Pierwszy model BMW X: BMW X5 – zadebiutował w 1999 roku, tworząc segment aut typu Sports Activity Vehicle (SAV). BMW X3 oraz BMW X1 również były pierwszymi SAV-ami w swoich klasach. W maju 2008 roku BMW Group wprowadziła na rynek BMW X6, czyli pierwszy pojazd typu Sports Activity Coupe (SAC).
Samochód po raz pierwszy w historii marki połączył cechy typowego BMW X ze sportowym charakterem Coupe. Pomimo krótkiej historii, auta z gamy BMW X osiągnęły duży sukces rynkowy mierzony rosnącym popytem rynkowym.
Zobacz także:
PREMIERY
BMW Concept X4 to zapowiedź przyszłości rodziny BMW X. Płynnie scala on cechy typowe dla modeli BMW X z genami rasowego Coupe. Nowe Sports Activity Coupe będzie kontynuowało historię sukcesu BMW X6 w nowej klasie pojazdów. Proporcje, zwarte kontury i jakościowe detale tworzą obraz pojazdu o dynamicznej sylwetce. Jednocześnie, nadwozie zdradza sportowy charakter auta. Wszystko to urzeczywistni się już w 2014 roku, kiedy z taśmy produkcyjnej zjedzie produkcyjna wersja BMW X4. Drugie Sports Activity Coupe w gamie modelowej producenta będzie budowane w fabryce BMW Spartanburg w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstają również modele BMW X5, BMW X6 i BMW X3.
Sportowy charakter BMW Concept X4 podkreśla dynamiczna linia boczna, która dodatkowo zwraca uwagę na proporcje samochodu. Wymiary samochodu – 4 648 mm długości, 1 915 mm szerokości i 1 622 mm wysokości – sugerują elegancję i siłę, natomiast o przynależności do rodziny BMW świadczą krótkie zwisy, długa maska silnika, cofnięty przedział pasażerski oraz długi rozstaw osi wynoszący 2 810 mm. Uzupełnieniem atletycznej sylwetki koncepcyjnego Sports Activity Coupe są 21-calowe lekkie obręcze aluminiowe.
NADWOZIE
Charakterystyczne elementy BMW, czyli osłona chłodnicy w kształcie nerki oraz podwójne okrągłe reflektory pozwalają zidentyfikować koncept jako członka rodziny. W osłonie chłodnicy umieszczono wyprofilowane poprzeczki uzupełnione stylowymi detalami. Zostały one pokryte czarnym, błyszczącym lakierem i udekorowane matowym wykończeniem, co dodaje strukturze grilla głębi. Wlot do chłodnicy zawiera również dodatkowe otwory, które dostarczają silnikowi zwiększoną ilość powietrza chłodzącego.
Osłonę chłodnicy w kształcie nerki otaczają dynamicznie wystylizowane reflektory stworzone w całości w technologii LED. Wewnątrz kloszy znalazły się sześciokątne elementy świetlne nawiązujące do podwójnych okrągłych lamp BMW.
Z przodu uwagę zwraca również dynamicznie wyprofilowana dolna część zderzaka. Podobnie, jak w innych modelach BMW Coupe, boczne wloty powietrza są większe, niż wewnętrzne elementy, co tworzy ciekawy efekt wizualny oraz zapewnia wysoką wydajność chłodzenia jednostki napędowej. W połączeniu z szerokim rozstawem kół auta oraz nisko umieszczonym środkiem ciężkości wloty stanowią wizualną zapowiedź doskonałych osiągów dynamicznych samochodu. Z kolei boczne wloty powietrza kontynuują temat stylizacyjny podjęty w przypadku osłony chłodnicy – ich czarne poziome poprzeczki są częściowo frezowane, jednak zawierają błyszczące krawędzie.
