Audi wystawiając swój nowy model A5 DTM rozpoczyna sezon jako obrońca tytułu. Pierwsza runda potwierdziła, że rywalizacja w tym sezonie będzie bardzo interesująca. Co warto wiedzieć o popularnej serii wyścigowej samochodów turystycznych?
Przedstawiamy 100 faktów dotyczących udziału Audi w najpopularniejszej międzynarodowej serii wyścigowej samochodów turystycznych.
Audi w DTM
1. Łącznie Audi zdobyło dotychczas ośmiokrotnie tytuł mistrzowski na DTM.
2. Rok 2012 to 17. sezon DTM, w którym wystąpi Audi.
3. Do czasu pierwszego startu w 17. sezonie Audi uczestniczyło w 194 wyścigach DTM, z czego 61 wyścigów wygrało. 64 razy kierowca Audi ruszał z najlepszej pozycji startowej, a aż 53 razy najszybszy w wyścigu był kierowca Audi.
4. W 1990 i 1991 Audi było pierwszym producentem samochodów, który zdołał wygrać w DTM tytuł mistrzowski dwa razy z rzędu.
5. W latach 2007, 2008 i 2009 udało się Audi jako pierwszemu i jak dotąd jedynemu producentowi zdobyć tytuł mistrza DTM trzy razy z rzędu.
6. Audi V8 quattro zwyciężyło w 1990 biorąc po raz siódmy udział w wyścigach, a A4 DTM zwyciężyło w 2004 startując w DTM po raz trzeci.
7. Przez osiem lat Audi w najpopularniejszej serii międzynarodowych wyścigów samochodów turystycznych stawiało na swój bestseller – model A4, który łącznie wygrał na DTM pięć tytułów mistrzowskich (2004, 2007, 2008, 2009, 2011).
8. Audi A4 DTM zdobyło 34 z 61 zwycięstw odniesionych przez Audi na DTM.
9. Audi A4 DTM wyprodukowano łącznie w czterech różnych wersjach: R11 (2004), R12 (2005), R12 plus (2006), R13 (2007), R13 plus (2008), R14 (2009) i R14 plus (2010).
10. Od 2006 do 2011 jedynie Audi i Mercedes walczyły o zwycięstwo w DTM. Wynik końcowy: 4:2 dla Audi.
11. Od 2000 do 2003 markę Audi na DTM reprezentował team Abt Sportsline, który poza strukturami fabrycznymi skonstruował coupé na bazie Audi TT. W 2002 Laurent Aiello zdobył dla tej drużyny tytuł mistrzowski.
12. Audi A5 DTM to nowa czołówka ciągle powiększającej się rodziny A5. Bazuje on na nowej wersji coupé udoskonalonej latem 2011 roku. Można ją rozpoznać po charakterystycznych reflektorach, wyciętych w formie klina.
13. A5 Coupé jest dostępne na rynku od 2007 roku, a Cabriolet i Sportback od roku 2009.
14. Paleta nowoczesnych silników Coupé sięga od szczególnie oszczędnego silnika 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM), aż do wysokiej mocy silnika V8 dysponującego 331 kW (450 KM) w niezwykle potężnym modelu RS 5 Coupé. Jednym z bardziej interesujących silników jest silnik benzynowy 1.8 TFSI o średnim zużyciu 5,7 litra paliwa na 100 km.
15. Audi RS 5 z silnikiem V8 o mocy 331 kW (450 KM) jest przebojem serii A5 i cieszy się dużym uznaniem wśród kierowców biorących udział w DTM: Timo Scheider i Adrien Tambay zamówili dla siebie przed rozpoczęciem sezonu model RS 5.
A5 DTM
16. Po modelach V8, TT i A4, model A5 jest czwartym z kolei, który Audi wystawia do startu w DTM. Dotychczas auta z każdej serii produkcyjnej Audi przywoziły do Ingolstadt i Neckarsulm co najmniej jeden tytuł mistrzowski.
