Tegoroczna edycja ZF Aftermarket Tech Adventure 2019 była przyniosła uczestnikom nie tylko ogrom cennej wiedzy, ale również niezapomnianych emocji.
Odbyły się szkolenia teoretyczne, wzbogacone użyteczną wiedzą oraz praktyką warsztatową, do tego kursanci mieli możliwość zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami firmy.
Zobacz także:
Na “deser” uczestników przejazdy piekielnie mocnym drift truckiem, KTM-em X-Bow oraz kilkoma supersamochodami na torze.
Tegoroczna edycja ZF Aftermarket Tech Adventure odbyła się na torze wyścigowym Bednary Driving City. W ciągu intensywnych pięciu dni szkoleń, na imprezę zawitało około 520 uczestników – mechaników, dystrybutorów, właścicieli warsztatów. Dwudniowy program spotkań został po brzegi wypełniony emocjami.
Oprócz tradycyjnych modułów szkoleniowych skierowanych do specjalistów pracujących z samochodami osobowymi, dwa dni zostały poświęcone na tematykę motocyklową oraz ciężarową, dzięki czemu każdy mógł zdobyć cenną wiedzę. Dla wszystkich uczestników – mechaników, dystrybutorów, właścicieli warsztatów – przygotowane zostało kilkanaście stacji, na których profesjonaliści reprezentujący firmę ZF Aftermarket przekazywali doświadczenie i zagadnienia techniczne z zakresu układów zawieszenia, kierowniczych, hamulcowych, systemów bezpieczeństwa oraz układów przeniesienia napędu.
Co więcej, zdobytą wiedzę można było sprawdzić w praktyce.
Układ hamulcowy w teorii i praktyce
Układ hamulcowy jest kluczowym pod względem bezpieczeństwa elementem w każdym samochodzie. Dlatego też przywiązanie uwagi do jego rzetelnej diagnostyki i naprawy jest tak istotne. Podczas spotkania w specjalnie przygotowanym warsztacie uczestnicy szkolenia mogli obejrzeć najczęściej występujące usterki elementów układu hamulcowego tj. tarcz hamulcowych, zacisków, piast oraz łożysk.
Po szkoleniach teoretycznych przyszła pora na konfrontację wiedzy z praktyką. W tym celu na uczestników czekały specjalnie przygotowane modele Mini Cooper S Countryman. Pojazdy były wyposażone w elektrozawory umieszczone na przewodach poszczególnych zacisków hamulcowych, co umożliwiało ich wyłączenie w wybranym kole w celu symulacji uszkodzenia układu hamulcowego.
Uczestnicy mogli sprawdzić, jak samochód z taką usterką zachowuje się w sytuacji awaryjnej np. na płycie poślizgowej po przejechaniu przez szarpaki z prędkością około 45 km/h. Kierowcy mogli również przekonać się, jak zachowuje się auto z niesprawnym układem hamulcowym w jednym kole podczas hamowania awaryjnego.
Technologie klocków marki TRW: Cotec i DTEC
Swoistą kontynuacją szkolenia z zakresu układu hamulcowego był cieszący się dużym zainteresowaniem w ubiegłym roku pokaz skuteczności technologii innowacyjnych powłok, które wykorzystywane są w klockach marki TRW. Wyposażone są one w specjalną dodatkową warstwę, która umożliwia zwiększenie skuteczności hamowania podczas pierwszych zatrzymań po wymianie klocków hamulcowych.
Nowością były także klocki DTEC – które oprócz zalet wspominanych powyżej, mogą ograniczyć emisję pyłu nawet o 45 proc., dzięki czemu felgi w aucie wolniej pokrywają się trudnym do usunięcia nalotem. Aby zobrazować skuteczność hamulców w różnych konfiguracjach, do prezentacji wykorzystano trzy samochody Ford Focus, w których na chwilę przed próbą zamontowano różne klocki hamulcowe.
