Nowy pojazd YXZ1000R prezentuje nowatorskie podejście Yamahy do konstrukcji pojazdów Side-by-Side (SxS) przeznaczonych do celów rekreacyjno- sportowych.
Napędzany 3-cylindrowym silnikiem DOHC nowej generacji o świetnym momencie obrotowym, współpracującym z 5-stopniową sekwencyjną skrzynią przekładniową o charakterystyce rajdowej, YXZ doskonale czuje się w świecie off-roadowym. Poznaj pierwszy super sportowy Side-by-Side.
Zobacz także:
SxS jest zasilany trójcylindrowym,12-zaworowym silnikiem z wtryskiem paliwa 41-mm, o stopniu sprężania 11,3:1, który odpowiada za wysoki moment w średnim zakresie obrotów i niezwykle żywiołowy charakter. Wyjątkową kulturę pracy zapewnia pojedynczy wałek wyrównoważający. YXZ jest wyposażony w aluminiową chłodnicę o wysokiej wydajności z automatycznie załączanym wentylatorem.
Wysokoprzepływowy układ wydechowy 3w1 obejmuje tłumik ze stali nierdzewnej, usytuowany centralnie dla optymalnego rozkładu masy pojazdu.
Dziełem Yamahy jest nowa, 5-stopniowa przekładnia sekwencyjna, dostosowana do wyczynowej natury. Rajdowa mapa przełożeń umożliwia błyskawiczną zmianę biegów pod kątem szybkich przyspieszeń, zaś w trybie manualnym zapewnia skuteczne przenoszenie mocy na koła aktualnie napędzane – bez strat cechujących niektóre systemy bezstopniowe (CVT).
Skrzynia jest wyposażona w ogranicznik momentu obrotowego oraz tłumik drgań. Na kulturę jej działania wpływa także zastosowanie nowego sprzęgła hydraulicznego o średnicy 21 cali (53,3 mm) pod kątem „intuicyjnej lekkości” podczas zmiany i redukcji przełożeń.
System napędu Yamaha On-Command
Jeden ruch pokrętła załącza kolejno tryby 2WD, 4WD lub 4WD Diff Lock w zależności od potrzeb trakcyjnych. Aby nie „odpaść” w trudnym terenie, YXZ1000R korzysta ze sprawdzonego w innych pojazdach Yamahy systemu przeniesienia napędu On-Command 4WD Diff-Lock, czyli z funkcją blokady mechanizmu różnicowego.
Wałek transferowy ze sprzęgaczem zastosowano także do napędu masywnych, 27-calowych tylnych kół poprzez tylny mechanizm różnicowy.
Nowa stylizacja
Agresywny, rajdowy wygląd powoduje, że YXZ1000R ma swój charakter. Odkryte zawieszenie, 27-calowe koła oraz kompaktowy, dwumiejscowy design tworzą obraz pojazdu, którego nadwozie dostosowano do ekstremalnych osiągów silnika i napędu. Założeniem konstrukcyjnym podwozia YXZ1000R jest zapewnienie najlepszej charakterystyki jezdnej. Lekka rama wykonana jest ze stali o dużej wytrzymałości.
Standardowym wyposażeniem pojazdu jest ochronna, rurowa „klatka” kapotażowa nad kabiną i lekka markiza słoneczna. Podwozie chroni łatwy w demontażu, wytrzymały na odpryski i uderzenia 3-częściowy zestaw kompozytowych płyt osłonowych. Celem optymalizacji osiągów w warunkach terenowych Yamaha wyposażyła SxS nowej generacji w zaawansowany i skuteczny system zawieszenia kół.
Nowoczesne amortyzatory piggyback Fox 2,5” Podium RC2 ze zbiornikiem zewnętrznym nie tylko nadają stylu SxS, lecz także pozwalają mierzyć się z ekstremalnie trudnymi szlakami terenowo- przeprawowymi. Cztery amortyzatory z pełną regulacją obciążenia wstępnego, siły odboju i tłumienia dla niskich i wyższych prędkości jazdy dostroić można do każdej bez mała sytuacji. Pokaźny, bo 406- oraz 432-milimetrowy skok kół przednich i tylnych to czynnik decydujący dla charakterystyki jezdnej i jakości prowadzenia.
W zawieszeniu przednim na podwójnych wahaczach poprzecznych w kształcie litery „A” zoptymalizowano kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i podatność na wstrząsy. W zawieszeniu tylnym na wahaczach poprzecznych („A”) amortyzatory Fox odsunięto jak najdalej wstecz celem optymalizacji skoku i skuteczności tłumienia oraz kąta pochylenia 27-calowych kół na całej, 432-mm rozpiętości skoku roboczego zawieszenia.
W celu racjonalizacji wysiłku i precyzji prowadzenia SxS wyposażony jest w elektryczne, degresywne wspomaganie zębatkowej przekładni kierowniczej Yamaha Electric Power Steering. Na wszystkich czterech kołach jezdnych montowane są tarcze o średnicy 245 mm i dwutłoczkowe zaciski. Dźwignia hamulca pomocniczego działającego na wał napędowy znajduje się podobnie jak w samochodach – pośrodku konsoli podłogowej.
Standardowy YXZ1000R wyposażony jest w 12-ramienne felgi z lekkiego stopu o zoptymalizowanym offsecie. Na kołach znajdują się specjalne opony radialne Yamaha Bighorn 2.0. Czteropunktowe światła główne LED (szosowe i mijania) podkreślają agresywny wygląd nowego YXZ.
Wnętrze
Miękkie, zintegrowane z zagłówkami i konturowane fotele w lotniczym stylowo kokpicie uzupełnia funkcjonalne rozmieszczenie wskaźników i zegarów. Ośmiopozycyjna (w tym pozioma tył-przód) regulacja fotela oraz położenia pionowego kierownicy pozwala znaleźć dogodne ustawienia dla kierowcy dowolnego wzrostu i tuszy, a tablica przyrządów mieści kompletny zestaw wskaźników i zegarów analogowo- cyfrowych (LED).
Dopełnieniem komfortu są oddzielne panele podłogowe dla kierowcy i pasażera, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i uchwyt dla pasażera na desce rozdzielczej. XZ1000R wyposażony jest w solidną skrzynię ładunkową z tworzyw kompozytowych o nośności 136 kg z czterema stalowymi zaczepami kotwiczenia.
Specjalna seria 60th Anniversary Edition
W ramach obchodów sześćdziesiątej rocznicy narodzin marki Yamaha, YXZ1000R dostępny będzie w specjalnej stylizacji Yellow /Black z ikonicznym logo Speedblock i wyposażeniem w specjalne obręcze typu beadlock (czyli pierścieniem zabezpieczającym zsunięcie się opony w ekstremalnych warunkach terenowych).
Model znajdzie się w sprzedaży w pierwszym kwartale 2016.