17. Według nowego Regulaminu Technicznego – w celu zapewnienia równych szans – wszystkie pojazdy startujące w DTM mają identyczną długość, szerokość, wysokość, rozstaw kół i prześwit. Modele, które odbiegają od tego wzorca, są odpowiednio dostosowywane. W A5 DTM – w porównaniu z modelem seryjnym – nie były konieczne prawie żadne zmiany w tym względzie.
18. Audi A5 DTM składa się z około 4 000 części – zastosowanie prawie 50 z nich regulamin DTM zaleca wszystkim producentom.
19. Audi A5 DTM nosi w Audi Sport roboczą nazwę „R17“.
20. Prace nad projektem „R17“ rozpoczęto 4 maja 2010 r.
21. Pierwsze kilometry prototyp Audi A5 DTM przejechał 29 lipca 2011 r. na torze testowym Audi w Neustadt.
22. Światowa premiera Audi A5 DTM odbyła się 12 września 2011 r. podczas Wieczoru Koncernu Volkswagen, stanowiącego część programu wstępnego Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych (IAA) w Frankfurcie.
23. 1 marca 2012 możliwość zmian technicznych w pojazdach DTM w sezonie 2012 została w dużym stopniu zamrożona.
24. Przed pierwszym startem w DTM Audi Sport pokonało w testach 30 000 km.
25. Audi A5 DTM ma następujące wymiary: 5,01 m długości, 1,95 m szerokości i 1,15 m wysokości. Rozstaw kół we wszystkich pojazdach biorących udział w DTM wynosi 2 750 mm.
26. Koło pojazdów startujących w DTM waży ponad 22 kg – dlatego też mechanicy poszczególnych drużyn trenują na siłowni.
27. Pojazdy nowej generacji, jeżdżące w DTM uchodzą za wyścigowe auta turystyczne o najwyższym standardzie bezpieczeństwa w historii motoryzacji.
28. Wykonane z włókna węglowego samonośne nadwozie Audi A5 DTM waży jedynie 126 kg, a klatka bezpieczeństwa waży 32,5 kg.
29. Podczas obowiązkowego testu zderzeniowego boczna ściana nadwozia samonośnego musi wytrzymać działanie siły o wartości 360 kN. Odpowiada to sile 36 ton lub 36 małych samochodów.
30. Wymogi względem absorberów pochłaniających siłę zderzenia w przedniej i tylnej części wnętrza auta zostały zaostrzone i ich długość wynosi obecnie 65 cm. Dodatkowo, po raz pierwszy zastosowano łącznie cztery boczne absorbery.
31. Obecnie w A5 DTM stosuje się ten sam silnik, jaki posiadał jego poprzednik – model A4: silnik V8 o pojemności 4 l, mocy ok. 340 kW (460 KM), który ma porównywalne osiągi z silnikiem V8 o pojemności 4,2 litra, użytym w supermodelu RS 5.
32. Przebieg skrzyni biegów, obsługiwanej obecnie przy pomocy dźwigni umieszczonej przy kierownicy, wynosi do 24 000 km.
33. Kierownica Audi A5 DTM ma średnicę tylko 28 cm.
34. Inaczej niż w przypadku A4 DTM, który miał jeszcze stalowy dach, karoseria Audi A5 DTM zbudowana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym CFRP.
35. Tak samo jak model seryjny, Audi A5 DTM jest wyposażony w reflektory LED do jazdy w dzień. Audi wyznacza trendy w technologii diod świecących. W ubiegłym roku Audi jako pierwszy producent wystawiło do startu w wyścigu 24h Le Mans auta z reflektorami, w których zastosowano tylko diody.
