Z rynku ubezpieczeń płyną ostatnio niepokojące dane dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych. Wyniki ekonomiczne osiągane przez zakłady ubezpieczeń na najpopularniejszych ubezpieczeniach – OC kierowców i auto casco są jednymi z najgorszych w historii.
Od kilku miesięcy nie milkną opinie o potrzebie podniesienia cen za OC i AC. Towarzystwa ubezpieczeń zmieniają swoją politykę cenową i poszukują nowych sposobów na dotarcie z ofertą do najlepszych klientów.
Zobacz relacje:
Dla zakładu ubezpieczeń „dobry klient” to taki, który nie powoduje wypadków i nie zgłasza szkód. Jedną z metod pozwalającą na szczegółowe badanie zachowania i reakcji kierowców na drodze jest telematyka.
Benefia Ubezpieczenia, to Spółka dedykowana do rozwoju nowoczesnych kanałów dystrybucji ubezpieczeń we współpracy z NEPTIS S.A. właścicielem komunikatora nawigacyjnego Yanosik.pl postanowiła wykorzystać niszę i trafić do klientów świadomych, chcących zweryfikować swój styl jazdy, promując przy tym tych, którzy jeżdżą bezpiecznie.
Benefia i Yanosik.pl opracowały wspólnie aplikację „Nagradzamy bezpiecznych”. Aplikacja rejestruje nie tylko liczbę przebytych przez użytkownika kilometrów i czas podróży, ale także styl i sposób jazdy w tym np. jego reakcję na ograniczenia prędkości. Kierowcy, którzy swoją trasę przejadą bezpiecznie i zgodnie z przepisami nagradzani są punktami. Przekładają się one na dodatkowy rabat w cenie ubezpieczenia.
Benefia pracuje nad opracowaniem metody pozwalającej wykorzystać dane uzyskiwane dzięki aplikacji do oceny i wyceny ryzyka zgodnie z zasadą „pay as you drive” czyli „płać za to jak jeździsz”. W przyszłości taryfa składek w mniejszym stopniu byłaby uzależniona od takich parametrów jak pojemność auta i nawet młodych kierowców kalkulowałaby wg tego jak jeżdżą a nie tylko wg wieku. Doświadczenia większych rynków ubezpieczeniowych jak np. rynku amerykańskiego wskazują, że ubezpieczyciele stosują telematykę coraz odważniej.
Aplikacja „Nagradzamy bezpiecznych” to pierwsze wdrożenie rozwiązania telematycznego dla klienta indywidualnego. Jednocześnie jest to pierwszy w Polsce mobilny system sprzedaży, wyjątkowy i nowatorski proces dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych. Zasada działania aplikacji oparta jest o odkodowywanie danych z kodu AZTEC. Kod ten, przypomnijmy, zapisany jest na każdym, stałym dowodzie rejestracyjnym.
Użytkownik Yanosik.pl po zainstalowaniu aplikacji na smartfonie – lub zaktualizowaniu jej starszej wersji – może zeskanować kod z dowodu rejestracyjnego samochodu. W tym przypadku rolę czytnika kodu AZTEC spełnia aparat fotograficzny. Odkodowane dane trafiają do systemu informatycznego Benefii. Na ich podstawie odbywa się ocena ryzyka i taryfikowanie ubezpieczenia. Na ekranie smartfona pojawia się kilka dedykowanych danemu klientowi wariantów ubezpieczenia wraz z cenami.
Aplikacja działa bardzo intuicyjnie. Wystarczy, że Klient „kliknie” na wybrany wariant, a po wyrażeniu odpowiednich zgód i pobraniu ogólnych warunków ubezpieczenia, bardzo łatwo i szybko oferta zmieni się w polisę. Aplikacja daje również możliwość uzupełnienia lub zmiany danych jeśli klient uzna, że odkodowane dane są niepełne. Aplikacja prowadzi klienta przez cały proces zawarcia umowy ubezpieczenia, włącznie z płatnością za polisę.
Gotową, opłaconą polisę klient może zapisać w telefonie. Otrzymują ją również na swój adres e-mail. Cała operacja trwa max 5 min. Bardzo istotnym jest fakt, że system nie tylko generuje dedykowaną ofertę cenową, ale klient ma możliwość bezpośredniego opłacenia polisy z poziomu aplikacji.
Od momentu wdrożenia czyli od 31 grudnia 2015 r, system zanotował kilkadziesiąt tysięcy użytkowników, którzy wykonali ponad 20 tys. kalkulacji. Zawarto tą drogą prawie tysiąc polis. Warto wspomnieć, że z nawigacji Yanosik.pl korzysta około 1,5 mln kierowców miesięcznie i liczba ta systematycznie się powiększa.
Jak wynika z raportu „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych” – już 43 proc. osób kupujących w sieci robi zakupy na smartfonach, a 29 proc. na tabletach. Ważne jest również, że rynek m-Commerce stale rośnie. Wydaje się więc, ze rozwiązania proponowane przez Benefię wpisują się w rynkowe trendy i pozwolą Spółce osiągnąć przewagę w wyścigu o klienta.