ZAGŁÓWKI – 24 PROCENT MNIEJSZE RYZYKO

foto Krzysztof Kuczyk / FORUM

Badania wykazują, że poprawnie ustawiony zagłówek może zmniejszyć o prawie 1/4 ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu.

To jeden z najczęściej stwierdzanych urazów u osób uczestniczących w tego typu zdarzeniu drogowym.


Zobacz także:
BEZPIECZEŃSTWO – SZKOŁA JAZDY RENAULT
BEZPIECZEŃSTWO – SJR


– Zagłówek jest istotnym elementem bezpieczeństwa biernego pojazdu i jego zadaniem jest zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego. Jednak tylko prawidłowo ustawiony zagłówek spełni swoją funkcję – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zasady prawidłowego ustawienia zagłówka:

1. Zagłówek powinien być ustawiony na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy (potylicą) dotknąć środka zagłówka.

2. Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko głowy.

– Im mniejszy dystans dzieli głowę od zagłówka, tym mniejsza prędkość, z jaką uderzy ona o zagłówek w trakcie zderzenia – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby zgłosić się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego.

– Kierowcy muszą także pamiętać o zagłówkach pasażerów i zwracać uwagę, aby były odpowiednio ustawione dla przewożonej aktualnie osoby – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Punktem wyjścia do odpowiedniego ustawienia zagłówka jest prawidłowa pozycja fotela.

– Na przykład zbyt odchylone w tył oparcie uniemożliwi należyte wyregulowanie zagłówka – dodają trenerzy.