Pandemia koronawirusa sprawiła, że wyjazdy w tym roku na wakacje są zupełnie inne niż wcześniej. Najpopularniejszym środkiem transportu okazuje się samochód.
Prawdziwym bestselerem okazują się kampery, które spisują się znakomicie jako element zachowania dystansu podczas wypoczynku.
Zobacz także:
W wypożyczalnie przeżywają istny boom, podobnie jak punkty sprzedaży. Również do łask powróciły przyczepy kempingowe.
Warto jednak pamiętać, że ze względu na istotne różnice w prowadzeniu pojazdu rekreacyjnego i typowego samochodu osobowego, a także ze względu na to, że kształt i obciążenie aut rekreacyjnych mają wpływ na ich stabilność dynamiczną, dobór odpowiednich opon w kamperach jest szczególnie ważny dla bezpieczeństwa.
Continental zaleca stosowanie w pojazdach rekreacyjnych specjalnych opon, przeznaczonych właśnie do nich. W przypadku kamperów, czyli samochodów kampingowych, najlepszym rozwiązaniem jest zakup opon oznaczonych jako Camping lub Camping Pneu (CP).
Ogumienie z tym symbolem, określane też nieraz jako turystyczne, ma specjalną konstrukcję, która utrudnia odkształcanie. Opony kampingowe są więc bardziej odporne od zwykłych i przystosowane do postoju przez dłuższy czas, w jednej pozycji z dużym obciążeniem. Opony turystyczne, podobnie jak opony do przyczep kampingowych, mają w konstrukcji zazwyczaj dodatkowy oplot kordowy, który podnosi ich nośność i wzmacnia brzegi.
Dzięki temu, ogumienie typu CP lepiej radzi sobie z nierównomiernymi obciążeniami wynikającymi np. z położenia zbiornika na wodę w kamperze. W porównaniu z tradycyjnymi oponami o tym samym rozmiarze, opony kempingowe mogą przyjmować znacznie większy nacisk na tylnej osi i oferują podobne osiągi, ale przy obciążeniach do 300 kg wyższych.
Wraz z większymi rezerwami bezpieczeństwa, korzyści ze stosowania opon typu CP obejmują lepszą stabilność na zakrętach i mniejsze zużycie. Solidniejsza konstrukcja tych opon sprawia, że są one lepiej dopasowane do przejścia z okresów mobilności do dłuższego postoju. Podczas dłuższych przejazdów autostradowych z pełnym obciążeniem konwencjonalne opony samochodowe wykazują wyraźny wzrost temperatury.
Następnie, po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, w miarę ochładzania się opon, mogą one ulec punktowej deformacji – to tzw. zjawisko flat spot. Opony klasy CP są bardziej odporne na takie objawy.
Continental Vanco Camper
Opona letnia Continental Vanco Camper spełnia normę CP i jest przeznaczona właśnie specjalnie do kamperów, także o masie pow. 3,5 tony. Zapewnia ona bardzo dobre podparcie poprzeczne dla tylnych osi, co gwarantuje zwiększoną stabilność przy jeździe kamperem z obciążonym tyłem.
Ogumienie ma też wzmocnione ściany boczne dla ochrony przed mechanicznymi uszkodzeniami – np. otarciami – w trakcie podróży, mocną konstrukcję karkasu, chroniącą oponę przed odkształceniami na postoju, a także zwiększone ciśnienie maksymalne dla lepszej stabilności opony w trakcie jazdy i pokonywania zakrętów przy pełnym załadunku.
Vanco Camper charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie, przeciążenie i uderzenia, co czyni ją wyjątkowo trwałą – nawet w trudnych warunkach kempingowych i przy długich postojach. Zapewnia także wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki poprawionej przyczepności i skróconej drodze hamowania na mokrej nawierzchni.
W ofercie Continental są także letnie, zimowe i całoroczne opony do samochodów dostawczych, z szeroką gamą bieżników i mieszanek gumowych pasujących do różnych ciężkich i lekkich, dużych i małych kamperów oraz przyczep turystycznych. W przyszłym sezonie na rynku polskim będzie także oficjalnie dostępny nowy, ulepszony model całorocznej opony przeznaczonej do kamperów – VanContact Camper.
– Warto pamiętać, że przed każdą podróżą, a także codziennie podczas jazdy i co najmniej raz w miesiącu, gdy kamper jest na postoju, należy sprawdzić ciśnienie w oponach swojego pojazdu. Właściwe ciśnienie w oponach wpływa nie tylko na poziom bezpieczeństwa, ale także na oszczędność energii, co może zwiększyć przebieg – mówi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.
Na co warto zwrócić uwagę, zanim ruszysz w drogę kamperem?
– zakręć zawory od gazu i wody, zwiń zewnętrzne kable i przewody;
– złóż łóżka i leżanki – w kamperze wolno podróżować tylko na miejscach do siedzenia;
– złóż i zamocuj zewnętrzny osprzęt – np. roletę przeciwsłoneczną, antenę TV/Sat, etc.;
– opróżnij toaletę chemiczną i zbiornik zużytej wody, jeśli kamper jest w nie wyposażony;
– zabezpiecz i zamocuj przedmioty w kabinie i w tzw. „garażu” kampera, czyli luku bagażowym oraz zamknij i zablokuj wewnętrzne drzwi i przegrody, szuflady i schowki;
– zdemontuj spod kół i schowaj podkładki antypoślizgowe, kliny najazdowe i podpory poziomujące;
– sprawdź ciśnienie w oponach i ich stan – nie mogą być odkształcone.
Fot.: Adobe Stock © Andrey Armyagov