TRW Electric Blue Klocki te są one dedykowane do samochodów hybrydowych i elektrycznych, w których niezwykle ważna jest redukcja generowanego przez układ hamulcowy hałasu oraz niwelacja efektu korozji, przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej siły hamowania. Oferta produktów obejmuje już 98 proc. dostępnych na rynku europejskim pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
High Voltage. Jedną z nowości była prezentacja dotycząca bezpiecznego serwisowania pojazdów wyposażonych w układy wysokiego napięcia. Auta z napędem hybrydowym oraz elektrycznym stają się coraz popularniejsze, dlatego też warsztaty muszą stale szkolić się z procedur obowiązujących przy obsłudze takich pojazdów.
Głównym tematem poruszanym podczas tego modułu szkoleniowego były kwestie bezpieczeństwa, których należy przestrzegać przy przeprowadzeniu napraw. Część poświęcona została opisowi skrzyń biegów marki ZF produkowanych dla samochodów marki BMW, a także silnika elektrycznego, który w niedługim czasie trafi do jednego z nowszych modeli marki Mercedes. Można było poznać tajniki jazdy autami Tesla – modelami S i X.
Prawidłowe wykorzystywanie hamulców tarczowych oraz jak najbardziej płynne i efektywne korzystanie z rekuperacji mocy, kluczowe w tego typu aucie, było utrudnione przez płytę poślizgową i pojawiające się nagle przeszkody w teście łosia. Silniki elektryczne o mocy odpowiednio 422 i 463 KM oraz dysponujące przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie 2,6 sekundy robiły wrażenie na każdym.
Układ kierowniczy i przeniesienia napędu Na kolejnych stacjach szkoleniowych odbywały się szkolenia między innymi z zakresu układu kierowniczego. Uczestnicy mogli w warunkach torowych sprawdzić, jak zachowuje się samochód z niesprawnym układem kierowniczym np. podczas awaryjnego hamowania lub dynamicznej jazdy w slalomie.
W sekcji poświęconej układowi przeniesienia napędu uwagę skupiono między innymi na usterkach występujących w dwumasowym kole zamachowym w modelu Volkswagen Passat B6 .
Koncept warsztatowy ZF [pro]Tech. Ostatnia część szkolenia była poświęcona propozycji, która skierowana jest przede wszystkim do właścicieli warsztatów samochodowych i ciężarowych – koncept warsztatowy ZF [pro]Tech, występujący w dwóch wariantach. Wersja podstawowa wymaga jedynie przystąpienia do sieci i daje możliwość korzystania z porad montażowych, infolinii oraz oferuje dostęp do różnego rodzaju materiałów reklamowych i dydaktycznych.
W opcji rozszerzonej występującej pod nazwą ZF [pro]Tech plus – oferta jest jeszcze bogatsza i obejmuje między innymi osobistego doradcę, specjalistyczne szkolenia techniczne i dostęp do akcji serwisowych prowadzonych przez producentów pojazdów.
Adrenalina na najwyższym poziomie
Podczas drugiego dnia imprezy, na uczestników czekały aerotunel, czyli symulator swobodnego lotu bez spadochronu. Jednak największą atrakcją, na którą czekali praktycznie wszyscy uczestnicy, była możliwość poprowadzenia supersamochodów. Takie auta jak Lamborghini Huracan, McLaren 720S, Ferrari 458 Italia czy Nissan GT-R to pojazdy marzeń.
Na uczestników stacji czekało również stanowisko ZF Race Engineering, gdzie prezentowano produkty serii Sachs Performance i ZF Motorsport.
Z myślą o warsztatach ciężarowych i motocyklowych, dwa dni szkoleń poświęcono tym, którzy pasjonują się motocyklami oraz ciężarówkami. Dla nich przygotowano specjalne sekcje, które w całości zostały poświęcone konkretnej tematyce.
Dzień z ciężarówkami zakończyły chwile przepełnione adrenaliną. Każdy z uczestników miał okazję przejechać się w roli pasażera w potężnym drift truck’u. Całkowitą nowością był moduł poświęcony częściom motocyklowym. Przeprowadzono teoretyczne szkolenie z zasad bezpiecznej jazdy jednośladem oraz poruszono praktyczne aspekty pierwszej pomocy medycznej. Nie zabrakło również wiatru we włosach, który wygenerował KTM X-Bow.