Od kilku lat producenci oświetlenia samochodowego pracują nad nowym źródłem światła – retrofitami LED. Jedną z ich zalet jest bezpośredni montaż w miejsce używanych dotychczas żarówek halogenowych.
Takie rozwiązanie wymaga jednak żmudnego procesu homologacji do użytku na drogach publicznych i nowelizacji przepisów, które wciąż nie nadążają za rozwojem technologii.
Zobacz także:
Narva zaprezentowała swoje retrofity LED już w 2016 roku. Od tego czasu są systematycznie modyfikowane. Najnowsza linia Range Performance LED wyróżnia się kompaktową budową, która zapewnia lepsze jej dopasowanie do konstrukcji reflektora. Dodatkowo w korpusie zintegrowano dwa niezależne systemy rozpraszania ciepła. Pasywny poprzez odlany z aluminium radiator i aktywny z wbudowanym w podstawę wiatraczek.
Dzięki zastosowaniu w retrofitach najwyższej jakości diod 1860 LED – w miejsce tradycyjnego żarnika w szklanej bańce wypełnionej gazem – osiągnięto białe, zbliżone do dziennego światło o temperaturze barwowej 6500 K. Gwarantuje to optymalny kontrast i lepsze postrzeganie szczegółów na drodze.
Jakość diod 1860 LED w połączeniu z doświadczeniem inżynierów Narvy zapewnia również zachowanie ostrej linii odcięcia i ochronę przed oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Dodatkowo wiązka światła jest o 50 proc. dłuższa od wymaganego prawem minimum dla żarówek halogenowych.
Retrofity Narva Range Performance LED dostępne są jako H1, H3, H4, H7, H8/ H11/ H16 (Fog) oraz HB3/4 i HIR2. Wszystkie są kompatybilne z instalacją samochodową o napięciu 12V i 24V.
W katalogu producenta znajdują się także retrofity LED przeznaczone do świateł pomocniczych (np. kierunkowskazów), jak i wnętrza pojazdu.
Są to P21W (Red), P21W (White) i P21W/5W (Red) oraz W21W (Red), W21W (White) i P21/5W (Red), a także T10 W5W typu Festoon o długościach 30, 38 i 43 mm.
Niestety retrofity – w myśł aktualnych przepisów – nie są legalnie dozwolone do użytku na drogach publicznych…