Wypadek może przytrafić się nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy. Aby zniwelować stres, który pojawia się w takich momentach, warto odpowiednio przygotować się na taką sytuację.
Podpowiadamy, jak należy strać się o odszkodowanie, kiedy przytrafi nam się wypadek poza granicami naszego kraju.
Zobacz także:
Polacy coraz chętniej na swoje zagraniczne wakacje wybierają się samochodem. Niestety wzmożony ruch na drogach może doprowadzić do nieoczekiwanych zdarzeń. Według danych Komisji Europejskiej w 2015 roku aż 135 tys. osób odniosło poważne obrażenia na skutek wypadków na europejskich drogach. Nieliczni jednak wiedzą, jak po takim zdarzeniu ubiegać się o odszkodowanie. Procedura dochodzenia należnej rekompensaty uzależniona jest od tego, w jakim państwie doszło do wypadku oraz od tego, w jakich państwach zarejestrowane były pojazdy w nim uczestniczące.
Potrzebna dokumentacja
Dochodząc swoich praw do odszkodowania, ważne jest, aby zadbać o odpowiednio przygotowaną dokumentację. Jest to bardzo pomocne i znacząco przyspiesza cały proces odszkodowawczy. Przede wszystkim powinniśmy posiadać oświadczenie, które zostanie spisane przez nas i sprawcę wypadku lub przybyłych na miejsce funkcjonariuszy policji.
– Oświadczenie o wypadku komunikacyjnym powinno zawierać następujące informacje: dane sprawcy wypadku, kategoria i numer prawa jazy, numer rejestracyjny oraz marka pojazdu, dane ubezpieczyciela u którego sprawca wypadku ma wykupione ubezpieczenie OC, jak również okoliczności, w których doszło do wypadku – wyjaśnia Katarzyna Parol- Czajkowska, Dyrektor Departamentu Dochodzenia Roszczeń Centrum Odszkodowań DRB, firmy specjalizującej się w pomocy przy uzyskaniu należnych odszkodowań.
Jeśli będziemy mieli taką możliwość, warto również sfotografować miejsce zdarzenia. W momencie, gdy na miejscu zdarzenia obecni byli świadkowie, należy poprosić ich o pozostawienie danych osobowych i kontaktowych. Przydatne również będą rachunki, które udokumentują poniesione przez nas wszelkie dodatkowe koszty, takie jak: zakup leków, rehabilitacja czy dojazd do placówek medycznych. Warto zapamiętać, że osobie poszkodowanej należy się również rekompensata za brak możliwości wykonywania pracy zarobkowej. O takie świadczenie mogą ubiegać się nie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę, ale również te zatrudnione na umowę zlecenie czy o dzieło.
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
W przypadku, gdy szkoda powstanie w kraju należącym do Unii Europejskiej możemy zażądać wypłaty odszkodowania od zagranicznego ubezpieczyciela, w którym sprawca wypadku ma wykupione OC. Swoje roszczenia powinniśmy kierować do polskiego zakładu ubezpieczeń, który jest reprezentantem do spraw roszczeń zagranicznej firmy ubezpieczeniowej. Informacje na temat reprezentantów uzyskamy kontaktując się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Gdy dane towarzystwo nie będzie miało reprezentanta do spraw roszczeń na terenie Polski, szkody będą rozpatrywane przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
System Zielonej Karty
Jeśli natomiast wypadek miał miejsce w kraju, który nie należy do Unii Europejskiej, pomocny okazuje się System Zielonej Karty. System ten ma na celu ochronę interesów poszkodowanych w wyniku wypadków komunikacyjnych na terenie Europy, Iranu, Izraela, Maroka i Tunezji. Główną ideą Systemu jest to, aby poszkodowani mogli otrzymać należne im odszkodowanie i nie byli zmuszeni do nabywania ubezpieczenia OC komunikacyjnego na granicy każdego z odwiedzanych krajów. Osoby poszkodowane, które chcą przeprowadzić proces odszkodowawczy w ramach Zielonej Karty, swoje roszczenia powinny kierować do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
– W momencie, kiedy zdarzenie miało miejsce w kraju, który należy do Systemu, mamy możliwość przeprowadzenia postępowania w Polsce, co pozwala nam zaoszczędzić czas i pieniądze, bez potrzeby dokonywania niezbędnych tłumaczeń i konieczności prowadzenia sprawy w zagranicznym systemie prawnym – dodaje Katarzyna Parol- Czajkowska z Centrum Odszkodowań DRB.
Warto podkreślić, że przeprowadzenie postępowania w Polsce umożliwia nam bieżącą kontrolę wydawanych decyzji i likwidację szkody w krótkim czasie.