Montaż haka holowniczego w samochodzie powiązany jest z montażem jego gniazda elektrycznego. To ważny element zestawu w kontekście przekazywania energii elektrycznej np. do świateł holowanej przyczepy.
Wyróżniamy dwie: wiązki 7 PIN oraz 13 PIN. Od czego zależy wybór jednej lub drugiej?
Zobacz także:
Przede wszystkim musimy zastanowić się, co chcemy holować. Najważniejszą cechą wiązki 13-pinowej jest obsługa światła wstecznego, czego nie zapewnia wiązka 7-pinowa. W przypadku wszystkich przyczep, których DMC przekracza 750 kg, prawo wymaga, aby były one wyposażone w światło wsteczne.
Jeżeli samochód wyposażony jest w wiązkę 7 PIN i będziemy holować przyczepę ciężką, w przypadku kontroli policyjnej możemy dostać mandat. Brak światła wstecznego traktowany jest jako „usterka”. Do holowania przyczep lekkich z DMC nie przekraczającym 750 kg wystarczy za to wiązka 7-pinowa. Przyczepy to jednak nie wszystko.
– Możliwość wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej np. na bagażnik rowerowy, jaką mamy w Polsce od 2016 roku, wprowadziła także pewne przepisy, w co taki bagażnik ma być wyposażony. Bagażnik na rowery powinien być wyposażony we wszystkie światła, jakie posiada samochód tj. światła pozycyjne, kierunkowskazy, światło stop, światło przeciwmgłowe oraz wsteczne. Z tego względu, jeśli zamierzamy przewozić na haku rowery, w grę wchodzi jedynie wiązka 13-pinowa – tłumaczy Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego w firmie Steinhof.
Na rynku dostępne są oczywiście rozwiązania dla tych, którzy mają zamontowaną wiązkę 7 PIN, a okazjonalnie potrzebują 13 PIN. To specjalne adaptery, które zwiększają funkcjonalność wiązki 7-pinowej, przekształcając ją w złącze 13 PIN. Eksperci mówią jednak, że adaptery nie zawsze się sprawdzą – wiele zależy od konkretnego modelu samochodu.
Z tego względu, jeśli chcemy zapewnić sobie spokój i szerokie możliwości holowania, powinniśmy wybrać wiązkę 13 PIN. Będzie ona szczególnie ważna dla amatorów przyczep kempingowych. Tego typu zestaw elektryczny – poza światłem wstecznym – umożliwia podpięcie dodatkowych kabli ładujących akumulatory oraz podpięcie stałego plusa, który zapewnia pracę np. lodówki w przyczepie.
W zależności od stopnia skomplikowania systemu elektronicznego danego modelu pojazdu, w zestawie z wiązką możemy znaleźć elektroniczny moduł sterujący.
Wiązka do haka holowniczego z modułem jest niezbędna do samochodów posiadających: system sterowania CAN Bus (rodzaj „systemu operacyjnego” w samochodzie), kontrolę oświetlenia Check Control (komputer informuje kierowcę o spalonych żarówkach) i czujniki parkowania (jeśli chcemy mieć przydatną funkcję automatycznej dezaktywacji czujników parkowania po podpięciu wtyczki przyczepy).
– W przypadku Steinhof obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi wiązkami 13-pinowymi. To naturalna konsekwencja wprowadzonych regulacji prawnych oraz faktu, że zapewnia ona po prostu większą funkcjonalność niż wiązka 7 PIN. Nie ma pomiędzy nimi dużej różnicy w cenie, co jest kolejną zaletą. Hak holowniczy to przecież inwestycja na lata, więc nigdy nie możemy być pewni, do czego się nam przyda – podsumowuje Mariusz Fornal.