Wprowadzone jako nowość na sezon 2014 rewolucyjne motocykle YZ250F i YZ450F miały wpływ na scenę motocrossu w wymiarach lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
Za sprawą odwróconej głowicy cylindrów z przednim dolotem powietrza, maszyny off- roadowe wyniosły konstrukcję motocykli crossowych na nowy poziom. Fabryczni kierowcy Yamahy udowodnili wyższość osiągów nowej generacji motocykli YZ.
Zobacz relacje:
I to zarówno w mistrzostwach MXGP i MX2, jak i w amerykańskiej lidze AMA 250 Pro Motocross, debiutujących w obecnym sezonie wyścigowym. Sukcesy w zawodach Grand Prix i AMA potwierdzają wiodącą pozycję Yamahy w motorcrossie, a zdobyte doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.
WR250F MY 2016
Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi. Dzięki odchylonemu w tył cylindrowi oraz innowacyjnej, 4-zaworowej głowicy z przednim dolotem powietrza, motocykl stał się jedną z najlepszych konstrukcji motocrossowych na świecie.
W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy skupili się na utrzymaniu charakterystyki przy zapewnieniu jeszcze lepszych osiągów, wyczucia, sterowności i sprawności motocykla. Zmiany silnikowe i podwoziowe dotyczyły w czterech kierunków:
• osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy;
• zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia;
• poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych;
• szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System).
Nowy system kontroli startu (Launch Control System) i inne nowości
Z myślą o uzyskaniu wyraźnej przewagi już na starcie YZ450F MY 2016 został wyposażony w zaawansowany system kontroli startu (LCS). Elektroniczny „intensyfikator” osiągów dokonuje korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. W przeciwieństwie do innych systemów, Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych. Aktywowany jest przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym.
W silniku YZ450F MY 2016 zastosowano istotne zmiany wałka i układu rozrządu. Obejmują one zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi w niskim i średnim zakresie prędkości. Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować (bez potrzeby używania laptopa).
Z myślą o płynniejszej pracy skrzyni biegów i jeszcze lepszego wyczucia sprzęgła, model 2016 otrzymał udoskonalony układ przeniesienia napędu. W zakres zmian wchodzi nowa, specjalnie planowana piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift- stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20 proc.
YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy, który nie tylko zwiększa siłę hamowania, lecz także intensyfikuje ‘wyczucie’ motocykla. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe, współpracujące z większą tarczą hamulcową.
Wprowadzono kilka istotnych zmian w układzie zawieszenia. Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia zapewnia lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca offset widelca odo 25 mm. Zmiany nie ominęły także tylnego zawieszenia, w którym zmodyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Nowa sprężyna wahacza (56 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.
W ramie modelu 2016 wprowadzono niewielkie, lecz istotne zmiany: obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Podnóżki zostały obniżone o 5 mm. YZ450F otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio- drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.
Charakterystyka techniczna YZ450F MY 2016
• czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3;
• przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin;
• mokra miska olejowa;
• tłumik wspomagający centralizację masy motocykla;
• zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’;
• przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside- down;
• stabilne zawieszenie typu Monocross.
YZ250F: UZYSKAĆ PEŁNIĘ KONTROLI
Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów nowej maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.
W celu zmniejszenia masy posuwisto- zwrotnej i zyskania na reaktywności oraz przyspieszeniu, YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Został on od spodu użebrowany. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej. Dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający pwodoują lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym.
YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Korzysta też ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, tarczowego hamulca przedniego o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowych klocków hamulcowych.
YZ250F – zmiany na rok modelowy 2016
• nowy, lekki tłok;
• nowy, korbowód o charakterystyce wyczynowej;
• zoptymalizowany design wału korbowego pod kątem wyrównoważenia;
• nowe mapowanie ECU (modułu sterującego silnika);
• powiększona do 270 mm średnica hamulca przedniego;
• udoskonalone sprzęgło i mechanizm zmiany biegów;
• modyfikacja nastawów zawieszenia.
Charakterystyka techniczna YZ250F MY 2016
• czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3;
• przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin;
• mokra miska olejowa;
• tłumik polepszający centralizację masy motocykla;
• zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’;
• przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down;
• stabilne zawieszenie typu Monocross