Przepalona żarówka w samochodzie to dla kierowcy kłopot. I to taki, który przytrafia się zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie.
Można to ryzyko zminimalizować, a wymianę potraktować także jako szansę na ulepszenie oświetlenia.
Zobacz także:
Jeśli przepali się jedna z żarówek reflektorowych, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że chwilę po niej przestanie działać druga. Z tego względu zaleca się, aby halogenowe źródła światła wymieniać zawsze parami. To podstawowa zasada, która w prosty sposób pozwala uniknąć kłopotów i ponownej wizyty w warsztacie.
Z lampami ksenonowymi jest „trudniej”, bo należy je wymienić jak jeszcze świecą. W przypadku ksenonów, spadek efektywności świetlnej o 20 proc. jest przesłanką do wymiany. Ale jak to ocenić? Jedną z metod jest wyliczenie trwałości w godzinach – ksenon ma dobrą efektywność świetlną do 2500- 3000 godzin. Po ok. 100- 120 tys. km przebiegu pojazdu należy wymienić oba palniki.
Innym sposobem jest samodzielna ocena świecenia lampy i porównanie jakości światła ksenonów z autem wyposażonym w żarówki halogenowe. Po prostu przesiądźmy się do takiego pojazdu i jeśli nie dostrzeżemy wyraźnej różnicy na korzyść ksenonów – jest to znak, że czas na wymianę. Bardzo ważna jest świadomość kierowców, że ksenony świecące na fioletowo oznaczają, że dawno minął już moment, w którym należało wymienić lampę.
O wymianie żarówek warto pomyśleć także przed dłuższą podróżą lub przynajmniej zabrać ze sobą zapasowe pudełko. To właśnie w takich sytuacjach najczęściej zdarzają się nieprzewidziane usterki. Na takie momenty warto zawczasu się przygotować i mieć w bagażniku komplet dodatkowych żarówek – można wybrać swoje ulubione w twardym opakowaniu duobox lub zestaw zapasowy z żarówkami halogenowymi i pomocniczymi oraz bezpiecznikami – OSRAM Original Minibox.
Samodzielna wymiana żarówek jest z reguły dość prosta, choć bywają wyjątki. W niektórych samochodach może okazać się, że dużo lepszym rozwiązaniem będzie wizyta w serwisie. Zwracajmy też uwagę, aby nie dotykać palcami bańki żarówki – to znacznie skraca jej trwałość. Wymianę lamp ksenonowych, ze względów bezpieczeństwa, warto powierzyć mechanikowi.
Wymianę źródła światła można także potraktować jako szansę na poprawę swojego oświetlenia. Warto zdecydować się na produkty dobrego producenta, ale także dobrać z oferty źródła, które najlepiej pasują do własnego stylu jazdy i potrzeb. Kierowcy, którzy często jeżdżą w nocy i poza miastem powinni wybrać źródła światła o podwyższonych parametrach, takie jak np. Night Breaker Laser.
Generują one jaśniejsze światło i zapewniają jego dłuższy zasięg. Jeśli ktoś preferuje chłodne, białe światło powinien sięgnąć po linię Cool Blue Intense. Kierowcy, którzy rzadko jeżdżą w nocy lub mają utrudnioną wymianę powinni wybrać produkty linii Ultra Life.
Samochodowe źródła światła warto kupować w sprawdzonych miejscach. I nie chodzi tu wyłącznie o sklepy stacjonarne, lecz także, a może przede wszystkim, internet. Podejrzenia co do pochodzenia źródła światła powinny wzbudzić np. brak opakowania lub białe, tekturowe pudełko bez żadnych napisów. Czerwona lampka powinna się nam także zapalić w przypadku wyjątkowo niskiej ceny. Zakup od sprawdzonego dystrybutora, to gwarancja oryginalności.