Auta dostawcze nie mają łatwego życia. Znaczące przebiegi, duże obciążenia i ciągła eksploatacja – to cechy, które charakteryzują pojazdy użytkowe.
Ich średni wiek w UE wynosi to 10,9 lat – segment pojazdów dostawczych daje więc spore możliwości serwisowe i naprawcze dla warsztatów.
Zobacz relacje:
ZF Aftermarket wspiera niezależne warsztaty dzięki częściom oferowanym pod marką Lemförder, której eksperci przygotowali wskazówki dotyczące naprawy jednego z najbardziej popularnych pojazdów dostawczych – Volkswagena T5. W Polsce zarejestrowanych jest blisko 3,3 miliona samochodów dostawczych (do 3,5 tony całkowitej masy pojazdu).
33,2 mln samochodów dostawczych znajduje się w ciągłym użytkowaniu w całej Unii Europejskiej. Licząca ponad 6,2 mln pojazdów Francja ma zdecydowanie największą flotę samochodów dostawczych. Kolejne kraje na liście to: Hiszpania (4,6 mln), Wielka Brytania (4,4 mln) i Włochy (4,2 mln). W Polsce zarejestrowanych jest około 3,3 mln tego typu pojazdów.
Pojazdy te są często używane codziennie do przewozu dużych ładunków, co oznacza, że podlegają one również dużym obciążeniom i szybszemu zużyciu. Samochody dostawcze we wszystkich kategoriach wiekowych, znacznie częściej nie przechodzą corocznej kontroli stanu technicznego pojazdu w porównaniu do samochodów osobowych, wskaźnik awaryjności samochodów dostawczych powyżej dziesięciu lat wynosi 30 procent.
Wiele firm w pełni wykorzystuje dzienną dopuszczalną ładowność swoich pojazdów. Przeguby kulowe i drążki kierownicze, łączniki stabilizatora oraz inne części układu kierowniczego i zawieszenia są narażone na znaczące obciążenia. ZF Aftermarket zaleca warsztatom wizualną kontrolę elementów zawieszenia i sprawdzenie go pod kątem prześwitu za każdym razem, gdy samochód dostawczy pojawia się w warsztacie.
Oczywiście, zalecana jest również wymiana uszkodzonych i zużytych elementów, jeśli zachodzi taka konieczność. Jest to jedyny sposób na zagwarantowanie bezpiecznego prowadzenia pojazdu i upewnienie się, że przejdzie on kontrolę stanu technicznego.
Volkswagen T5 jest jednym z najpopularniejszych pojazdów w segmencie poniżej 3,5 tony. ZF Aftermarket pod marką Lemförder dostarcza szeroką gamę części zawieszenia, w tym wahacze, łączniki stabilizujące i elementy gumowo-metalowe mocowań.
W tym modelu samochodu bardzo często dochodzi do uszkodzeń spowodowanych zużyciem mocowania amortyzatora ze względu na za małe łożyskowanie w pierwszej generacji tej konstrukcji. Po jakimś czasie Volkswagen zastąpił ten element wersją z większym łożyskiem, chociaż obie wersje nadal można znaleźć na drogach. ZF Aftermarket oferuje oba warianty, ale zaleca Klientom uaktualnienie do nowej wersji w modelach, w których nadal znajdują się łożyska pierwszej generacji.
Co powinien wiedzieć dodatkowo mechanik podczas naprawy? – można o tym przeczytać na stronie Lemförder.
Nowe produkty w ofercie elementów zawieszenia
ZF Aftermarket stale poszerza swoją ofertę elementów zawieszenia do samochodów dostawczych. Nowe pozycje w portfolio obejmują:
• osłonę osi i układu kierowniczego do Forda Transit/ Tourneo Custom;
• wewnętrzne drążki kierownicze, drążki kierownicze i końcówki drążka kierowniczego do Citroëna Jumpy/ Peugeota Expert/ Toyoty Proace;
• mocowania tylnej osi i mocowania stabilizatora dla Volkswagena T5/T6 oraz Crafter;
• mocowania przedniej osi i wahacze do VW Crafter;
• wahacz przedniej osi i zwrotnica do Renault Kangoo oraz Mercedesa Citan.