YOKOHAMA: OPONY NA BIAŁE DNI – ZIMOWE CZY CAŁOROCZNE?

yokoh_opon1

Koncerny oponiarskie prześcigają się w rozwiązaniach, łączących funkcje opon zimowych i letnich w jednej oponie całorocznej. Mimo to wciąż ponad 90 proc. polskich kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia na zimę.

Jakie opony wybrać, by zachować bezpieczeństwo jazdy na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni? Zdania, jak zwykle, są podzielone, a obie koncepcje mają swoich zwolenników…


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, warto mieć na kołach w dobrej jakości ogumienie. Opona to jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią. Od jej właściwości zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podczas zmiennych warunków atmosferycznych.

Zimowe czy całoroczne?

Decydując się na zakup najlepiej rozważyć indywidualne potrzeby i styl jazdy.

– Przede wszystkim ważna jest częstotliwość użytkowania auta i rodzaj tras jakie samochód ma pokonywać. Gdy przewidujemy długie kursy poza miastem, gdzie na drogach może zalegać śnieg – lepiej postawić na opony zimowe. Szczególnie, gdy wybieramy się do jednego z krajów, które wprowadziły ustawowy obowiązek wymiany ogumienia – doradza Artur Posłuszny z ITR CEE, dystrybutor opon Yokohama.

Modele zimowe wyróżnia inny skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach i w efekcie lepszą przyczepność. Inna jest konstrukcja bieżnika – umożliwiająca skuteczne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Dzięki dużej liczbie poprzecznych rowków, tzw. lameli – opona „wgryza się” w śnieg”, zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni. Stosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20 proc.

artur_po1Nic więc dziwnego, że ze względu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg w takich krajach jak: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia, Chorwacja i Rumunia wprowadzono przepisy zobowiązujące kierowców do wymiany opon. W Polsce, podobnie tak jak w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Irlandii zmiana ogumienia nie jest obowiązkowa. Mimo to większość polskich kierowców corocznie ustawia się w kolejce po opony zimowe.

Kiedy po nowe „zimówki”?

– Dobra opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania – mówi Artur Posłuszny.

Najważniejszą kwestią podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 mm. Płytszy bieżnik w zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu. Przyjmuje się, że dobre opony mogą służyć przez 3 – 4 sezony w zależności od przebiegu.

Szybsze zużycie ogumienia związane jest najczęściej z nadmiernym obciążaniem pojazdu, nieodpowiednim ciśnieniem w oponach lub niewłaściwym montażem czy doborem felgi i opon. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości.

Sprawdzamy stan techniczny

Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon z poprzedniego sezonu należy sprawdzić ich stan, pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach widoczne są wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Parametry pomogą w wyborze

Przy zakupie zimowek warto także spojrzeć na informacje znajdujące się na etykietach.

– Zimą bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę. Należy szukać modeli z wysokimi ocenami w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni: A, B lub C, licząc się z niską efektywnością paliwową. Przykładowo zajmująca wysoką pozycję w zimowych testach ADAC bezpieczna opona zimowa Yokohama W.drive V905 uzyskuje ocenę E lub C w kategorii oporów toczenia – dodaje Posłuszny.

W przeciwieństwie do opon letnich, gorsze oceny oporów toczenia i hałasu nie mają tak dużego znaczenia i wynikają przed wszystkim z charakterystycznej konstrukcji opony zimowej.

Fot.: Yokohama (Per Pettersson)