Yamaha jest w Europie jedną z wiodących marek produkujących skutery. Aktualnie ma do zaoferowania największą i najbardziej ekscytującą linię modeli, obejmującą pojemności od 50 aż do 530 cm3, w tym także elektryczny model EC-03.
Gama stale ewoluuje i zmienia się za sprawą coraz to nowych, ulepszonych skuterów, takich jak Aerox R 2013 czy X-MAX 400, przy czym w obecnej gamie znajduje się przeszło 30 modeli i ich wersji.
Zobacz także:
MOTOCYKLE
W 2014 roku modelowym Yamaha przedstawia nowy skuter D’elight, atrakcyjny, kompaktowy, przystępny cenowo jednoślad w stylu retro, który łączy bardzo modny obecnie wygląd z ekonomicznym spalaniem i bardzo przystępną ceną. Jest on jednym z najlżejszych i najbardziej kompaktowych modeli w swojej kategorii, a jego nieduża masa i zwinne, przyjazne użytkownikowi prowadzenie sprawiają, że sprawdza się w codziennej komunikacji.
Sektor pojemności silnika do 125 cm3 obejmuje około 60 procent całego rynku skuterów w Europie, co czyni go największą kategorią w świecie jednośladów. Szacuje się, że popyt na skutery 125 cm3 w kolejnych latach będzie stale wzrastał z powodu takich czynników jak coraz większe koszty paliwa i pogarszające się zanieczyszczenie powietrza w miastach.
Zasilana ekonomicznym, 4-suwowym silnikiem ukrytym w kompaktowym podwoziu, nowa Yamaha D’elight łączy w sobie styl i oszczędność, jakość i osiągi, przez co jest bardzo atrakcyjną alternatywą dla samochodu, transportu miejskiego oraz innych skuterów w podobnym przedziale cenowym.
Lekki, zwinny i łatwy w prowadzeniu
D’elight jest tak lekki i kompaktowy, że jego ogólna masa oraz wymiary mają więcej wspólnego z wieloma skuterami 50 cm3. Konstruktorzy Yamahy zdołali stworzyć ten nowy skuter w rozmiarach klasy najniższej, dzięki zastosowaniu specjalnie zaprojektowanego rurowego podwozia, wewnątrz którego umieszczono kompaktowy, 1-cylindrowy, 4-suwowy silnik chłodzony powietrzem, o pojemności 114 cm3.
Niska waga 98 kg D’elighta i wymiary sprawiają, że codzienna jazda po mieście, pokonywanie zakrętów i parkowanie są tak proste. Promień skrętu nowego D’elighta wynosi tylko 1,8 metra, a więc o 0,2 m mniej niż modelu Neo’s o pojemności 50 cm3.
Dodatkowo pojazd został wyposażony w siedzisko na wysokości 755 mm, które jest najniższe w tej kategorii.
Konkurencyjną cenę zakupu udało się osiągnąć dzięki użyciu stosunkowo prostej, lecz efektywnej technologii. D’elight jest atrakcyjną propozycją zarówno dla nowych, jak i doświadczonych kierowców skuterów.
Nadwozie o zaokrąglonych kształtach oferuje kierowcy ochronę przed wiatrem oraz przestrzenną pozycję jazdy, podczas gdy obite materiałem podwójne siedzisko i dopasowany kolorystycznie uchwyt dla pasażera podkreślają klasyczny styl i pozwalają na komfortową jazdę we dwie osoby. Reflektor w kształcie oka zamontowany na kierownicy oraz wysoki, przedni błotnik, a także białe, analogowe oprzyrządowanie w stylu retro nawiązują do stylu lat 60.
W celu zwiększenia wygody D’elight został wyposażony w mały, otwierany schowek podręczny w okolicy kolan oraz haczyk do mocowania kasku i wysuwane podnóżki dla pasażera. 3-ramienne koła wykonane są z odlewanego stopu.
Silnik
Sercem nowego, skutera jest cichy i ekonomiczny, 1-cylindrowy silnik chłodzony powietrzem o pojemności 114 cm3, który korzysta z technologii YMJET-FI (Yamaha Mixture Jet-Fuel Injection). W sensie technicznym system ten wykorzystuje dodatkowy, oprócz głównego, kanał wlotu powietrza w celu dostarczenia zdwojonej dawki powietrza, zapewniając lepszą mieszankę powietrzno-paliwową i tym samym zwiększając wydajność spalania.
Przy stosunku średnicy cylindra do skoku tłoka 50,0 x 57,9 mm, silnik posiada „nadkwadratowy cylinder”, co razem ze sprawdzonym, 2-zaworowym układem oferuje stosunkowo duży moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy 7,7 Nm jest osiągany przy 5500 obr./min.
Silnik jest chłodzony powietrzem pod ciśnieniem przez cały czas pracy, niezależnie od tego, czy pojazd się porusza, czy też stoi w korku ulicznym.
Przedni, tarczowy hamulec ma średnicę 180 mm. Lekka, nawiercana tarcza jest spowalniana za pomocą jednocylindrowego zacisku i razem z tylnym hamulcem bębnowym oferuje płynne i równomierne hamowanie.
Suter można nabyć w kolorze: Milky White, Midnight Black i Magnetic Bronze. Jego cena w Polsce wynosi 8 800 złotych.