W okresie przedświątecznym liczba przesyłek kurierskich wzrasta aż o 70 procent. Grudzień to najgorętszy okres w firmach logistycznych i transportowych, które realizują rekordowo dużą liczbę dostaw do sklepów, hipermarketów i restauracji.
Oznacza to, że na polskich drogach notuje się zwiększony ruch, a co za tym idzie rośnie również ryzyko wypadków.
Zobacz relacje:
To dobry czas, aby przyjrzeć się – czy kierowcy zawodowi jeżdżą bezpieczniej.
Organizatorzy akcji CSR „Profesjonalni kierowcy” już po raz trzeci na podstawie danych uzyskanych z Komendy Głównej Policji opracowali raport pt. „Bezpieczeństwo na polskich drogach”. Szczególną uwagę zwrócili na kierowców zawodowych, którzy jeżdżą pojazdami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t. Dane za pierwszą połowę 2018 roku i cały rok 2017 pokazują, że ta grupa kierowców jeździ coraz bezpieczniej i z roku na rok powoduje coraz mniej wypadków.
W okresie od stycznia do czerwca 2018 roku pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. były odpowiedzialne za 391 wypadków, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku spowodowały 418 tego typu zdarzeń. Stanowi to spadek aż o 6,5 proc. Dla porównania – w przypadku kierowców samochodów osobowych spadek wyniósł zaledwie 1,6 proc.
Bardziej szczegółowe dane są dostępne za rok 2017. Te jednoznacznie wskazują, że kierowcy dużych pojazdów ciężarowych powodują zdecydowanie najmniej wypadków na polskich drogach, mimo że liczba pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. wzrasta z roku na rok. To efekt coraz lepszego przygotowania do pracy oraz nowoczesnego taboru, w który inwestują polskie firmy transportowe.
W 2017 roku policja odnotowała 962 wypadki z udziałem pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. podczas gdy samochody osobowe odpowiadały w tym samym czasie za 21 733 takie incydenty. Oznacza to, że o ile samochody ciężarowe były rok temu winne 3,4 proc. ogółu wypadków, to pojazdy osobowe odpowiadały aż za 76,6 proc. wszystkich tego typu zdarzeń na drogach.
Na niechlubnym podium znaleźli się też rowerzyści – odpowiadają za 1546 wypadków (5,5 proc.) – oraz pojazdy o DMC do 3,5 t. – odpowiedzialne za 1322 wypadki (4,7 proc.).
Statystyki jednoznacznie wskazują, że kierowcy pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t. również w przypadku najsłabiej chronionych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów – starają się zachować maksymalną uwagę i bezpieczeństwo. Dzięki temu mimo masy i gabarytów prowadzonych pojazdów odpowiadają za stosunkowo niewiele wypadków z udziałem właśnie pieszych i rowerzystów.
Jakie czynniki decydują o tym, że kierowcy zawodowi jeżdżą coraz bezpieczniej? Zdaniem Wilhelma Rożewskiego z Volvo Trucks Poland to zasługa m.in. coraz nowocześniejszego sprzętu, z którego korzystają polskie firmy transportowe.
– Dawniej w niebezpiecznej sytuacji kierowca był zdany wyłącznie na własne umiejętności i doświadczenie. Dziś jeśli kierowca straci kontrolę nad pojazdem, jest duża szansa, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, nic nie stanie się ani jemu, ani innym uczestnikom ruchu – mówi Wilhelm Rożewski.
W opinii Marcina Majaka z Renault Trucks Poland na mniejszą liczbę wypadków wpływa również systematycznie poprawiająca się jakość krajowej infrastruktury drogowej.
– W ubiegłym roku wypadki na autostradach stanowiły zaledwie 1 proc. wszystkich zdarzeń, a dziś to właśnie na tego typu trasach większość firm transportowych realizuje swoje przewozy. Jeśli podobnych dróg będzie przybywać, poziom bezpieczeństwa z pewnością jeszcze wzrośnie – przekonuje Majak.
Poprawa statystyk bezpieczeństwa w grupie kierowców samochodów ciężarowych to także efekt zmiany pokoleniowej, dokonującej się w branży transportowej. Dziś młodzi kierowcy, którzy dopiero myślą o podjęciu pierwszej pracy, mają niepowtarzalną możliwość uczestnictwa w bezpłatnych, ogólnodostępnych szkoleniach. Dzięki temu już na starcie mogą lepiej przygotować się do wykonywania zawodu, poprawić swoje umiejętności i nabyć praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia i obsługi pojazdu.
Podczas szkoleń dowiadują się również, jak nie powielać najczęstszych błędów swoich starszych kolegów i od samego początku jeździć bezpiecznie. Przykładem takiej inicjatywy jest akcja społeczna „Profesjonalni kierowcy” od trzech lat organizowana przez firmy z branży transportowej: Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestię, Continental i MJM.
Właśnie zakończyła się III edycja akcji „Profesjonalni kierowcy”. W ciągu trzech lat szkolenia organizowane w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” ukończyło 800 osób. Wiele z nich podjęło pracę w polskich firmach transportowych.
Fot.: profesjonalnikierowcy.pl