Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu.
To jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym.
Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO – SZKOŁA JAZDY RENAULT
BEZPIECZEŃSTWO – SJR
– Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Zasady prawidłowego ustawienia zagłówka:
1. Zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka.
2. Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko głowy.
– Im mniejszy dystans dzieli głowę od zagłówka, tym mniejsza prędkość, z jaką uderzy ona o zagłówek w trakcie zderzenia – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby zgłosić się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego.
– Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest prawidłowa pozycja fotela.
– Na przykład zbyt odchylone w tył oparcie uniemożliwi należyte wyregulowanie zagłówka – dodają trenerzy.