Firma ZF Friedrichshafen integruje mocny napęd elektryczny bezpośrednio w innowacyjnej osi tylnej do pojazdów hybrydowych i samochodów elektrycznych.
Wizja pojazdów zeroemisyjnych firmy nie tylko wskazuje drogę do bezwypadkowej mobilnej przyszłości, lecz również do mobilności bez szkodliwej emisji spalin.
Zobacz także:
O dynamiczny napęd dba elektryczny system napędu osi o mocy 150 kW. Cały system napędowy wraz ze zintegrowaną elektrotechniką znajduje się w zajmującym niewiele miejsca, innowacyjnym, modułowym systemie tylnej osi o nazwie mSTARS (modular Semi-Trailing Arm Rear Suspension). Ten kompaktowy układ osi sprawia, że elektryfikacja platform pojazdów seryjnych jest szczególnie łatwa i elastyczna – również tych istniejących.
– System mSTARS oferuje klientom szerokie możliwości zastosowań w najróżniejszych segmentach pojazdów. Możliwe jest jego zastosowanie w pojazdach hybrydowych, pojazdach z ogniwami paliwowymi oraz pojazdach napędzanych elektrycznie w tym samym stopniu co połączenie z konwencjonalnymi modułami napędu na wszystkie koła lub naszym systemem aktywnego sterowania tylną osią AKC. Konkretne zastosowanie w pojazdach z „Wizji Zero“ świadczy o tym, jak szybko da się pokonać drogę do wydajnych samochodów elektrycznych lub hybrydowych – mówi Holger Klein, kierownik dywizji techniki układów jezdnych w samochodach osobowych.
Dzięki temu producenci pojazdów z pojedynczym wariantem karoserii mogą reagować na zmieniające się wymagania rynkowe.
Elastyczność we wszystkich koncepcjach napędów
Montaż systemu mSTARS w miejsce zwykłych osi w pojazdach wymaga niewielkich zmian w karoserii. Po zintegrowaniu tej nowości firmy ZF da się zredukować ilość wariantów platformy i jednocześnie zwiększyć modułowo ich możliwości. To podkreśla aktualne zastosowanie w pojeździe z „Wizji Zero“, do którego realizacji firma ZF użyła przykładowo seryjnej platformy do pojazdów kompaktowych i pojazdów klasy średniej.
Część układu napędowego o mocy 150 kW razem z przekładnią zębatą czołową, mechanizmem różnicowym i elektroniką energetyczną znalazła miejsce na środku wspornika osi mSTARS – tym samym pojazd porusza się zawsze w ruchu miejskim nie generując szkodliwej emisji spalin.
Alternatywnie możliwe jest zamontowanie elastycznej i prostej osi ZF również jako wariantu nienapędzanego lub też z klasycznym napędem osi do pojazdów z silnikiem zabudowanym w tylnej części samochodu lub wersji z napędem na wszystkie koła.
– Ten wielofunkcyjny system osi do samochodów osobowych począwszy od klasy pojazdów kompaktowych wzwyż to realizacja naszego wyobrażenia zarówno o inteligentnej koncepcji mechaniki, jak i czystej mobilności – podkreśla Klein.
Czysta, bezpieczna jazda
Oś mSTARS wyróżnia się dynamiką jazdy i wysokim bezpieczeństwem: pod obydwoma względami odpowiada ona skomplikowanym, konwencjonalnym osiom wielopołączeniowych w pojazdach klasy premium i pojazdach sportowych – i to wszystko już w wariancie podstawowym. Poprzez aktywne sterowanie tylnej osi AKC, które daje się połączyć ze wszystkimi modułowymi konfiguracjami osi, firma ZF zwiększa zwinność, komfort i stabilność pojazdów.
Ponieważ kierowanie odbywa się również z udziałem tylnych kół, również bardziej zaawansowane systemy wspomagania działają lepiej, bezpieczniej i wygodniej. System mSTARS to odpowiedź firmy ZF na globalne megatrendy: nowy system tylnej osi przyczynia się zarówno do bez emisyjnej jazdy jak i większego bezpieczeństwa, a tym samym do wizji zero bez wypadków i szkodliwej emisji.