Polska edycja najstarszego europejskiego konkursu „Warsztat Roku” została rozstrzygnięta. Uczestnicy- kandydaci wykazali się w większości profesjonalizmem i wysokim standardem obsługi.
Konkurs spełnił oczekiwania, stąd organizatorzy już zapowiadają, że kolejna jego edycja odbędzie się w 2017 roku.
Zobacz także:
Celem konkursu jest mobilizacja przedsiębiorców do ciągłego podnoszenia standardów oraz, przy okazji, zaprezentowanie silnych stron niezależnych warsztatów samochodowych z całej Polski.
– Ten konkurs to także przełamywanie stereotypów, obalanie mitów. W kampaniach agencji reklamowych lansuje się przeważnie serwisy autoryzowane sugerując, że tylko one są profesjonalne i nowoczesne. Niezależny warsztat przedstawiany jest natomiast w domyśle jako pokątny garaż na podwórku, w którym jacyś amatorzy próbują naprawiać samochody… Nic bardziej błędnego! Nasz konkurs dowodzi, że często niezależne warsztaty, nawet te małe, są rozsądnie zarządzane, zatrudniają wysoko kwalifikowaną kadrę mechaników, a także pozostają przyjazne środowisku. A przede wszystkim istnieją naprawdę, a nie tylko pozostają tworem agencji reklamowych – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Co bardzo istotne, takie właśnie warsztaty można znaleźć we wszystkich zakątkach Polski, nie tylko w dużych ośrodkach, ale również małych miasteczkach, gdzie nie ma ani jednej stacji autoryzowanej. Potwierdzeniem tego jest lista finalistów konkursu w 2015, jak i 2016 roku, z której łatwo wyczytać, iż większość z nich prowadzi warsztaty w bardzo małych miejscowościach.
Na pewno dzięki temu zainteresowanie usługami niezależnych warsztatów stale wzrasta. Niemal regułą jest, że po wygaśnięciu gwarancji użytkownicy kierują swoje samochody do warsztatów niezwiązanych z producentami samochodów, ale coraz więcej kierowców powierza swoje auta takim warsztatom jeszcze przed upłynięciem okresu gwarancyjnego, zlecając im przeglądy (co umożliwiają europejskie przepisy GVO).
W 2016 roku w konkursie “Warsztat Roku” zastosowano modyfikację polegającą na tym, że weryfikację warsztatów przeprowadziła zewnętrzna firma audytorska. Takie rozwiązanie gwarantuje obiektywizm, a przy okazji właściciele warsztatów biorących udział w konkursie mieli możliwość bezpłatnego i profesjonalnego przyjrzenia się swojej firmie. To zaprocentuje im w przyszłości, pozwoli na udoskonalenie działalności firmy.
Konkurs został przeprowadzony w trzech kategoriach: warsztat mały (do 3 stanowisk naprawczych); warsztat średni (4-6 stanowisk naprawczych) oraz warsztat duży (powyżej 7 stanowisk naprawczych).
Ponadto dodatkowo organizatorzy postanowili wyróżnić warsztaty przyjazne środowisku.
Wyniki konkursu zostały określone poprzez punktację uzyskaną podczas niezależnych audytów. Ocenie podlegały następujące obszary: dojazd, teren, biuro obsługi klienta, oferta, warsztat, wyposażenie warsztatu, dokumentacja, jakość i oczywiście ochrona środowiska.
Zgodnie z regulaminem, w tej edycji konkursu nie mogły uczestniczyć warsztaty, które stanęły na podium w poprzednim roku.