Podczas tegorocznego zlotu GTI nad Jeziorem Wörthersee, Škoda prezentuje dwa interesujące auta. Pierwszym z nich jest rajdowy koncept Yeti Xtreme oparty na popularnym kompaktowym SUV-ie.
Drugą premierą na stoisku marki jest model CitiJet – designerski projekt autorstwa praktykantów marki. Legendarne wydarzenie tuningowe Volkswagena odbywa się już po raz trzydziesty trzeci.
Zobacz także:
SPORT
WORTHERSEE/span>
Do 31 maja ok. 200 tysięcy fanów odbywa kolejną pielgrzymkę do miejsca kultu w Reifnitz, w Austrii. Škoda piąty raz bierze udział w tym wydarzeniu.
Podczas procesu tworzenia Yeti Xtreme, projektanci mieli za zadanie przekształcić swojego SUV-a w bojowo wyglądający pojazd sportowy. Matowo-szare Yeti porusza się na 17-calowych obręczach kół i dużych terenowych oponach. Auto ma przyciemnione boczne szyby, podczas gdy dach i elementy obręczy felg są w jasnym żółto- zielonym kolorze.
Z przodu SUV ma potężny zderzak, duży wlot powietrza i reflektory w technologii LED. Do użytku sportowego wysokość zawieszenia pojazdu można regulować. Auto „pręży muskuły” poszerzonymi nadkolami i progami. Z tyłu również zamontowano solidny zderzak, w którym znajdują się dwie duże końcówki układu wydechowego, zapewniające gardłowy dźwięk z racji braku tłumików.
W bagażniku znalazło się miejsce na koło zapasowe i maty trakcyjne, pomocne przy wyjeździe w chwili, gdy auto zakopie się w piachu. Rajdowy klimat można poczuć również we wnętrzu pojazdu. Pasażerowie mogą siedzieć w czterech indywidualnych fotelach Recaro ze zintegrowanymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa. Sportowy element stanowi też kierownica z łopatkami do zmiany biegów.
Do wykończenia kabiny projektanci wykorzystali nowoczesne materiały, takie jak: włókno węglowe, aluminium i Alcantara. Tutaj także wprowadzono zielone akcenty oraz przeprojektowano konsolę centralną, w której zamontowano iPada. Na pokładzie wygospodarowano także miejsce na łopatę, termos, apteczkę bezpieczeństwa i inne niezbędne akcesoria.
Samochód jest napędzany ponad 150-konnym silnikiem 1.8 TSI współpracującym z dwusprzęgłową, sześciostopniową skrzynią biegów DSG. Maksymalny moment 250 Nm jest osiągany pomiędzy 1500 a 4200 obr./min. Yeti Xtreme przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 192 km/h. Auto wyposażono w układ hamulcowy z Octavii RS.
Drugą atrakcją Škody podczas Wörthersee jest prototyp CitiJet – miejski kabriolet o atrakcyjnym designie na bazie modelu Citigo. Dwumiejscowy pojazd został stworzony przez praktykantów czeskiej firmy, wspieranych przez zespół Jozefa Kabaňa, głównego projektanta marki, oraz dział produkcyjny firmy. Taki projekt przeprowadzono w tym roku po raz pierwszy. Po sześciu miesiącach prac, 16 stażystów prezentuje swoje dzieło szerokiej publiczności.
Karoseria CitiJet jest dwukolorowa, pokryta białym i niebieskim lakierem. Auto wyposażono w 16-calowe felgi aluminiowe (białe po jednej stronie, niebieskie po drugiej), ręcznie wykonany tylny spojler i podwójne zakończenie układu wydechowego. Pod maską pracuje benzynowy silnik 1.0 MPI o mocy 75 KM.
Wnętrze CitiJet wykonano na bazie specjalnej wersji modelu Citigo Sport. Uwagę zwracają czerwone przeszycia, tapicerka foteli i dywaniki we wzorze Sport, a także trójramienna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego wykończone skórą. Ponadto twórcy projektu zamontowali w samochodzie system audio o mocy 300 W i niebieskie oświetlenie wnętrza w technologii LED, reagujące na muzykę.