Audi Sport
36. Dla Audi Sport w Ingolstadt i Neckarsulm pracuje ok. 200 pracowników.
37. Od listopada 1993 Audi Motorsport kieruje dr Wolfgang Ullrich, który w 2004 wprowadził Audi ponownie do DTM. Od tego czasu Audi sześciokrotnie zdobyło tytuł mistrzowski.
38. Od ponad trzydziestu lat Audi Sport wchodzi w skład Biura Rozwoju Technicznego AUDI AG. Dlatego też transfer technologii pomiędzy zastosowaniami sportowymi i seryjną produkcją jest w Audi bardzo intensywny. Bezpośrednim przełożonym dr. Wolfganga Ullricha jest Michael Dick, członek Zarządu AUDI AG, odpowiedzialny za Biuro Rozwoju Technicznego.
39. Od 1 stycznia 2012 r. Dieter Gass pełni w Audi Sport funkcję „szefa startów w wyścigach“. Jego bezpośrednim przełożonym jest szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich.
40. Oprócz startów w DTM od 2012 r. Audi bierze również udział w rozgrywanych pod egidą FIA Mistrzostwach Świata na Długich Dystansach (WEC) i w obu wyścigach 24h na torze Nürburgring i w Spa. W sezonie 2012 licząca blisko 200 członków drużyna Audi Sport, wspierana przez team partnerski, weźmie udział co najmniej w dwudziestu jeden wyścigach.
41. Audi Sport przygotowało na rok 2012 równolegle trzy nowe auta wyścigowe: A5 DTM, R18 ultra i R18 e-tron quattro – pierwszą hybrydę diesel, która ma wystartować w 24h Le Mans. W ten sposób auto z napędem quattro powraca do udziału w wyścigach. Modele R8 LMS ultra i R8 GRAND-AM, stworzone dla Audi Sport customer racing, to dwa następne nowe samochody wyścigowe, stworzone na potrzeby klientów Audi.
Zespoły
42. Audi Sport Team Abt Sportsline wystawi w DTM cztery pojazdy, o które troszczy się 53 pracowników. Zarówno Audi Sport Teams Phoenix, jak i Rosberg sprawują opiekę nad dwoma Audi A5 DTM i zatrudniają po 26 pracowników.
43. Wszystkie trzy ekipy sportowe Audi startują od czasu jego powrotu do DTM w roku 2000 w tej najpopularniejszej serii wyścigowej samochodów turystycznych. Przy czym drużyna ABT Sportsline od początku stawiała na pojazdy Audi. Phoenix Racing i Team Rosberg są partnerami Audi Sport od sezonu 2006.
44. Audi Sport Team Abt Sportsline ma swoją siedzibę w Kempten w Allgäu, Audi Sport Team Phoenix – na terenach przemysłowych Meuspath w pobliżu toru Nürburgring, a Audi Sport Team Rosberg – w Neustadt an der Weinstraße.
45. Audi Sport Team Abt Sportsline, będąc zdobywcą pięciu tytułów mistrza w DTM jest jak dotąd najbardziej utytułowaną drużyną Audi, startującą w DTM.
Kierowcy
46. Audi posiada najmłodszą kadrę wśród wszystkich trzech producentów startujących w DTM w 2012 r. – jej średnia wieku to niespełna 27 lat.
47. Najmłodszym kierowcą w ekipie Audi jest Francuz Adrien Tambay – wiek: 21 lat, a najstarszym – Mattias Ekström (33 lata).
48. Kierowcy Audi startujący w sezonie 2012 DTM reprezentują siedem różnych narodowości (Niemcy, Francja, Włochy, Portugalia, Szwecja, Szwajcaria, Hiszpania), przy czym Edoardo Mortara posiada dwa obywatelstwa (włoskie i francuskie). Timo Scheider jest Niemcem, posiada jednak austriacką licencję.
49. Ulubionym krajem zamieszkania kierowców Audi jest Szwajcaria: Czterech spośród ośmiu mieszka w tym kraju.
50. Mattias Ekström, siedemnastokrotny mistrz DTM jest najbardziej utytułowanym kierowcą Audi, na drugim miejscu z liczbą 11 zwycięstw plasuje się Hans-Joachim Stuck.
