WYŚCIGI: ZORTRAX – WSPARCIE DLA ROZWOJU MOTORYZACJI

zo_bo1

Firma Zortrax współpracuje z zespołami studentów „KU e-Racing” z Kingston University w Londynie oraz „Iron Warriors” z Politechniki Łódzkiej pomagając im budować ekologiczne i wydajne pojazdy.

Zespół „KU e-Racing” wykorzystał technologię druku 3D do zbudowania bolidu napędzanego silnikiem elektrycznym, który zadebiutował w międzynarodowych zawodach Formula Student na słynnym torze Silverstone.


Zobacz także:

ECO

SPORT


 

„Iron Warriors” dzięki drukowi 3D przygotowali pojazd, który w tegorocznych zawodach Shell Eco Marathon osiągnął najlepszy wynik wśród polskich załóg.

Shell Eco Marathon to zawody, w których rywalizują bolidy, będące w stanie przejechać jak najdalszy dystans na jednym litrze paliwa. Cel ten osiąga się zwykle budując jak najbardziej opływowe pojazdy o możliwie najmniejszej masie własnej. Studenci z Politechniki Łódzkiej osiągnęli ten efekt dzięki zastosowaniu druku 3D.

zo_bo2

– Zbudowany przez nas bolid pokonuje obecnie 640 km na litrze paliwa. Taki efekt udało nam się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu technologii druku 3D. Wykonane na drukarce 3D koło zębate, będące elementem przenoszącym napęd, jest nie tylko wytrzymałe, ale również trzy razy lżejsze, niż gdybyśmy zrobili je z aluminium. W celu zmniejszenia masy niektóre części znoszące duże obciążenia zostały najpierw wydrukowane, a następnie pokryte włóknem węglowym. Daje to niesamowite efekty i na pewno zostanie przez nas wykorzystane w kolejnym pojeździe, którego celem będzie przejechanie 1000 km na litrze benzyny – powiedział Szymon Madziara, jeden z członków zespołu „Iron Warriors”.

Elektrycznie na Silverstone

Formula Student to najbardziej rozpoznawalne zawody dla młodych inżynierów w Europie, łączą one rywalizację sportową z edukacją. Organizuje je Instution of Mechanical Engineers i są wspierane przez znanych i cenionych inżynierów – w tym roku patronat nad imprezą objął Ross Brawn, znany z pracy dla wielu zespołów Formuły 1.

Zespół “KU e-Racing” z Kingston University w Londynie przez dwa lata z rzędu zdobywał wyróżnienia za przygotowanie najlepszego samochodu elektrycznego na brytyjskie zawody. W tym roku drużyna podniosła sobie poprzeczkę – w nowym samochodzie pojawiły się niecodzienne rozwiązania techniczne, a sam bolid brał udział nie tylko w zawodach Formula Student w Wielkiej Brytanii ale będzie ściągał się również w innych europejskich imprezach tego cyklu. Bolid został po raz pierwszy zaprezentowany w ubiegły weekend na słynnym torze wyścigowym Silverstone.

zo_bo3

Drukarka 3D udostępniona przez Zortrax posłużyła studentom z Wielkiej Brytanii do wydrukowania precyzyjnego modelu bolidu, który następnie testowany był w tunelu aerodynamicznym. Pomogło to zbadać jak pojazd będzie radził sobie z oporem powietrza i pozwoliło drużynie określić, jak powinien wyglądać gotowy samochód, by miał jak najlepsze właściwości aerodynamiczne, a nadwozie zapewniało odpowiednią siłę docisku auta do podłoża.

Nie jest to jednak jedyne zastosowanie jakie zespół z Kingstone University znalazł dla druku 3D. W celu obniżenia masy pojazdu oraz kosztów projektu w samochodzie zastosowano wiele części wydrukowanych na drukarce Zortrax. W bolidzie znalazły się m.in. wydrukowane w 3D pedały, obudowy do urządzeń telemetrycznych a nawet elementy kokpitu. Zastosowanie druku 3D pozwoliło umieścić w pojeździe części zaprojektowane specjalnie dla tej konstrukcji oraz takie, które są trudno dostępne.

Przyszłość motoryzacji

– Zortrax dostarcza profesjonalnych i niezawodnych rozwiązań do druku 3D, które znajdują zastosowanie głównie w przemyśle i prototypowaniu, jednak coraz częściej z naszych produktów korzystają również placówki edukacyjne, zwłaszcza uczelnie techniczne. Dlatego chętnie wsparliśmy zespoły młodych inżynierów z Kingstone University w Londynie oraz Politechniki Łódzkiej w ich próbach zbudowania wydajnych i ekologicznych pojazdów. Obserwujemy również coraz większe zainteresowanie technologią druku 3D ze strony branży motoryzacyjnej, gdzie drukarki 3D znajdują wiele zastosowań – od przygotowywania modeli do testów w tunelach aerodynamicznych po produkcję prototypów części. Pozwala to zaoszczędzić ogromne kwoty przed wdrożeniem produkcji danego elementu samochodu – powiedziała Karolina Bołądź, COO Zortrax.