Za nami premiera wyjątkowego pojazdu stworzonego z motocykla marki Yamaha – na bazie trójkołowca Niken, firma Game Over Cycles zbudowała customa.
Partnerem polskiego producenta motocykli jest w projekcie Yamaha Motor Polska .
Zobacz także:
Pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w niemieckiej miejscowości Bad Salzuflen podczas Custombike Show 2019, największych na świecie targach motocykli modyfikowanych, gdzie w konkursie konstruktorskim customowy Niken GOC zdobył nagrodę Craziest Bike.
Niken pojawił się na światowym rynku w 2018 roku i jest oparty na opracowanej przez japoński koncern technologii Leaning Multi Wheel (LMW). Oprócz dwóch pochylanych przednich kół, na konstrukcję pojazdu składają się czworoboczny układ kierowniczy oraz podwójne, teleskopowe zawieszenie.
Game Over Cycles jest znane z modyfikacji przeprowadzanych na motocyklach amerykańskich marek, ale tym razem rzeszowska firma wykonała pracę na modelu japońskim.
– Niken dla wielu osób jest wyjątkowy, dla innych kontrowersyjny. Podobnie jest z naszymi customami i dlatego od początku się nim zainteresowałem. Pod względem technicznym w tej maszynie nie powinno się cokolwiek zmieniać. Japońska technologia na najwyższym poziomie sprawia, że właściwości jezdne Nikena są świetne, ale od momentu, kiedy go po raz pierwszy zobaczyłem na żywo, czułem, że możemy zmodyfikować jego wygląd i nadać maszynie trochę inny charakter. Aby osiągnąć ten cel zmieniliśmy całą karoserię. Wszystkie elementy plastikowe zostały zastąpione przez aluminium, dzięki czemu kształty pojazdu stały się bardziej ostre, wręcz agresywne, nie tracąc przy tym właściwości aerodynamicznych. Mając na uwadze szybkość Nikena można wręcz powiedzieć, że teraz ten motocykl tnie powietrze niczym samurajski miecz komentuje Stanisław Myszkowski, szef GOC.
Podczas prac nad motocyklem szczególne wyzwanie stanowiło połączenie mechanizmów funkcyjnych maszyny oraz jej wyglądu. Tworząc odmienną estetykę pojazdu konstruktorzy musieli wszystkie nowe elementy karoserii budować i dopasowywać w taki sposób, aby w każdym położeniu motocykla, zarówno przy skręcie, jak i pochyleniu na obie strony, nic ze sobą nie kolidowało.
Przednie zawieszenie Nikena porusza się w wielu płaszczyznach, więc odpowiednie utrzymanie balansu pomiędzy nowymi elementami wizualnymi, a fabrycznymi rozwiązaniami konstruktorskimi, stanowiło najbardziej pracochłonną część modyfikacji motocykla.
Customowy Niken GOC nawiązuje do kraju swojego pochodzenia nie tylko nazwą, ale również obecnością języka japońskiego na konstrukcji. Ekipa Game Over Cycles wkomponowała w karoserię japońskie znaki oznaczające nazwę modelu bazowego Niken, a także zachowaną w oryginalnej pisowni myśl, która jest zaczerpnięta z filozofii marki Yamaha i oznacza „odwagę w stawianiu sobie wysokich celów, niezmąconą strachem przed porażką” .
– Od początku współpracy z GOC jestem pod ogromnym wrażeniem talentu Staszka, jego nieszablonowego podejścia do customizacji i pomysłów nie z tej ziemi, które od lat są doceniane na całym świecie. Cieszę się, że wybrał ten model, tak innowacyjny i wyjątkowy dla Yamahy. Praca z takimi fachowcami to sama przyjemność – powiedziała Magdalena Piskorz, Dyrektor Generalna Yamaha Motor Polska
Według danych organizatorów Custombike Show, tegoroczną imprezę odwiedziło 32 000 osób, wzięło w niej udział ponad 300 wystawców i zaprezentowano ponad 1000 motocykli customowych. Co roku finałem jest jeden z najbardziej prestiżowych konkursów konstruktorskich świata, w którym customowy Niken GOC zdobył nagrodę Craziest Bike.
Jury konkursu doceniło m.in. fakt, że wszystkie elementy aluminiowe karoserii zostały wykonane ręcznie. Prace nad modyfikacją motocykla pochłonęły 1400 roboczo- godzin.