51. Mattias Ekström, Timo Scheider i Mike Rockenfeller odnieśli wszystkie dotychczasowe 24 zwycięstwa w DTM za kierownicą aut Audi.
52. Sześciu spośród ośmiu kierowców Audi, startujących w 2012 r. w DTM co najmniej raz stało już w tych wyścigach na podium.
53. Miguel Molina (2010) i Edoardo Mortara (2011) to kierowcy Audi, którzy dwukrotnie, rok po roku byli najlepszymi debiutantami w DTM.
54. Mattias Ekström bardzo cieszył się, że przydzielono mu numer startowy„3“: Startując z tym numerem Szwed wygrał w 2007 r. w DTM swój drugi tytuł mistrzowski.
55. Filipe Albuquerque i Miguel Molina uczyli się języka niemieckiego w Akademii Audi w Ingolstadt.
56. Rahel Frey, ważący 50 kg jest najlżejszym kierowcą w kadrze Audi w roku 2012, a Mattias Ekström, ważący 77 – najcięższym.
57. Wśród kierowców startujących w 2012 r. w 24h Le Mans znajduje się czterech byłych kierowców DTM – Dindo Capello, Oliver Jarvis, Tom Kristensen i Allan McNish oraz jeden kierowca aktualnie startujący w tej serii wyścigowej – Mike Rockenfeller
Partnerzy
58. Do udziału w DTM 2012 Audi Sport pozyskało łącznie dwudziestu jeden partnerów.
59. Pojęcie „Audi Sport performance cars“ oznacza wszystkie pojazdy o wysokiej mocy produkowane przez AUDI AG, jak np. Audi R8 lub modele RS produkowane przez quattro GmbH.
60. Serwis odgrywa decydującą rolę w trwałym pozyskiwaniu klientów – co w Audi określa się mianem „Audi Top Service”.
61. Adrien Tambay, najmłodszy kierowca drużyny, prezentuje na swoim pojeździe startowym reklamę „Audi ultra“ i reklamuje w ten sposób kompetencje Audi w dziedzinie ultralekkiej konstrukcji.
62. AUTO TEST to numer jeden wśród miesięczników poświęconych motoryzacji.
63. Computer Bild Spiele to największy w Europie magazyn poświęcony grom komputerowym.
64. Dzięki usłudze Poczty Niemieckiej E-POSTBRIEF można wygodnie i bezpiecznie wysyłać i odbierać pocztę elektroniczną.
65. EMC, firma specjalizująca się w tworzeniu chmur obliczeniowych, wspiera swoimi technologiami i rozwiązaniami firmy w tym, by mogły maksymalnie wykorzystywać posiadane informacje.
66. Założony już w 1920 r. kicker jest niemieckim magazynem sportowym z najbogatszymi tradycjami, a ukazuje się on dwa razy w tygodniu, w poniedziałki i czwartki.
67. Nintendo stał się znany dzięki rozwojowi gier wideo i konsol do gier. Obecne konsole Nintendo 3DS czy Wii zna chyba każdy amator gier komputerowych.
68. Playboy, posiadający obecnie 28 wydań narodowych, jest magazynem lifestyle dla mężczyzn o nieomalże największym zasięgu światowym.
69. Tworząc napój energetyczny Red Bull austriacki przedsiębiorca Dietrich Mateschitz wprowadził na rynek zupełnie nową kategorię produktów. Obecnie Red Bull jest dostępny w ponad 60 krajach.
70. Marki INA, FAG i LuK należą do Schaeffler-Gruppe. Audi Sport Team Phoenix, występujący w jaskrawych żółto-zielonych strojach produkcji Schaeffler-Gruppe, zdobył dla Audi w zeszłym roku tytuł mistrza DTM.
