BMW i MINI: 40 LAT SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

Opuszczenie linii montażowej w Lipsku pod koniec 2013 roku przez pierwszą wersję produkcyjną BMW i3 będzie stanowić symboliczne zwieńczenie 40 lat prac rozwojowych w BMW.

Wszystko rozpoczęło się podczas Igrzysk Olimpijskich w 1972 r. w Monachium, na których w skład „obsady” BMW weszły dwa zasilane elektrycznie samochody testowe. Zmodyfikowane modele BMW 1602 służyły za środek transportu członkom komitetu organizacyjnego; zostały również wykorzystane jako samochody techniczne oraz telewizyjne podczas różnych długodystansowych wydarzeń.

Mało prawdopodobne było jednak, aby akumulatory ołowiowe ważące 350 kilogramów oraz zasięg około 60 kilometrów stanowiły atut przemawiający za seryjną produkcją tego pojazdu. Z tego względu BMW rozpoczęło serię projektów rozwojowo- badawczych, których celem było opracowanie udoskonalonej oraz, przede wszystkim, wydajnej technologii elektrycznych układów napędowych

Pod koniec 1975 eksperymentalny pojazd zbudowany w oparciu o BMW LS został wyposażony w nowe akumulatory oraz nowy silnik elektryczny. W roku 1980, zapoczątkowany został projekt badawczy zatytułowany „Samochód elektryczny z wysokoenergetycznym akumulatorem”, który stanowił cenne doświadczenie z zakresu korzystania z akumulatorów sodowo- siarkowych. BMW opracowało specjalne urządzenie testowe do napędów elektrycznych z wbudowanym kalkulatorem mocy. Oprócz akumulatorów testy skoncentrowane były głównie na układzie napędowym oraz kontroli napędu. W celu przetestowania tego pomysłu osiem samochodów opartych na BMW 325iX zostało przebudowanych, by służyć jako pojazdy dostawcze niemieckiej poczty.

 

 

Prace BMW wzmacniała świadomość, że ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych predestynuje je przede wszystkim do użytku miejskiego. Pierwsze specjalnie przystosowane rozwiązanie miało swoją premierę w 1991 r. podczas targów samochodowych we Frankfurcie: BMW E1 – napędzany elektrycznie „citymobile” (pojazd miejski) do użytku w miastach i aglomeracjach miejskich. Nawet wtedy ten prototyp wyróżniał się swoją niską masą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa, dzięki jednolitej lekkiej budowie oraz wytrzymałej karoserii. Jego możliwości to moc 32 kW, maksymalny moment obrotowy równy 150 Nm oraz zasięg około 160 kilometrów.

Oprócz pięciu pojazdów prototypowych E1 projekt objął również 25 przebudowanych modeli seryjnych BMW serii 3. Pomiędzy 1992 a 1996 rokiem osiem modeli BMW 325 było użytkowanych na wyspie Rugii w celu sprawdzenia różnych silników, skrzyni biegów oraz akumulatorów podczas codziennych warunków pracy. Testy terenowe zapewniły ogromną ilość szczegółowych danych, stanowiących cenne podstawy do przyszłego rozwoju mobilności elektrycznej. Projekt zakończył się wraz z BMW electric w 1997 r.

 

 

W 2008 r. na podbój dróg wyruszyła flota licząca około 600 w pełni elektrycznych modeli MINI E zaprojektowanych do codziennego użytku prywatnego. Wnioski zebrane przez BMW Group z tego pilotażowego projektu zostały przeniesione bezpośrednio na proces rozwoju samochodów produkcyjnych. Na początku 2010 roku światowa premiera BMW Concept ActiveE potwierdziła zaawansowanie prac badawczo- rozwojowych groupy. Testy praktyczne ponad 1000 egzemplarzy tego modelu zostały przeprowadzone w 2011 roku. Wraz z MINI E nadrzędnym celem stało się stworzenie pojazdu Megacity Vehicle (MCV), którego premiera ma mieć wkrótce miejsce w postaci BMW i3.

Elektryczny układ napędowy w BMW i3 Concept jest doskonałym przykładem na to, co można osiągnąć dzięki nieustannemu, systematycznemu rozwojowi: zajmuje on około 40% mniej miejsca niż napęd w MINI E przy jednoczesnym wytwarzaniu takiej samej mocy.

 



DANE TECHNICZNE

* BMW 1602 Electric (1972)
– silnik bocznikowy prądu stałego (Bosch);
– moc stała/maksymalna: 12 kW / 32 kW;
– 12 kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych (Varta);
– pojemność: 12,6 kWh;
– masa: 350 kg;
– prędkość maksymalna: 100 km/h;
– przyspieszenie: 0-50 km/h: 8,0 sek.;
– zasięg w ruchu miejskim: 30 km.

* BMW LS Electric (1975)
– slnik prądu stałego (Bosch);
– moc stała/maksymalna: 8 kW / 17 kW;
– 10 akumulatorów trakcyjnych kwasowo-ołowiowych (Varta);
– pojemność: 10,8 kWh;
– masa: 318 kg;
– prędkość maksymalna: 65 km/h;
– przyspieszenie 0-50 km/h: 11,4 sek.;
– zasięg w ruchu miejskim: 30 km.

* BMW 325iX (1987–1990)
– silnik bocznikowy prądu stałego (ABB)
– moc stała/ maksymalna: 17 kW / 22 kW
– wysokoenergetyczny akumulator sodowo-siarkowy
– pojemność: 22 kWh
– masa: 265 kg
– prędkość maksymalna: 100 km/h
– przyspieszenie 0-50 km/h: 9,0 sek.
– zasięg w ruchu miejskim: 150 km

* BMW E1 / E2 (1991–1993)
– silnik prądu przemiennego ze stale wzbudzonym polem wirującym;
– moc stała: 32 kW;
– wysokoenergetyczny akumulator sodowo- siarkowy / wysokoenergetyczny akumulator sodowo- niklowo- chlorkowy;
– pojemność: 19,2 kWh / 19 kWh;
– masa: 200 kg;
– prędkość maksymalna: 120 km/h / 125 km/h;
– przyspieszenie 0-50 km/h: 6,0 sek. / 5,6 sek.;
– zasięg w ruchu miejskim: 150 km.

* BMW 325 / BMW electric (1992–1997)
– silnik prądu przemiennego ze stale wzbudzonym polem wirującym;
– moc stała: 32 kW / 45 kW;
– wysokoenergetyczny akumulator sodowo- niklowo- chlorkowy;
– pojemność: 21,7 kWh / 29 kWh;
– masa: 260 kg /350 kg;
– prędkość maksymalna: 128 km/h / 135 km/h;
– przyspieszenie 0-50 km/h: 8,0 sek. / 6,0 sek.;
– zasięg w ruchu miejskim: 120 km / 150 km.

* MINI E (od 2008)
– silnik asynchroniczny;
– moc: 150 kW;
– akumulator litowo- jonowy;
– pojemność: 35 kWh;
– masa: 260 kg;
– prędkość maksymalna: 152 km/h;
– przyspieszenie od 0-100 km/h: 8,5 sek.;
– zasięg: 250 km.

* BMW ActiveE (od r. 2010)
– stale wzbudzony synchroniczny silnik hybrydowy;
– moc: 125 kW;
– akumulator litowo- jonowy;
– pojemność: 32 kWh;
– masa: 450 kg;
– prędkość maksymalna: 145 km/h;
– przyspieszenie od 0-100 km/h: 9,0 sek.;
– zasięg w ruchu miejskim: 160 km.