Samochód służbowy staje się narzędziem pracy w takim samym stopniu, jak telefon komórkowy czy laptop. Efektywne zarządzanie flotą pojazdów jest jednak przedsięwzięciem wymagającym odpowiedzialności.
Lista zagadnień, na które należy zwrócić uwagę, obejmuje cały szereg strategicznych kwestii. O czym zatem warto pamiętać i jakie kwestie z góry zaplanować?
Zobacz także:
Wyłożenie pełnej kwoty na zakup aut flotowych to raczej rzadko spotykana praktyka. Firmy w większości operują w modelu leasingowym, w którym na początku transakcji inwestowana jest suma stanowiąca określony procent wartości mienia. Taka formuła, ze względu na ograniczone koszty, jest bardzo wygodna dla przedsiębiorcy.
Ponadto koszty eksploatacyjne, a docelowo amortyzacja pojazdu, stanowią spory odpis w bieżących rozliczeniach firmy. Rozwiązaniem mniej powszechnym jest długoterminowy najem pojazdów, a szereg wyspecjalizowanych instytucji finansowych oferuje też zintegrowaną usługę, łączącą koszty raty leasingowej z ubezpieczeniem i pakietem serwisowym pojazdu.
Koszty eksploatacji
Zakup paliwa to wciąż najbardziej znacząca wśród wielu pozycji składających się na bieżące koszty eksploatacji floty pojazdów służbowych. Do tego należy doliczyć serwis, terminowe przeglądy, a także ewentualne naprawy. Optymalizacja wydatków eksploatacyjnych to w kontekście zarządzania zasobami firmy obszar krytyczny, dlatego część firm decyduje się na wyodrębnienie samodzielnego stanowiska dla pracownika odpowiedzialnego za mienie i operującym nim kierowców.
Zakres kompetencji osoby zatrudnionej na takim stanowisku jest szeroki, wiąże się z tym również duża odpowiedzialność. Profesjonalny menadżer flotowy powinien wykazywać kompetencje obejmujące logistykę, telematykę, a także zarządzanie zasobami ludzkimi.
Rynek kierowcy
Intensywny rozwój rynku przewozowego obserwujemy już od wielu lat. Branża intensywnie się rozwija, a braki kadrowe uzupełniane są kierowcami z Ukrainy i Białorusi. Specjaliści z branży TSL otwarcie mówią o zjawisku rynku kierowcy i rosnącej przez to presji cenowej na płace. Zjawisko to dotyczy również przedsiębiorstw spoza branży logistycznej.
Odpowiedzialny kierowca, przedstawiający odpowiednie certyfikacje zawodowe, to pracownik bardzo pożądany, a zaufanie do osoby, której powierzamy cenne mienie, to rzecz nie do przecenienia. Coraz więcej pracodawców wyraża tez potrzebę przeglądu historii zawodowej danego pracownika w kontekście jego uprawnień czy ewentualnych wykroczeń drogowych.
Ubezpieczenie pojazdów
Reasekuracja eksploatowanej floty to zagadnienie, do którego należy podejść bardzo odpowiedzialnie. Rynek ubezpieczeniowy przedstawia szeroką gamę propozycji, natomiast w przypadku działalności biznesowej odpowiednią polisę warto wybrać z rozmysłem, bacząc przede wszystkim na jej zakres i koszt.
Wartym rozważenia rozwiązaniem jest wsparcie doświadczonego pośrednika, który pomoże w doborze produktu ubezpieczeniowego najlepiej dopasowanego do potrzeb firmowej floty.
Likwidacja szkód
Likwidacja szkody w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia drogowego to kolejna strategiczna kwestia na liście zagadnień związanych z utrzymaniem floty pojazdów. Warto zadbać, by wybrany pakiet obejmował bieżące zgłaszanie kolizji i monitorowanie całego procesu likwidacji szkód (oględziny, kosztorys, kontakt z warsztatem). To szczególnie korzystne, jeśli firma nie ma oddelegowane do zarządzania flotą pracownika.
Auto na zastępstwo
Ryzyko zdarzenia drogowego istnieje zawsze, a statystyki dowodzą, iż jest ono wyższe w przypadku dużej floty służbowych pojazdów. Likwidacja szkody oznacza stratę czasu i zasobów, pośrednik ubezpieczeniowy powinien zatem podjąć staranie, by te deficyty ograniczyć. W przypadku zakontraktowania zintegrowanej usługi, przedsiębiorca korzysta z auta zastępczego w całym okresie realizowania naprawy.
Taka oferta pozwala ograniczyć przerwy w wykonywanej działalności zarobkowej. Dodatkowo, w przypadku Unique Service Partner wsparcie to jest bezpłatne, a rozliczenie odbywa się bezgotówkowo.
Odpowiedzialny partner oferujący kompleksowe świadczenia finansowo- ubezpieczeniowe to standard powoli wpisujący się w nowoczesne reguły zarządzania przedsiębiorstwem. Efektywna współpraca z wyspecjalizowaną instytucją oznacza oszczędność czasu i zasobów, a przez to większy zysk dla podmiotów w obrocie biznesowym.
Grzegorz Tomasiak (Prezes Zarządu Unique Service Partner)