W dniach 26–28 lipca wyścigową stolicą kontynentu stanie się po raz kolejny Limanowa. Na trasie Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą rozegrana będzie 9. runda Mistrzostw Europy w Wyścigach Górskich (FIA EHC).
Rozgrywane na trasie o długości 5 493 m zawody będą także 5. i 6. rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Zobacz także:
W samochodowym wyścigu górskim kierowcy rywalizują w jeździe na czas (a nie jak w wyścigach płaskich w bezpośredniej walce), trasy liczące po 5–7 kilometrów są specjalnie do celów sportowych przystosowanymi fragmentami dróg. To jedna z najbardziej efektownych dyscyplin sportów motorowych, kierowcy osiągają prędkości często przekraczające 250 km/h.
FIA EHC – Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich są najstarszym serialem organizowanym przez Federację. W pierwszej edycji, w 1930 roku w kategorii aut wyścigowych zwyciężył Hans Stuck (Austro- Daimler) zaś w kategorii samochodów sportowych legendarny Rudolf Carassiola (Mercedes- Benz).
Rozgrywany po raz 11 wyścig w Limanowej został rundą FIA EHC w 2014, w zawodach zwyciężył jadący Osellą FA 30 Miloš Beneš. Czech wygrał także rok później. W 2016 na starcie w Starej Wsi pojawił się (także jadący Osellą FA 30) Chrstian Merli, bijąc rekord toru. Podobnie sytuacja wyglądała w 2017 i 2018.
W Beskidzie Wyspowym pojawi się ponad 100 kierowców z 9 państw, wśród nich startujący bolidami liderzy Mistrzostw Europy w Kategorii 2 (auta wyścigowe) Włosi Christian Merli i 10 – krotny mistrz kontynentu Simone Faggioli. Merli (1.51,398 min.) podczas bicia rekordu przejechał trasę ze średnią prędkością 178 km/h.
W stawce kierowców zgłosili się także liderzy GSMP, m.in. prowadzący po czterech rundach Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer EVO 5 AMS), Tomasz Myszkier (Skoda Fabia WRC), Waldemar Kluza (Skoda Fabia), Andrzej Szepieniec (Mitsubishi Lancer) czy Dubai (Mitsubishi Lancer Berg Monster).
Wypełniając zgłoszenia zawodnicy musieli wypełnić przygotowane przez FIA dodatkowe ankiety, szczegółowo opisujące wszystkie parametry techniczne samochodów. Jest to związane z wprowadzaniem od przyszłego roku tzw. Performance Factor, współczynnika, który zastąpi dotychczas stosowane, czasem dość skomplikowane podziały na grupy i klasy.
Stosowanie PF umożliwi starty w wyścigach górskich samochodom wyścigowym, które dotychczas nie mieściły się w dostępnych kategoriach. Podczas piątkowego Badania Kontrolnego podane dane będą weryfikować sędziowie techniczni FIA, wspomagający ekipę Polskiego Związku Motorowego.
Limanowskie zawody rozpoczną się w piątek 26.07 o godz. 11.30 otwartym dla kibiców technicznym Badaniem Kontrolnym, które przeprowadzane będzie przed Limanowskim Domem Kultury przy ul. Br. Czecha 4. Tam także rozłożony zostanie tzw. Pit– Stop: mobilny serwis, w którym przez cały wyścigowy weekend bezpłatnie sprawdzić będzie można stan techniczny swojego samochodu.
Wielkie ściganie, gromadzące co roku ponad 20 tysięcy kibiców, rozpocznie się w sobotę 27.07 o godzinie 9.00, obejrzeć będzie można dwa podjazdy treningowe i dwa wyścigowe (GSMP), w niedzielę 1 trening ( od 9.00) i dwa wyścigi, w których punktować będą także kierowcy klasyfikowani w Mistrzostwach Europy.
– W promieniu 40 kilometrów od trasy wyścigu brakuje miejsc noclegowych, co bardzo dobrze świadczy o promocyjnej roli organizowanej przez Auto Moto Klub Limanowa imprezy. Wydarzenie to jest nie tylko doskonałą wizytówką naszego regionu wpływająca na dynamiczny rozwój sektora turystycznego i społeczno – gospodarczego, ale przede wszystkim to świetna rozrywka dla każdego – powiedziała Ewa Filipiak, Przewodnicząca Rady Powiatu Limanowskiego.
– Powiat Limanowski to przepiękne, górskie krajobrazy, liczne zabytki, atrakcje oraz bogactwo Kultury i tradycji regionu. Jako włodarze samorządu, na terenie którego co roku odbywają się wyścigi, za priorytet stawiamy sobie dbałość o jakość i bezpieczeństwo uczestników tych wydarzeń. Wszelkie działania związane z dostosowaniem trasy do wymogów rozgrywania zawodów rangi Mistrzostw Europy nie idą jednak na marne. Już od lat trasa na odcinku Limanowa – Przełęcz pod Ostrą uznawana jest za jedną z najbezpieczniejszych w Europie – podkreśla Mieczysław Uryga, Starosta Limanowski.
Równie wysoką ocenę wyścigom w limanowej wystawiają co roku obserwatorzy z FIA, uznając rozgrywane tu rundy za jedne z trzech najlepszych w całym cyklu.
Podczas wyścigu nie zabraknie oczywiście dodatkowych atrakcji dla kibiców. W okolicy starty ustawiony zostanie symulator, w którym będzie się można wirtualnie ścigać po precyzyjnie odwzorowanej trasie realnego wyścigu, zbierając punkty w Virtual Hill Climb Cup ( szczegóły na stronie Automobilklubu Małopolskiego Krosno). Jak co roku kibiców do punktów widokowych wozić będzie autobus, trasę wyścigu i Ziemię Limanowską będzie można podziwiać z pokładu helikoptera.
Niewątpliwą atrakcją będą bolidy wyścigowe, zbudowane przez studentów krakowskiej AGH i Politechniki Śląskiej czy możliwość przejazdu trasy prezentowanym przez partnera wyścigu – spółkę Tauron Polska Energia samochodem elektrycznym.
Wyniki Online wraz z widokiem z rozstawionych na trasie kamer śledzić będzie można na stronach www.wysciggorski.pl, www.wyniki-online.pl, www.gsmp.pzm.pl, podobnie jak podczas poprzednich edycji relacji słuchać będzie można w Radio Wyścigowym, na częstotliwości 100,3 FM.
Fot.: UMA_Agnieszka Wołkowicz