Mitsubishi ogłosiło, że zespół Mitsubishi Ralliart, któremu MMC zapewnia wsparcie techniczne, weźmie udział w rajdzie Asia Cross Country Rally (AXCR).
W rajdzie AXCR 2024, który odbędzie się w południowej i środkowej Tajlandii między 11 a 17 sierpnia tego roku, zespół wystartuje czterema nowymi wyczynowymi Tritonami/L200.
Zobacz także:
POLSKIE SAFARI 2024: GIEMZA I MARTON NAJLEPSI W PRZASNYSZU!
Pickupy Triton/L200 będą reprezentowały barwy Mitsubishi Ralliart w rajdzie AXCR już trzeci sezon z rzędu. W pierwszym roku zespół odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, a w drugim roku wystartował nowym modelem i zajął trzecie miejsce w generalce. W obu rajdach Triton/L200 wykazał się wysoką wytrzymałością oraz wyjątkową łatwością manewrowania i prowadzenia na nierównych drogach. Osiągi Mitsubishi L200 zostały znacznie ulepszone na tegoroczne starty, a zespół będzie dążył do kolejnego zwycięstwa w klasyfikacji generalnej i powtórzenia sukcesu sprzed dwóch lat.
Team Mitsubishi Ralliart to prywatny zespół, którego właścicielem jest firma Tant Sport z Tajlandii. Dyrektorem zespołu jest Hiroshi Masuoka – dwukrotny mistrz Rajdu Dakar. Inżynierowie Mitsubishi Motors zajmą się dopracowaniem wyczynowych wersji samochodu i zapewnią wsparcie techniczne podczas rajdu.
Podobnie jak w zeszłym roku, kierowcami i pilotami będą Chayapon Yotha (Tajlandia) i Peerapong Sombutwong (Tajlandia), którzy odnieśli zwycięstwo w klasyfikacji generalnej AXCR 2022 oraz japoński duet Katsuhiko Taguchi i Takahiro Yasui, którzy zajęli ósme miejsce (najwyższe ze wszystkich zespołów japońskich zawodników) w AXCR 2023. Dołączą do nich Sakchai Hantrakul (Tajlandia) i Jumpol Doungthip (Tajlandia), bardzo doświadczeni zawodnicy rajdowi wiedzący wiele na temat samochodów Mitsubishi, a także kierowca testowy Mitsubishi Motors Kazuto Koide (Japonia) i pilot Eiji Chiba (Japonia), którzy w poprzednich edycjach AXCR stawali już na podium. Celem całej ekipy będzie zdobycie tytułu mistrzowskiego w prototypie T1, zmodyfikowanej wersji cross-country nowego Tritona/L200. W odniesieniu do zeszłorocznych wyników, osiągi L200 zostały znacznie poprawione, aby mógł lepiej konkurować na szybkich odcinkach z pojazdami dysponującymi silnikami o dużej pojemności skokowej. Zastosowano również nową wyczynową skrzynię biegów przenoszącą wysoki moment obrotowy, która gwarantuje większą trwałość i lepszą możliwość manewrów. Ponadto zwiększono rozmiar bieżnika opon, a tylne zawieszenie zmieniono ze sztywnych resorów piórowych na sztywne sprężyny śrubowe/4-wahacze. Pozwoli to na pochłanianie większych wstrząsów na nierównych drogach i poprawi trakcję na wyjątkowo wyboistych nawierzchniach, znacznie ułatwiając prowadzenie na wybojach.
Od 21 do 27, czerwca zespół Mitsubishi Ralliart prowadził testy wytrzymałościowe samochodów rajdowych Triton/L200, odzwierciedlające rzeczywiste warunki rajdowe, na torze terenowym w pobliżu Parku Narodowego Khao Yai, w Tajlandii. Niezawodność i trwałość nadwozi, zawieszeń i silników rajdówek, które przeszły dalsze modyfikacje podnoszące ich przyspieszenie, sprawdzono przejeżdżając około 800 km w ciągu siedmiodniowego testu wytrzymałościowego, a następnie dokonano dostosowań technicznych w ramach przygotowań do właściwych zawodów.
W zeszłym roku staraliśmy się wywalczyć drugie z rzędu zwycięstwo Tritonem/L200, który dopiero co został wprowadzony na rynek, jednak nie byliśmy w stanie wykorzystać jego pełnego potencjału, kończąc na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej – powiedział Hiroshi Masuoka, dyrektor zespołu Team Mitsubishi Ralliart. W tegorocznym Tritonie/L200 dokonaliśmy znacznych ulepszeń, przede wszystkim w zakresie osiągów i prowadzenia na nierównych drogach, dodatkowo wzmacniając naszą ekipę, startującą w czterech samochodach, która dąży do odzyskania tytułu mistrzowskiego. Wśród tegorocznych kierowców znajdzie się również Kazuto Koide, kierowca testowy, z którym współpracowałem przy opracowywaniu pojazdów Mitsubishi przez ponad dwie dekady. W Mitsubishi Motors wykorzystujemy nasze doświadczenie, zdobywane w ekstremalnych sportach motorowych, do opracowywania nowych pojazdów. Mam nadzieję, że uda mi się przekazać tę tradycję następnej generacji konstruktorów.
