane techniczne

Zamieszczamy je poniżej.