Mazda Design to tradycyjny już konkurs dla młodych stylistów. Osób które cenią rzemieślniczy kunszt pracy i stawiają na nowatorskie rozwiązania.
W tym roku marka chce stać się dla takich twórców jeszcze możniejszym mecenasem i nawiązać z nimi dłuższe i głębsze relacje.
Zobacz relacje:
Stąd zmiana formuły konkursu, podzielenie go na etapy i organizacja w cyklu dwuletnim. Stąd także dodanie do nazwy określenia Experience, które ma nawiązywać do zdobywania przez uczestników umiejętności (doświadczeń) i przekazywania im wiedzy przez doświadczonych mentorów.
– Pojęcie mistrzostwa jest jednym z filarów marki Mazda, jest elementem który wyróżnia naszą filozofię projektowania spośród wszystkich producentów. Dlatego chcemy się dzielić naszym bogatym doświadczeniem z innymi, zwłaszcza z tymi, którzy są na początku swojej drogi. Jesteśmy przekonani, że młodzi projektanci mogą wynieść wiele korzyści z pracy z uznanymi jurorami oraz ludźmi, którzy przez te wszystkie lata tworzyli projekt Mazda Design. W pierwszym etapie szukamy jak największej liczby osób myślących nieszablonowo, młodych projektantów z innowacyjnymi, ale i odpowiadającymi nam estetycznie pomysłami. Z nich wybierzemy grupę najlepszych, którzy w kolejnych etapach konkursu będą doskonalić swój projekt i osiągać w swojej pracy mistrzostwo. Chcemy z nimi pracować w dłuższym okresie, pomagać im i promować ich projekty. Dlatego od tego roku kładziemy akcent nie tylko na sam proces tworzenia, ale również na efekty prac, dając możliwość ich realizacji – mówi Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland.
Hasło tegorocznej edycji jest wieloznaczne, z jednej strony reKREACJA to tworzenie od nowa z materiału wcześniej już użytego, ale i nadanie nowemu obiektowi większej wartości, nowej jakości estetycznej i użytkowej. Z drugiej strony wynika nie tylko z odpowiedzialności za proces projektowania i produkcji, lecz także z czystej pasji projektowania.
To przede wszystkim proces redesignu, polegający w dużej mierze na kreatywności, zabawie formą i innowacyjności wizualnej. To stosowanie materiałów postrzeganych jako mniej szlachetne do tworzenia funkcjonalnych, ale i pięknych obiektów. W swoim drugim znaczeniu hasło odnosi się do odnowy fizycznej i mentalnej, do naszych aktywności podejmowanych dla relaksu, rozrywki lub rozwoju własnej osobowości.To coś, co jest nam teraz bardzo potrzebne.
Główną inspiracją konkursową jest pierwszy samochód elektryczny w portfolio marki, czyli debiutująca jesienią tego roku w Polsce Mazda MX-30. To model przyjazny naturze i otwarty na naturę dzięki zastosowaniu drzwi freestyle. Takie rozwiązanie odwołuje się bezpośrednio do japońskiej idei projektowania wnętrz – MA.
Elementy wykończenia wnętrza tego modelu zostały opracowane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu – przetworzonych butelek PET – oraz bioplastiku. To materiał pochodzenia roślinnego, który gwarantuje wysoką jakość wykończenia i nie zwiększa emisji dwutlenku węgla. Z kolei wielkość akumulatora nowego auta została przemyślana tak, aby zaspokoić podstawowe potrzeby użytkownika. Atutem jest także przyznany modelowi tytuł Red Dot: Product Design 2020.
Jak zmienia się formuła konkursu? W tej edycji nie będzie podziału prac na kategorie. Aby wziąć udział w rywalizacji, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych, którzy nie ukończyli 30 lat – będą musieli najpierw przesłać zbiór swoich dotychczasowych projektów – oryginalne portfolio. Zwycięski prototyp otrzyma tytuł Grand Prix, a jego autor nagrodę w wysokości 20 tys. zł oraz możliwość realizacji swojego projektu.
Ogłoszenie wyników pierwszego etapu nastąpi na początku grudnia 2020 r. równolegle z podaniem nazwiska laureata pozakonkursowej nagrody Mazda Design Award dla najciekawszego zrealizowanego projektu w dziedzinie polskiego designu w ciągu ostatnich trzech lat.
Wszystkie szczegóły dotyczące zasad przyjmowania zgłoszeń oraz regulamin konkursu Mazda Design Experience 2020/21 zostaną ogłoszone 10 lipca 2020 r. na stronie „MA” mazdadesign.pl.