71. TV Movie to dwutygodnik z programem telewizyjnym, wydawany przez hamburską Bauer Media Group.
72. Dziennik o zasięgu krajowym „DIE WELT“ należy do czołowych gazet w Europie.
73. Inni renomowani partnerzy Audi w wyścigach DTM w roku 2012 to: Alpinestars – czołowy producent o zasięgu światowym, wytwarzający profesjonalną odzież sportową dla startujących w wyścigach, Eibach – producent amortyzatorów, Gerolsteiner – dostawca napojów i Hofmühl – ekspert w dziedzinie felg, O.Z. – producent zegarów, TAG Heuer i Würth-Gruppe.
Reguły
74. Po raz pierwszy od 2005 r. w DTM pojawi się ponownie ranking marek, który Audi wygrał już raz w 2004 r. Kwalifikacji podlega sześć najlepszych pojazdów danego producenta.
75. W DTM w sezonie 2012 po raz pierwszy punkty przyznawane są według schematu pochodzącego pierwotnie z Formuły 1: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 za miejsca od 1 od 10.
76. Dotankowanie podczas wyścigów DTM nie jest już obecnie dozwolone. Audi A5 DTM posiada bak o pojemności120 litrów.
77. W każdym wyścigu przewidziane są dwa pit-stopy na wymianę kół. Krótki pit-stop trwa w wyścigach DTM krócej niż trzy sekundy. Równie szybko Audi A5 DTM osiąga z postoju prędkość 100 km.
78. Podczas wyścigu DTM, w pit-stopie pracuje 14 mechaników – po trzech przy każdym kole, jeden obsługujący urządzenia tłoczące sprężone powietrze do hydraulicznego systemu podnoszenia samochodu oraz słynny “lollipop man”, czyli człowiek ze znakiem przypominającym olbrzymi lizak, który kieruje A5 na właściwy pas w pit stopie.
79. Minimalna waga pojazdu startującego w DTM, obowiązująca w sezonie 2012 to 1 100 kg – przy czym wartość ta zawiera 85 kg masy ciała kierowcy. Pojazdy kierowców, którzy mniej ważą, muszą zostać odpowiednio dociążone.
80. W ciągu tygodnia wyścigów każdy kierowca może użyć maksymalnie 28 nowych opon slick (14 opon na przednie koła i 14 na tylne koła). Podczas pierwszego weekendu można wykorzystać 40 opon.
81. Podczas wszystkich wyścigów DTM, od początku pierwszego do końca ostatniego kwalifikowanego startu, dopuszczone są na każdego zgłoszonego kierowcę maksymalnie trzy silniki. W zaplombowanych silnikach nie wolno poprawiać, demontować ani wymieniać żadnej części mechanicznej.
82. Dwaj kierowcy mogą wspólnie wykorzystać maksymalnie sześć kompletów tarczy hamulcowych.
83. Czas trwania dowolnych konsultacji treningowych wydłużono w sezonie 2012 do dwóch konsultacji po 100 minut.
84. W tym roku na tylnych bocznych szybach obok flagi narodowej i nazwiska kierowcy musi widnieć też tzw. „trzyliterowy kod“, stanowiący jednoznaczną identyfikację każdego kierowcy. Audi posiada następujące kody: ALB (Albuquerque), EKS (Ekström), FRE (Frey), MOL (Molina), MOR (Mortara), ROC (Rockenfeller), TAM (Tambay), TSC (Scheider).
85. Od minionego sezonu wyłącznym dostawcą opon dla DTM jest Hankook. W stosunku do poprzedniego roku koła mają większe wymiary: (12 x 18, a nie 10 x 18 cali przy przedniej osi, 13 x 18, a nie 11 x 18 cali przy tylnej osi).
