Napędzane elektrycznie Audi A1 e-tron stworzono z myślą o miejskich aglomeracjach. Range Extender dodatkowo zwiększa jego zasięg. Potencjał pojazdu Audi testuje w ramach zakrojonego na szeroką skalę projektu rządu niemieckiego „Schaufenster Elektromobilität“ (“Witryna elektromobilność”).
Kompaktowe, dynamiczne, ekonomiczne i co najważniejsze, nieemitujące dwutlenku węgla do atmosfery podczas krótkich przejazdów. Dzięki tym cechom, Audi A1 e-tron idealnie się nadaje do inteligentnego użytkowania w warunkach miejskich.
Zobacz także:
ECO
Testowanie modelu, przeprowadzane w warunkach eksploatacji flotowej, Audi zakończyło z pozytywnym skutkiem jeszcze w roku 2012. Badane egzemplarze pokonały łącznie odległość 50 tys. km. Zgromadzona wiedza na temat ich ładowania i funkcjonowania podczas codziennego użytkowania oraz na temat oczekiwań i zadowolenia uczestników projektu, przyniosła ze sobą wiele nowych i pozytywnych informacji. Uczestnicy testów wykorzystywali możliwości jakie daje zasięg Audi A1 e-tron, oszczędzając na kosztach zależnie od indywidualnego stylu jazdy, od czterech do siedmiu euro na 100 km.
Audi A1 e-tron, w swojej drugiej wersji, zyskało dodatkową moc. Elektryczny silnik, za pośrednictwem jednostopniowej przekładni przekazuje na przednie koła generowaną przez siebie moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 300 Nm. Od zera do 100 km/h samochód przyspiesza w 9,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 130 km/h.
Akumulator litowo-jonowy zbudowany w kształcie litery T, magazynujący 13,3 kWh energii, zapewnia w trybie jazdy elektrycznej zasięg 50 km. Korzystając z domowego gniazdka pod napięciem 230 V, można go naładować do pełna w około trzy godziny. Gdy wybieramy się w dłuższą podróż, umieszczony z tyłu pojazdu, kompaktowy i lekki jednowirnikowy silnik Wankla o mocy 25 kW (34 KM) i pojemności 354 cm3, zwiększa zasięg auta do 250 km. Jednocześnie, nie połączony mechanicznie z kołami przedniej osi Range Extender, ładuje akumulator za pośrednictwem alternatora.
Audi, w ramach projektu „Schaufenster Elektromobilität“ (“Witryna elektromobilność”) testuje osiemdziesiąt egzemplarzy A1 e-tron w jego dwóch wersjach. Ta inicjatywa rządu niemieckiego obejmuje liczne projekty w Bawarii, Saksonii, Badenii-Wirtembergii, Berlinie i Brandenburgii oraz w Dolnej Saksonii. Przewiduje się, że osoby testujące pojazdy w ramach sześciu projektów cząstkowych w których bierze udział Audi, pokonają ok. miliona kilometrów. We wszystkich testach, cztery ringi współpracują z miejscowymi partnerami.
Obecnie, w rodzimym Ingolstadt, Audi rozpoczyna realizację projektu „Inteligentne ładowanie“ (niem. „Intelligentes Laden“). Testowanych w nim będzie pięć pojazdów, a przedsięwzięcie koncentruje się na opracowaniu systemu sterującego infrastrukturą komunikacyjną i umożliwiającą ładowanie pojazdów.
Trzynaście inteligentnych stacji ładujących – pięć w garażach uczestników testów, sześć w naziemnych piętrowych parkingach Audi i dwa w śródmieściu, mogą komunikować się ze smartfonami osób testujących pojazdy. Dzięki temu, uczestnicy uzyskują informację o najbliżej położonym stanowisku doładowującym, mogą je zarezerwować, a także zdalnie sprawdzić poziom naładowania pojazdu.
W projekcie „E-NUE“ prowadzonym w Norymberdze, pięć firm otrzyma po jednym Audi A1 e-tron, które pracownicy będą wykorzystywać w celach służbowych i prywatnych. Podobne założenia ma przedsięwzięcie realizowane w Berlinie: „Dojeżdżać do pracy i ładować“ (niem. „Pendeln und Laden“), w którym testowanych będzie dwadzieścia pięć egzemplarzy tego kompaktowego samochodu. Używać ich będą osoby, które mieszkają w rejonie Potsdamer Platz lub dojeżdżają tu do pracy. Audi zapewni im zindywidualizowany pakiet usług. Realizacja projektów w Berlinie i Norymberdze rozpocznie się latem tego roku.
W stolicy Bawarii z kolei, właśnie rozpoczyna się projekt „E-Plan Monachium“. Piętnaście osób, które w jego ramach otrzymają Audi A1 e-tron, to mieszkańcy dzielnicy Schwabing, nie posiadający własnego garażu. W związku z tym, będą korzystać z publicznej infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów pojazdu.
Późnym latem, w Garmisch-Partenkirchen, wystartuje przedsięwzięcie „sun2car@GAP“. Jego celem jest zbadanie jak Audi A1 e-tron współpracuje z domowymi źródłami dostarczania energii. Domy dwudziestu uczestników projektu wyposażono w instalacje fotowoltaiczne. Urządzenie do ładowania wallbox, umieszczone w ścianie garażu, dostosowuje proces ładowania do pracy innych urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym – zależnie od ilości światła słonecznego, godziny i priorytetów użytkowników. Kolejny aspekt, to włączenie zużytych akumulatorów samochodowych do stacjonarnego systemu magazynowania energii. W projekt „sun2car@GAP“ zostanie zaangażowanych dziesięć egzemplarzy Audi A1 e-tron.
Natomiast w Stuttgarcie, od niedawna trwa projekt „Witryna NEoS“ (niem. „Schaufenster NEoS“). Jest to kontynuacja własnych badań flotowych, przeprowadzonych przez Audi w 2012 roku w Monachium. Piętnaście gospodarstw domowych i pięć firm otrzymało najpierw po jednym egzemplarzu A1 Sportback 1.4 TFSI, a następnie zastąpiono je A1 e-tron. To bezpośrednie porównanie obu typów pojazdów, wraz z towarzyszącymi mu badaniami rynkowymi, ma dać informacje o zachowaniu klientów i wykorzystaniu prywatnej i publicznej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
DANE TECHNICZNE
– pojemność silnika range extender: 354 cm3;
– moc silnika range extender: 25 kW (34 KM);
– moment obrotowy silnika range extender: 300 Nm;
– moc silnika elektrycznego: maksymalnie 85 kW;
– moment obrotowy silnika elektrycznego: maksymalnie 300 Nm;
– pojemność akumulatora: 13,3 kWh;
– zasięg w trybie jazdy elektrycznej: 50 km;
– łączny zasięg: 250 km;
– przyspieszenie 0 – 100 km/h: 9,8 sek.;
– prędkość maksymalna: 130 km/h;
– wymiary (dł. x szer. x wys.): 3954 x 1740 x 1441 mm;
– rozstaw osi: 2 469 mm;
– ciężar własny: 1 407 kg.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.