1 listopada 2012 r. wchodzi w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 122/009 z 2009 r. nakładające na producentów obowiązek etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej, drogi hamowania na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu.
Dotyczy to opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Zgodnie z przepisami informacje o oponie mają być widoczne w formie etykiety naklejonej na bieżniku (z wyjątkiem samochodów ciężarowych) i we wszystkich materiałach informacyjnych i reklamowych. Etykiety naklejane na opony przedstawiać będą piktogramy wymienionych parametrów oraz uzyskane przez każdy z nich oceny w skali od A (najwyższa) do G (najniższa), a także ilość fal i liczbę decybeli w przypadku poziomu hałasu zewnętrznego.
Czy istnieje opona doskonała?
Wydawałoby się, że kierowcom nie pozostaje nic innego, jak poszukiwać opon o parametrach idealnych, najlepszych w każdej z trzech kategorii. Nic bardziej mylnego
– Warto pamiętać, że charakteryzujące budowę opony parametry są ze sobą ściśle powiązane i mają na siebie wzajemny wpływ. Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie idzie w parze z oporami toczenia przekładającymi się na mniejsze zużycie paliwa. I odwrotnie, im parametr oporów toczenia wyższy, tym dłuższa droga hamowania w warunkach zimowych i mniejsze bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów samochodu. Nabywca musi sam zdecydować, który z parametrów ma dla niego największą wagę. Dzięki etykietom ma on teraz możliwość obiektywnego sprawdzenia tej samej cechy opony u różnych producentów i wyboru zgodnie z oczekiwaniami – wyjaśnia Artur Posłuszny z firmy ITR S.A. dystrybuującej opony Yokohama.
Hamowanie na mokrej nawierzchni
Aby lepiej zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy wskaźnikami, posłużmy się przykładami opon zimowych marki Yokohama W.drive V902A. Opony te wykonane są ze specjalnej mieszanki, wzbogaconej o substancję ZERUMA, zapewniającą odporność na zmiany temperatur. Dzięki temu nie twardnieją pod wpływem mrozu. Mają wiele gęstych lameli i masywne klocki układające się w agresywny wzór bieżnika, co pozwala im „wgryzać się” w nawierzchnię gwarantując w zimie świetną przyczepność.
W kategorii „hamowanie na mokrej nawierzchni” opony Yokohama W.drive V902A otrzymały najwyższą ocenę – klasę A. Wartości pozostałych dwóch parametrów nie będą jednak wysokie, bo doskonale przyczepne ogumienie stawia duże opory toczenia (klasa C lub F w zależności od rozmiaru).
– Yokohama stawia na bezpieczeństwo i najkrótszą możliwą drogę hamowania. Różnica pomiędzy oponą klasy A, a tą klasy G w drodze hamowania na mokrej nawierzchni może dochodzić nawet do 30 proc. Według danych Yokohamy, w przypadku typowego samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h, daje to oponie W.drive aż o 18 m krótszą drogę hamowania niż innej oponie z klasą przyczepności G – komentuje Artur Posłuszny.
Co dadzą etykiety?
Nowy system oznaczeń, analogiczny do naklejek stosowanych w urządzeniach gospodarstwa domowego, stanowić będzie dla kierowców jasne i łatwo dostępne źródło informacji, ułatwiające im podejmowanie decyzji zakupowych zgodne z oczekiwaniami. Celem wprowadzanych etykiet jest także zwiększenie bezpieczeństwa oraz oszczędności, jak również ograniczenie wpływu transportu drogowego na środowisko. Etykiety mają zachęcać producentów do poszukiwania nowych rozwiązań umożliwiających optymalizację wartości wszystkich parametrów.
Yokohama stosuje obecnie szereg zaawansowanych technologii o takim właśnie przeznaczeniu, m. in. wkładkę Advanced Inner Linner, zmniejszającą utratę powietrza w oponie o ponad 30 proc. i kanały HydroARC, gwarantujące doskonałą przyczepność oraz stabilność podczas wchodzenia w zakręty. Takie udoskonalenia znajdują zastosowanie w oponach różnego typu. Możliwe, że kiedyś uda się je połączyć w idealne zestawienie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.