Trasy i wydarzenia
86. Już po raz trzeci z rzędu w stolicy Hesji Wiesbaden odbywa się oficjalna prezentacja sezonu.
87. Po raz szesnasty sezon DTM został zainaugurowany na torze Hockenheimring w Badenii-Wirtembergii. Od 1995 r. na torze tym tradycyjnie odbywa się każdy pierwszy w danym roku wyścig DTM.
88. W sezonie 2012 punkty będą przyznawane w łącznie dziesięciu kwalifikowanych rundach. Do tego należy doliczyć jak w poprzednim roku show na Stadionie Olimpijskim w Monachium, podczas którego kierowcy będą po dwóch występować przeciwko sobie w systemie knock-out.
89. W 2012 r. siedem wyścigów DTM odbędzie się w Niemczech, a pozostałe gościnnie w Wielkiej Brytanii, Austrii, Holandii i Hiszpanii.
90. Niemiecki program telewizyjny ARD będzie relacjonować na żywo wszystkie kwalifikacje i wyścigi DTM.
91. Według obliczeń najwyższą prędkość (blisko 260 km/h) Audi Sport osiągnie na wyścigach DTM w sezonie 2012 na torze Hockenheimring. Najwolniejszym zakrętem, pokonywanym z prędkością 50 km/h jest Turn 1 na torze Norisring w Norymberdze.
92. W minionym roku średnio 62 000 widzów podziwiało wyścigi DTM. Premiera show na Stadionie Olimpijskim w Monachium przyciągnęła uwagę 54 000 widzów.
93. Audi jest posiadaczem rekordu w kwalifikacjach na łącznie dziewięciu nowych odcinkach DTM (Hockenheim, Spielberg, Zandvoort, Oschersleben i Walencja).
94. Na hiszpańskim odcinku wyścigów DTM w Walencji Audi jak dotąd nie zostało pobite, podobnie jak kierowca stajni Audi Mattias Ekström.
95. Największe sukcesy w minionych latach Audi odniosło w Zandvoort i Oschersleben, zwyciężając – od czasu powrotu Audi do udziałów w DTM w 2004 r. – pięciokrotnie na każdym z tych torów.
Historia DTM
96. Wyrażenie „DTM“ było pierwotnie skrótem niemieckiej nazwy „Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft“ (Mistrzostwa Niemiec w Wyścigach Samochodów Turystycznych). Później skrót ten oznaczał „Deutsche Tourenwagen Masters“ (Wielki Turniej o Mistrzostwo Niemiec w Wyścigach Samochodów Turystycznych). Obecnie skrót „DTM“ to niezależny znak firmowy.
97. Rok 2012 jest 26. sezonem DTM – włączając międzynarodowy wyścig „ITC“ w roku 1996. Łącznie odbyło się dotąd 269 wyścigów DTM, z 979 kwalifikowanymi rundami.
98. Najszybszy finisz podczas wyścigów DTM wyniósł 0,089 Sekunden (Norisring 1996), największa przewaga – 51,96 sekund (Mainz-Finthen 1985).
99. Najefektowniejsze zwycięstwo od czasu powrotu Audi do wyścigów DTM w roku 2000 odniósł Mattias Ekström na Audi A4 DTM w 2011r. w Oschersleben. Po pamiętnym wyścigu w deszczu Szwed przejechał linię mety z przewagą 42,167 sekund.
100. Po raz ostatni Audi, BMW i Mercedes-Benz wystąpiły przeciwko sobie 18 czerwca 1992 na północnej pętli toru Nürburgring podczas jednego z wyścigów DTM.
Są to oczywiście fakty w rozumieniu Audi. Niektóre punkty są jedynie informacjami, chociażby ten, numer 62 – “AUTO TEST to numer jeden wśród miesięczników poświęconych motoryzacji”. Można polemizować! Ale jesteśmy przekonani, że nawet najwięksi fani DTM mieli okazję dowiedzieć się z powyższego tekstu tego, czego dotychczas nie wiedzieli…
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.