Profil zespołu Mitsubishi Ralliart
Dyrektor zespołu: Hiroshi Masuoka (Mitsubishi Motors)
Kierownik zespołu: Chayut Yangpichit (Tant Sport) Dyrektor techniczny: Kopong Amatayakul (Tant Sport)
Wsparcie techniczne (nadwozie, podwozie): Noriyoshi Aiba (Mitsubishi Motors)
Wsparcie techniczne (silnik): Tetsuya Makita, Masataka Tsuiki (Mitsubishi Motors)
Kierowcy i piloci:
Chayapon Yotha
Pochodzi z: Prowincji Udon Thani, Tajlandia Urodzony: 16 sierpnia 1987 (36 lat)
Kariera zawodowa: Chayapon Yotha rywalizuje w licznych rajdach i wyścigach w Tajlandii. Poprowadził zespół Mitsubishi Ralliart do pierwszego zwycięstwa, kiedy rywalizowała w AXCR w 2022 roku i zajął trzecie miejsce w ubiegłorocznych zawodach.
Pilot: Peerapong Sombutwong (Tajlandia)
Katsuhiko Taguchi
Pochodzi z: Okayama, Japonia Urodzony: 7 lutego 1972 r. (52 lata)
Kariera zawodowa: W 2007 roku zwyciężył w Rajdzie Japonii w grupie N. Występował również za granicą, dwukrotnie wygrywając Rajdowe Mistrzostwa Azji i Pacyfiku FIA (APRC).
Pilot: Takahiro Yasui (Japonia)
Sakchai Hantrakul
Pochodzi z: Chiang Mai, Tajlandia Urodzony: 29 listopada 1962 (61 lat)
Kariera: Sakchai Hantrakul ma ponad 30-letnie doświadczenie w rajdach samochodowych i doskonale zna się na pojazdach Mitsubishi, prowadził m.in. Mitsubishi Pajero w Rajdzie Dakar 1996.
Pilot: Jumpol Doungthip (Tajlandia)
Kazuto Koide
Pochodzi z: Prefektury Aichi, Japonia Urodzony: 19 czerwca 1979 (45 lat)
Kariera zawodowa: Kazuto Koide dołączył do Mitsubishi Motors w kwietniu 1998 roku. Jako kierowca testowy Mitsubishi ma doświadczenie w prowadzeniu takich modeli jak Pajero i Lancer Evolution. Obecnie jest również instruktorem jazdy dla pracowników Mitsubishi Motors, pracuje także jako kierowca pokazowy na imprezach w Japonii i za granicą.
Pilot: Eiji Chiba (Japonia)
Mitsubishi Triton/L200 w wersji rajdowej
Długość całkowita x szerokość całkowita | 5320 mm x 1995 mm |
Rozstaw osi | 3130 mm |
Rozstaw kół (przód/tył) | 1730 mm |
Silnik | 4N16 (turbosprężarka z chłodzeniem międzystopniowym) |
Wtrysk paliwa | Wysokociśnieniowy common-rail |
Pojemność skokowa | 2439 cm3 |
Turbosprężarka | Silnik i turbosprężarka – Mitsubishi Heavy Industries |
Moc maksymalna | 150 kW (204 KM) lub więcej |
Maksymalny moment obrotowy | 470 Nm lub więcej |
Układ wydechowy | HKS AXCR 2024 w wersji wyczynowej |
Przekładnia |
6-biegowa przekładnia sekwencyjna Olej przekładniowy Moty |
Napęd na 4 koła | Permanentny napęd 4WD |
Mechanizm różnicowy | CUSCO przód, LSD tył |
Zawieszenie przednie | Niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi |
Zawieszenie tylne | Sztywne/ sprężyny śrubowe, 4-wahacze |
Amortyzatory | Regulowane przednie i tylne podwójne amortyzatory CUSCO |
Tłumienie dobicia | Hydrauliczne |
Układ kierowniczy | Przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem |
Hamulce | Wentylowane tarcze hamulcowe ENDLESS z jednoczęściowymi zaciskami i klockami hamulcowymi, wyścigowy płyn hamulcowy FORTEC |
Koła | Aluminiowe felgi aluminiowe WORK (17 cali x 7J) |
Opony | Yokohama GEOLANDAR M/T G003 (245/75R17) |
Inne elementy |
Przednie błotniki z włókna węglowego Panele przednich i tylnych drzwi z włókna węglowego Panel zewnętrzny paki z włókna węglowego |