BMW Concept X4 emanuje sportowym charakterem, a to dzięki zachowaniu typowego stylu marki, wyrażonego dłuższym rozstawem osi, relatywnie długą maską silnika, krótkimi zwisami oraz przesuniętą ku tyłowi kabiną pasażerską. Unoszące się linie nadkoli tworzą obraz klina, co dodaje sylwetce agresywności.
Linia dachu w stylu coupe elegancko opada ku tyłowi, wydłużając optycznie nadwozie pojazdu. Poniżej znajduje się powierzchnia szyb przesunięta w kierunku tylnej części nadwozia, gdzie umieszczono charakterystyczne wygięcie tylnej sekcji obwódki zintegrowanego okna bocznego, znane jako „Hofmeister kink”. Wydłużony i wąski pas szklany łączy szyby pojazdu z jego nadwoziem. Taki układ daje też wrażenie obniżonego środka ciężkości i podkreśla sportowe aspiracje samochodu, potęgowane przez wybrzuszone nadkola.
Dynamiczny obraz bocznej części nadwozia BMW Concept X4 potęgują dwa przetłoczenia. Wklęsła powierzchnia pod każdym przetłoczeniem dodaje nadkolom ekspresji i sportowej elegancji. Powierzchnia przetłoczeń i ich kontury rozszerzają się w kierunku tylnej części nadwozia, co dodaje tyłowi auta majestatycznego wyglądu. Muskularnie wyprofilowane nadkola łączą się z wklęsłą powierzchnią znajdującą się poniżej tylnego przetłoczenia. Uzupełnieniem wyrafinowanej struktury nadwozia jest lśniący lakier Long Beach Blue.
Tylne nadkola modelu BMW Concept X4 są duże i niemal kwadratowe. W ten sposób projektanci chcieli zwrócić uwagę na mocno osadzoną na kołach sylwetkę pojazdu oraz duży rozstaw osi, przy jednoczesnym podkreśleniu możliwości inteligentnego napędu na cztery koła xDrive. Elementem wieńczącym całość są dolne osłony nadwozia wykończone czarnym, matowym lakierem. Dopełnieniem wizerunku auta są 21-calowe dwukolorowe obręcze aluminiowe kół.
W tylnej części BMW Concept X4 wykorzystano sportowe elementy zbliżone stylistycznie do wizerunku przodu auta, które podkreślają szerokość nadwozia. Linie tylnego pasa oraz wąskie lampy LED umieszczone na krawędziach uwypuklają muskulaturę nadkoli i zwracają uwagę na szeroki rozstaw kół. Poziome linie umieszczone poniżej przedzielają tył pojazdu na dwie sekcje, natomiast pozostałe powierzchnie wizualnie zmniejszają wysokość nadwozia i podkreślają jego szerokość.
Niewielka tylna szyba dodaje pojazdowi silnego charakteru. Poniżej znajdują się lampy w kształcie litery “L”. Pełnowymiarowe wewnętrzne elementy umieszczone w lampach odzwierciedlają z kolei charakterystyczny dla BMW kształt litery “L” w trójwymiarowej formie, tworzącej dużą głębię.
Elementem przyciągającym największą uwagę z tyłu pojazdu jest dolna część zderzaka, która na całej szerokości nadwozia odzwierciedla wizerunek dużych wlotów powietrza w przednim spoilerze. W otworach w tylnym zderzaku znajdują się dwie wyprofilowane końcówki układu wydechowego, a dolną część nadwozia oddzielają od nawierzchni elementy polakierowane w kolorze nadwozia, co uwidacznia dynamiczne proporcje BMW Concept X4.
Najniżej umieszczonym elementem jest tylna osłona podwozia o czarnej, matowej powierzchni, która obniża wizualnie nadwozie samochodu i podkreśla jego surowy charakter, będący znakiem rozpoznawczym modeli BMW X. Podobnie, jak w przypadku przedniej części auta, osłonę ozdabiają trzy frezowane i chromowane elementy.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.