Czwarte z rzędu zwycięstwo 919 Hybrid zapewniło Porsche znaczący krok naprzód w walce o zwycięstwo w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC).
Sześciogodzinny wyścig na torze Fuji Speedway w „japońskich Alpach” wygrał zespół w składzie: Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber.
Zobacz także:
Na drugim miejscu stawili się ich koledzy z drużyny: Romain Dumas, Neel Jani oraz Marc Lieb. Trzecie miejsce zajęli Marcel Fässler, André Lotterer i Benoît Tréluyer z zespołu Audi.
W szóstej rundzie spory krok naprzód jeśli chodzi o przygotowanie samochodów poczyniło właśnie Audi. Niemniej jednak, miejsca trzecie i czwarte zajęte przez bolidy z Ingolstadt, nie odzwierciedlają w pełni skali postępu. Przy bardzo zmiennej pogodzie, załogi Audi miały wyraźnego pecha, zwłaszcza podczas zmian opon i w momentach, gdy wyścig był przerywany.
Ten podwójny triumf – trzeci w tym sezonie – zapewnia Porsche znaczącą przewagę w klasyfikacji producentów, a także prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Porsche ma obecnie 264 pkt. i prowadzi przed Audi (211 pkt.) oraz Toyotą (119 pkt.). W tabeli kierowców z przewagą 1 pkt. prowadzi trio Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber. Od początku sezonu, załoga Fässler, Lotterer, Tréluyer (Audi) zajmowała pierwszą lokatę, po Fuji spadli na pozycję drugą.
Wyścig odbywał się w trudnych warunkach pogodowych – przez 40 min auta poruszały się za samochodem bezpieczeństwa, a górę Fudżi zasłaniały gęste, ciemne chmury. Mark Webber (919 Hybrid z numerem 17) startował z pole position, ale na trzecim zakręcie wypadł z toru i spadł na czwartą pozycję. Problemy z układem hybrydowym i brak ciśnienia doładowania spowodowały, że na 23. okrążeniu został wyprzedzony przez siostrzane Porsche z numerem 18.
Wtedy oba samochody rozpoczęły zaciętą walkę o objęcie prowadzenia: najpierw z Toyotą, a później z Audi. Gdy André Lotterer (Audi) w połowie wyścigu zmienił opony na slicki, zaczął tracić cenny czas, ponieważ tego typu ogumienie nie spisywało się optymalnie przy zmiennej pogodzie. Po kilku okrążeniach, zespół techników ponownie wezwał go do boksu, by z powrotem założyć mu opony intermediate. W tym samym czasie Porsche wykorzystało fazę przerwania wyścigu, skierowało swój samochód numer „18” do boksu i zyskało w ten sposób blisko minutę przewagi.
Zespół Porsche Manthey kolejny mocny występ zaliczył w klasie GTE-Pro. Frédéric Makowiecki i Patrick Pilet za kierownicą 470-konnego Porsche 911 RSR numer 92 zajęli drugie miejsce, a Richard Lietz i Michael Christensen w bliźniaczym egzemplarzu – czwarte. Po sześciu wyścigach Porsche Manthey nadal prowadzi w klasyfikacji zespołowej, a Lietz jest najlepszym kierowcą w klasie GT.
Powody do świętowania ma też amerykański aktor i kierowca wyścigowy Patrick Dempsey, który wraz z kolegami z zespołu – Patrickiem Longiem i Marco Seefriedem – odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w WEC (klasa GTE-Am).
Wyniki wyścigu na torze Fuji Speedway (Japonia)
1. Bernhard, Hartley, Webber (Porsche 919 Hybrid) – 216 okr,;
2. Dumas, Jani, Lieb (Porsche 919 Hybrid) – strata 14,306 sek.;
3. Fässler, Lotterer, Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) – 1 okr,;
4. Di Grassi, Duval, Jarvis (Audi R18 e-tron quattro) – 2 okr,;
5. Davidson, Buemi, Nakajima (Toyota TS040 Hybrid) – 2 okr,;
6. Wurz, Sarrazin, Conway (Toyota TS040 Hybrid) – 13 okr,
Klasyfikacja Mistrzostw Świata FIA WEC po 6 z 8 rund
Kierowcy:
1. Bernhard, Hartley, Webber (Porsche) – 129 pkt.;
2. Lotterer, Tréluyer, Fässler (Audi) – 128 pkt.;
3. Dumas, Jani, Lieb) – Porsche) – 95,5 pkt.;
4. Di Grassi, Duval, Jarvis (Audi) – 79 pkt.;
5. Tandy (Porsche & Oreca) – 66 pkt.;
6. Davidson, Buemi (Toyota) – 59 pkt.;
7. Bamber, Hülkenberg (Porsche) – 58 pkt.;
8. Nakajima (Toyota) – 55 pkt.
Producenci
1. Porsche – 264 pkt. ;
2. Audi – 211 pkt.;
3. Toyota – 119 pkt.
Wyniki wyścigu – klasa GTE-Pro
1. Bruni i Vilander (Ferrari F458 Italia) – 193 okr.;
2. Pilet i Makowiecki (Porsche 911 RSR) – 192 okr.;
3. Rigon iCalado (Ferrari F458 Italia) – 192 okr.;
4. Lietz i Christensen (Porsche 911 RSR) – 192 okr.;
5. Sörensen i Nygaard (Aston Martin) – 191 okr.;
6. Turner i Adam (Aston Martin) – 190 okr.
Klasa GTE-Am
1. Dempsey, Long, Seefried (Porsche 911 RSR) – 187 okr.;
2. Dalla Lana, Lamy, Lauda (Aston Martin) – 187 okr.;
3. Perrodo, Collard, Aguas (Ferrari F458 Italia) – 186 okr.;
4. Roda, Ruberti, Sylvest (Chevrolet Corvette) – 185 okr.;
5. Ried, Bamber, Al Qubaisi (Porsche 911 RSR) – 185 okr.;
6. Bertolini, Shaytar, Basov (Ferrari F458 Italia) – 185 okr.;
7. Castellacci, Griffin, Hall (Aston Martin) – 184 okr.
Klasyfikacja Klasa GT Producenci
1. Ferrari – 228 pkt.;
2. Porsche – 215 pkt.;
3. Aston Martin – 147 pkt.