Nowe, wyższe kary dla właścicieli pojazdów bez ważnego OC oraz wzrost cen ubezpieczeń komunikacyjnych – to jedne z najważniejszych zmian, które wejdą w życie od stycznia 2016 roku.
Za brak ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 14 dni właścicielowi – w zależności od zarobków i rodzaju posiadanego pojazdu – będzie groziła kara nawet do 3700 złotych.
Zobacz także:
Bartosz Salwiński, prezes zarządu mfind.pl.: Około 250 tysięcy pojazdów porusza się po naszych drogach bez ważnego OC. Natomiast nie zawsze jest to zła intencja kierowcy. 40 proc. kierowców nie wykupuje ubezpieczenia na kolejny rok ponieważ wydaje im się, że ubezpieczenie przedłożyło się automatycznie. Natomiast nie przedłuża się, bo nie opłacili poprzedniej składki w całości. Kolejne grono 33 proc. kierowców stanowią osoby, które kupiły pojazd i otrzymały od właściciela ważne OC. Ono również nie przedłuża się na kolejny okres. Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) ponad 70 proc. kierowców poruszających się pojazdem bez ważnej polisy OC. I na tym nie koniec zmian, gdyż nadchodzący rok przyniesie też podwyżki. Komisji Nadzoru Finansowego we wrześniu 2015 roku zwróciła się do Towarzystw Ubezpieczeniowych o zakończenie wojny cenowej. Inicjatywa ta może już w niedalekiej przyszłości spowodować wzrost cen polis komunikacyjnych, a to z kolei z pewności wyraźnie wpłynie na rozwój wirtualnych narzędzi umożliwiających zakup najbardziej atrakcyjnej opcji ubezpieczeniowej.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez mfind.pl, aż 82 proc. Polaków słyszało o możliwości zakupu ubezpieczeń OC/AC przez internet, a już 30 proc. skorzystało z zakupu polisy OC/AC online. Zebrane dane pokazują również, że aż 95,5 proc. Polaków kupujących polisy ubezpieczeniowe przez internet jest zadowolonych z przeprowadzonej transakcji. Co więcej, klienci, którzy już raz zakupili polisę drogą cyfrową, chętnie skorzystają z tej formy ponownie – trend ten potwierdza ponad 97 proc. badanych. Dla 59 proc. Polaków cena składki OC/AC jest priorytetowym kryterium podczas zakupu polisy. Z kolei dla 50,7 proc. najważniejszy jest zakres usług, które obejmuje ubezpieczenie.
Zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC jest regulowany Ustawą. Według jej zapisów zakład ubezpieczeń sprawcy zdarzenia ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez niego w ruchu drogowym. Limity odpowiedzialności ubezpieczycieli przypadające na jedno zdarzenie są wysokie:
• 5 milionów euro na szkody wyrządzone na osobach, a w tym m.in. koszty leczenia, rehabilitacji, hospitalizacji, renty w przypadku niezdolności do pracy, renty w przypadku śmierci poszkodowanego i wszystkie koszty związane z oszacowaniem wysokości odszkodowania;
• 1 milion euro na szkody wyrządzone na mieniu, a w tym przede wszystkim: koszty naprawy pojazdów, holowania, wynajęcia pojazdu zastępczego oraz koszty naprawy mienia publicznego i prywatnego uszkodzonego podczas zdarzenia drogowego.